Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rumpmasen
Hej min 940 GL -91 startar hur bra som helst när den är kall eller helt varm men när den är " ljummen " är den död .
Är det nån som har nåt förslag på vad det kan vara ? Tacksam för alla förslag .
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång
1-1-3 Styrenheten eller kortsluten Lambdasond

Kan alltså vara ide att kontrollera Lambdasondens funktion

"Lambdasignalen: Motorn varmkörd och på tomgång. Leta upp kabeln från lambdasonden, ett tvåpoligt kontaktstycke och ett enpoligt under tändspolen. Pilla tillbaka gummit på den ensamma kabeln och mät spänning mot jord. Den ska pendla mellan c:a 0 och 1 volt. Gör den inte det är antagligen sonden kass.
Du kan mäta förvärmningsmotståndet i lambdasonden med, det tvåpoliga kontakten. Ska ligga på ett par Ohm när den är kall och gå upp till 15 när den är varm." Quotning från ett inlägg av Sparkz

Mvh GK
Hej igen , jag har inte mätt lambdasonden än det har ju varit svinkallt i flera veckor .
Däremot så provade jag startgas när den vägrade starta idag och då startade den direkt.
Det verkar som att den får bensin då den går igång på gas . Jag hoppas på mildare väder så att det går att vara ute och mäta sonden snart . M.v.h. Rumpmasen .
Hej , nu har jag äntligen mätt lambdasonden och den verkar hel . Voltmätaren pendlade mellan 0,15 V och 0,9 V .
Är det nån som har nåt förslag på vad som är fel ?
M.v.h. Rumpmasen .
Rumpmasen skrev:Hej igen , jag har inte mätt lambdasonden än det har ju varit svinkallt i flera veckor .
Däremot så provade jag startgas när den vägrade starta idag och då startade den direkt.
Det verkar som att den får bensin då den går igång på gas . Jag hoppas på mildare väder så att det går att vara ute och mäta sonden snart . M.v.h. Rumpmasen .
När den bara startar på startgas så har du kanske problem med bränsletillförseln, börja med att ta ur bränslepumpsreläet och löd om det för det är känt att detta relä ofta lider av kallödningar.

Mvh GK
Hej om bränslepumpsrelät är kasst så borde väl inte pumparna gå , men det hör jag att de gör . En jobbarkompis sa att han hade bytt ett relä som sitter på expansionskärlet när hans 745 bara startade på startgas . Är det ett vanligt fel tro ,han kommer dock inte ihåg om den bara krånglade när den var varm .
M.v.h. Rumpmasen .
Reläet som din kompis refererar till är det s.k. spridareläet, knacka lite på det och se om det händer nåt. Du kan även köra en test på ett antal komponenter där den mest intressanta för dig är spridarna men dom kan inte testas separat utan är en del av paketet.

Sätt väljarkabeln i hål 2 i testdosan (sitter vid vänster fjäderbenstorn). Slå på tändningen och tryck in knappen 3 ggr.
Nedanstående komponenter börjar då arbeta samtidigt som dioden blinkar.

Elkylfläkt halvfart
Elkylfläkt helfart
Insprutningsventilerna
Tomgångsventilen
Magnetventilen för kolfiltret
Kallstartsventilen

Lycka till

Mvh GK

Det spelar ingen roll för efter en resa till […]

Värde på på min V60

Nu är det dags att uppgradera till en nyare V[…]

Bensinpriser v2