Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hägge87
Hej
jag har en s70 2,5t 99års har fått ett litet störande problem :(
ligger jag och kör i ca 50km och håller svag och jämn gas så känner man att bilen rycker precis som motorn vore lös :(
jag har bytt övre bussningen och moment bussningen som sitter under fram och ingen skilnad :(
jag köpte en powerflex bussning i den övre tänkte skulle bli bättre men som sagt ingen skilnad :(
finns det nå fler bussningar eller är det motorkuddarna som e slut :(

kanske ska tilllägga att den är chipad och kanske inte kör som en 80 åring precis :)

mycket tacksam för svar
av *pettson*
Varför skulle kuddarna vara problemet? Kan det inte vara så att motorn faktiskt rycker? Hur ser servicehistorien ut? Kontrollerat om du har nån kod? ÄR alltid felet närvarande eller bättre när den är varm? Kontrollerat vacumslangar? Gjort nånting själv förutom.. skrivit en fråga?
av *pettson*
då får du väl köra bilen upphissad för att se om där finns problem med drivlinan. Om motorn bevisligen går perfekt. Ja då kan inte motorkuddarna vara problemet med undantag av ETT. Det som sitter under remskivan. Det kan paja o ge ogynnsamma vinklar på höger drivaxel som kan ge vibrationer. Är det fästet okej finns inte problemet där utan nånannanstans i överföringen eller däcken för den sakens skull.
Användarvisningsbild
av hägge87
men ligger jag och kör i typ 50 och uppåt märkst det inte :(
känns precis som när jag ligger och kör jämn gas så känns det som motórn gunga fram och tillbaka så att finns ej några vibrationer eller nåt sånt eller missljud
växellåds bussningen kan den har nån invärkan ?
Användarvisningsbild
av ÄRRet
*pettson* skrev:Varför skulle kuddarna vara problemet? Kan det inte vara så att motorn faktiskt rycker? Hur ser servicehistorien ut? Kontrollerat om du har nån kod? ÄR alltid felet närvarande eller bättre när den är varm? Kontrollerat vacumslangar? Gjort nånting själv förutom.. skrivit en fråga?
Ironi följer: Härligt forum där man får hjälp utan att dumförklaras! Ingen fråga är för dum. Man behöver inte ha en teknisk utbildning eller ha löst problemet innan man frågar.
av *pettson*
ÄRRet skrev:
*pettson* skrev:Varför skulle kuddarna vara problemet? Kan det inte vara så att motorn faktiskt rycker? Hur ser servicehistorien ut? Kontrollerat om du har nån kod? ÄR alltid felet närvarande eller bättre när den är varm? Kontrollerat vacumslangar? Gjort nånting själv förutom.. skrivit en fråga?
Ironi följer: Härligt forum där man får hjälp utan att dumförklaras! Ingen fråga är för dum. Man behöver inte ha en teknisk utbildning eller ha löst problemet innan man frågar.
Ta det som du önskar, min fråga var ärlig utan att ha dum attityd även om du önskade läsa det så. Det var en rak fråga som alla borde tåla utan problem, väldigt många skriver hit utan att ha lyft huven innan för att det är enklare att fråga än att ens lyfta huven först. Andra sitter inne med mer viktiga fakta som inte kommer fram i första inlägget. Det är ypperligt att få reda på det som frågeställaren tagit reda på innan man ska sätta sej och fundera, fakta är aldrig fel vid problemlösning oavsett hur illa upp nån tar av det.
Där finns inga påståenden om att nån måste löst nåt problem själv innan man frågar, eller att man måste ha en teknisk utbildning eller liknande heller.
Däremot är min personliga åsikt att många skulle lösa sina problem själva utan hjälp, om dom bara öppnade huven först, eller läste handboken till bilen, innan dom skrev. Människor löser SMÅ vardagsproblem varje dag, utan att ringa eller maila eller på andra sätt påkalla hjälp som första alternativ. Är kökskniven slö så tar inte dom flesta fram goggle och söker upp en internetsida som kan tipsa dom om ett forum där man kan hjälpas åt med tydliga beskrivningar och ev fotohandledning så att kniven vändes rätt, för att sen inventera kökslådorna efter en möjlig knivslip.
Den arbetsmetoden används allt för ofta då det gäller bilar av nån konstig orsak.
Då ser det ofta ut som följer. PROBLEM UPPSTÅR-> INTERNET-> MER INTERNET-> LÅNG DISKUSSION (med 20 alternativ)->MER INTERNET-> ÖPPNA HUVEN FÖR FÖRSTA GÅNGEN-> ÖPPNAR SÄKRINGSDOSAN, SER PROBLEMET TYDLIGT-> BYTE SÄKRING-> PROBLEM LÖST
Är det helt säkert att det är oförskämt att begära att man kikar på säkringarna först? Innan man hängav sej åt internet? Det hade ju besparat gott om tid för alla, 20 frågeställningar mindre och en snabbare lösning. ALLT för att man valde att ta ett eget initiativ som inte alls är av högre kaliber än en bilförare ska klara av själv.
Jag tror faktiskt att folk har en grundnivå som fungerar i många situationer.

Tillbaka till det riktiga problemet..
Problemet i diskussionen är att det är ryckningar vid körning i låg jämn fart, men INGA RYCKNINGAR i motorn enligt frågeställaren. Om inga ryckningar finns i det grundläggande som driver bilen så måste allt finnas efter motorn då?
Då är ryckningar utan ljud väldigt ovanliga, om vi inte pratar om däck.
För min del så tror jag det räcker med att rengöra spjället då det gör väldigt fina korrigeringar som hämmas när det kärvar lite. (förutsatt att det är nya spjället), men.. det förutsätter ju att ryckningarna kommer ifrån motorn iallafall..
Användarvisningsbild
av hägge87
ska kolla det :/ tycker det är ändå konstigt att den ska ha invärkan på de :/
efter som det känns som den gungar fram .. men varvtalen rör sej inte mer eller mindre när det händer :/ känns som att motorn är lös och den gunga fram och tillbaka så bilen rycker av det .. när jag trycker på så gå den som en gud :) och när man gasa lite men direkt när jag ligger på jämn gas börja den gunga fram och tillbaka och vore det att jag måste rengöra spjället tycker jag att den ska gå lite halvtaskigt när man gasa och och så ? eller är jag helt ute och cykla ?
Nästa elbil från Volvo?

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu. […]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]