Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haxpet
Jag har märkt att taklisten, den som går från vindrutans början ända till bakljuset är för kort på vänster sida. (Jag har inte rails, så det är en list per sida)

Det saknas nästan 1 cm och det blir ett litet glapp där bak, i ändan på listen så finns det ju någon form av kåpa eller fästdon som är lite instucket i glaset på baklycktan, men den sitter lös och kan åka fram och tillbaka.

Jag skulle vilja få listen tillbaka skjuten så att det inte glappar mera. Måste jag byta list eller går det att flytta den bakåt lite?

Kan man få det här på garantin? (jag är ju andre ägare av bilen och märkte det här ett tag efter att jag köpte bilen.)

Bilen är en MY05 men uttagen i spetember -04.
Användarvisningsbild
av MartinS
Listen borde gå att dra bakåt en bit, den är säkert för långt nertryckt i framkant. Den lär ju knappast vara för kort.

/Martin
Användarvisningsbild
av G-kraft
Mät på båda sidorn, har de samma längd så sitter den ena fel, är den ena längre än den andra så måste du köpa resterande biten eller nytt,,,lite svårt att säga när man inte har bild framför...lägg in en bild så blir det lite lättare att hjälpa dig om du kan...
av haxpet
Man kan inte få sånt här på garantin då?

Det är ju lite svårt att mäta eftersom listen försvinner ner bakom någon kåpa av någe slag i framkant där motorhuven slutar.

Och det är ju som sagt var bara en list per sida eftersom jag inte har några rails.
Användarvisningsbild
av smygaren
Tjenare!

Kör till närmaste Volvoverkstad.
Uttagen september 04, då har du ju kvar nybilsgarantin till september i år.
Åk ner och be att få den bytt.

Volvo brukar vara justa under garantiperioden.

Smygaren
Användarvisningsbild
av Loner
Kan vi få se bild på hur det ser ut?

Så här ser det ut på en med rails:
Bild

/L
av haxpet
Hej

Så där ser det ut på den sidan som det ser bra ut.

Men på andra sidan så kan man flytta den där slutbiten (den mellan listen och glaset på bakljuset) fram och tillbaka med ca 1 cm glapp.

Jag kan inte skicka en bild så direkt, det tar en stund att fixa.

Jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

Loner har tagit bild av precis det ställe jag snackar om.
Användarvisningsbild
av Loner
Se där alltid bra med en bild, även om det inte är "din" bild..

Biten som sitter mellan listen och glaset sitter väl fastsnäppt på glaset om jag inte minns fel..

Kan det vara så att ditt "snäppe" är trasigt?

/L
av haxpet
Jag tror inte att det är trasigt, eller det kan vara det men listen sitter helt klart för långt fram eftersom snäppet går att flytta fram och tillbaka 1 cm.
På andra sidan så sitter det fast och går inte att röra på.
Användarvisningsbild
av Loner
Jag har för mig att listen är "kort" och att biten sitter mellan glaset och listen för att dölja att listen är kort (nu pratar jag med rails)

/L

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]