MattiasD skrev:Föresten Emiljonsson, du har inte hittat en lösning och fått fram emissionerna? Vore extremt intressant nu när Volvo euro5-klassat 2.5FT motorn. Frågan är ju om Volvo behövt göra något med motorn (den kanske klarade euro5 redan) och Volvo har bara fått motorn godkänd för euro5 utan modifiering. Euro5-klassningen av 2.5FT motorn är alltså en ren administrativ insats från Volvos sida.
Hej!
Nej tyvärr får jag inget kring emissions. Jag har hört två siffror vad gäller Ecoroute HD. Dels att man skall kunna få 24 parametrar ut ur OBD:n men på Garmins hemsida står det upp till 12 st (dock beroende på bil) Jag får ut 10 st:
• Intake air temperature information
• Coolant temperature
• Throttle position
• Engine load
• Battery and charging system information
• Mass airflow rate
• Fuel pressure
• Timing advance
• Speed
• RPM
De två saker jag inte får in är:
• Emissions
• Intake manifold pressure (Hade grymt gärna fått ut laddlufttrycket men.....)
Därför är det intressant att se vad ni andra kan få ut ur era bilar med olika lösningar. Jag antar att outputen är samma oavsett diesel eller bensin etc och att Volvo har samma output ur OBDII:n på alla bilar men jag är inte säker.
Enligt webben så skall Garmin komma med en firmware som möjliggör bl.a. att man skall kunna sätta larmnivåer på de olika parametrarna. Mycket intressant.
Låter kul att kunna programmera själv. Inget jag kan ge mig på dock. Sist jag programmerade så var det Pascal för 10 år sedan, ha, ha ;) Ex felkoderna finns ju på webben så där går ju att skapa en tabell.
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson