Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Japp - då fick man testat felkodsläsaren också. Tre dagar efter att jag kopplade in donglen så poppade det idag upp en felkod från bilen i navigatorn när jag körde hem från jobbet. Gula motorlampan lyste också. Felkod 2177 " system too lean off idle bank 1d" stod det i navigatorn. Bra att man får med även förklaringen till felkoden. Misstänker att spridarna satt igen sig då jag kört 99% på E85. Då går den ju för magert på tomgång. Volvo hävdar ju att det skall gå att köra 100% på E85 men nu börjar jag tvivla. Lite kul ändå för då vet jag att jag lugnt kan köra tills på måndag och så kan man dessutom meddela mekanikern innan.
Mycket intressant trips Emiljonsson7! :) Jag har nu beställt en OBDII adapter med Bluetooth som jag ska labba lite med bärbardator och mobiltelefon (X10 och N8). Blev förstås också sugen på att kommunicera med adaptern från mobilen med eget programmerande. Med de program som finns, är de bara "dumma" program som läser ur info från OBDII? Det Jag är ute är mer användande av datat, tex i ett körjournalprogram. Det kanske finns också?

Bedträffande din felkod, hur långt har du kört med bilen? Jag är uppe i 3500 mil enbart på E85 utan några progblem.
MattiasD skrev:Mycket intressant trips Emiljonsson7! :) Jag har nu beställt en OBDII adapter med Bluetooth som jag ska labba lite med bärbardator och mobiltelefon (X10 och N8). Blev förstås också sugen på att kommunicera med adaptern från mobilen med eget programmerande. Med de program som finns, är de bara "dumma" program som läser ur info från OBDII? Det Jag är ute är mer användande av datat, tex i ett körjournalprogram. Det kanske finns också?

Bedträffande din felkod, hur långt har du kört med bilen? Jag är uppe i 3500 mil enbart på E85 utan några progblem.
Det är både och. Till Android och I-phone finns rätt avancerade appar som mäter accelerationer, kurvhastigheter etc om man tex kör på bana eller på tex ringen. Ni själva testat får gärna rapportera vad de klarar av för jag har inte testat själv.

Till min Garmin så föder donglen även data i ett register (kommaseparerat) som jag vid behov tankar ut från navigatorn och in i datorn. Där finns bl.a. all körjournalsdata (förutsatt att du använt ruttfunktionen). Det finns även en tabell över alla tankningar och snittförbrukningar/kostnader (förutsatt att du matat in dem när du tankar). Garmin har en färdig funktion för detta kallad "at the pump" Den håller själv reda på hur långt du kört så det är bara att mata in literantalet från pumpen så lagrar den snittförbrukningen. Dessa finns även utan donglen men då baseras all data på snittvärde för stadskörning oh motorväg som man hårdkodar själv i navigatorn. De stämmer ju långt ifrån exakt.

Varje gång jag stänger av bilen så får jag nu en rapport i navigatorn med exakt förbrukning och kostnad. Rätt intressant för nu är det ju verklig förbrukning och inget snittvärde.

Kring felkoden så är jag inte 100% säker men det skulle kunna vara en förklaring. Eller att jag helt enkelt fått dåligt bränsle för jag hade precis tankat när detta hände. får ringa personliga teknikern på måndag. Jag återkommer om felet. Jag älskar E85:en som du vet så jag kommer fortsätta oavsett:)
Efter ett snabbt googlande kan jag konstatera att det finns en drös program både till datorn (Windows) och mobiltelefoner (Android, Symbian, osv) och en del gamla saker till handdatorer som Palm. En del kostar och en del är gratis. Nästa fas är att utvärdera det som finns. Men jag kan inte riktigt släppa tanken på att hacka ihop nåt eget. Det var ett tag sedan jag hade ett projekt igång hemma. Och gör jag programmet QT kan det fungera både på min bärbara dator som i min N8.

Jag följer med stort intresse dina inlägg om E85 och jag vet att du inte skulle förenkla och ta genvägen att okunnigt smutskasta bränslet. Du får skriva vad din tekniker säger. En teori är att det har kommit in vatten i cisternarna. Vattnet separerar etanolen från bensinen (vatten blandas med etanol men inte med bensin) och det gör att man får etanol och vatten när man tankar. Bensinen ligger separerad ovanpå i cisternern och blir kvar där.
Föresten Emiljonsson, du har inte hittat en lösning och fått fram emissionerna? Vore extremt intressant nu när Volvo euro5-klassat 2.5FT motorn. Frågan är ju om Volvo behövt göra något med motorn (den kanske klarade euro5 redan) och Volvo har bara fått motorn godkänd för euro5 utan modifiering. Euro5-klassningen av 2.5FT motorn är alltså en ren administrativ insats från Volvos sida.
Jag köpte en hållare på Clas Ohlson för 49Kr där jag sedan limmade (2-komponentslim)den separata lösa sugplattan som följde med navigatorn. 10 minuters arbete. Passar hur bra som helst och går lätt att demontera utan åverkan. Har kört med detta i snart ett år nu. Se länk för beskrivning hur jag gjorde nedan.
De va ju smart! antar att en navigator inte väger så mkt mer än en mobiltelefon. Men som jag fattar det stödjer det fästet mot nedkanten på utblåset och hänger inte bara i gallret???
MattiasD skrev:Föresten Emiljonsson, du har inte hittat en lösning och fått fram emissionerna? Vore extremt intressant nu när Volvo euro5-klassat 2.5FT motorn. Frågan är ju om Volvo behövt göra något med motorn (den kanske klarade euro5 redan) och Volvo har bara fått motorn godkänd för euro5 utan modifiering. Euro5-klassningen av 2.5FT motorn är alltså en ren administrativ insats från Volvos sida.
Hej!

Nej tyvärr får jag inget kring emissions. Jag har hört två siffror vad gäller Ecoroute HD. Dels att man skall kunna få 24 parametrar ut ur OBD:n men på Garmins hemsida står det upp till 12 st (dock beroende på bil) Jag får ut 10 st:

• Intake air temperature information
• Coolant temperature
• Throttle position
• Engine load
• Battery and charging system information
• Mass airflow rate
• Fuel pressure
• Timing advance
• Speed
• RPM

De två saker jag inte får in är:
• Emissions
• Intake manifold pressure (Hade grymt gärna fått ut laddlufttrycket men.....)

Därför är det intressant att se vad ni andra kan få ut ur era bilar med olika lösningar. Jag antar att outputen är samma oavsett diesel eller bensin etc och att Volvo har samma output ur OBDII:n på alla bilar men jag är inte säker.

Enligt webben så skall Garmin komma med en firmware som möjliggör bl.a. att man skall kunna sätta larmnivåer på de olika parametrarna. Mycket intressant.

Låter kul att kunna programmera själv. Inget jag kan ge mig på dock. Sist jag programmerade så var det Pascal för 10 år sedan, ha, ha ;) Ex felkoderna finns ju på webben så där går ju att skapa en tabell.
Bosse78 skrev:
Jag köpte en hållare på Clas Ohlson för 49Kr där jag sedan limmade (2-komponentslim)den separata lösa sugplattan som följde med navigatorn. 10 minuters arbete. Passar hur bra som helst och går lätt att demontera utan åverkan. Har kört med detta i snart ett år nu. Se länk för beskrivning hur jag gjorde nedan.
De va ju smart! antar att en navigator inte väger så mkt mer än en mobiltelefon. Men som jag fattar det stödjer det fästet mot nedkanten på utblåset och hänger inte bara i gallret???
Ja, jag har kört med detta i snart ett år nu och på knaggliga vintervägar med sportchassi och den har inte lossnat en enda gång. Jag har ändå inte den minsta skärmen (har 1390T). Var dock SUPERNOGA att inte ta av plastfilmen från sugplattan förrän du är klar för det räcker med mikroskopiska repor på plastplattan för att den skall släppa igenom tjuvluft och med tiden lossnar isf navigatorn.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 16

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]

Bilen fungerade utmärkt. 6-cyl 2.9 Manuell Ja[…]

Beställt nya sommardäck, får bli G[…]