Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
om ni vill uppfinna hjulet en gång till, så kan ni exprementera med olika lösningar.
av chassis
Hej DocSeverinsen
Hur har det gått?
Jag ger Joakim ett par poäng på backventilen. Är den hel kan inte ev olja gå bakvägen upp till bromsservot. Lätt att kolla. Ta loss backventil med vakuumslang från servot och kolla om du ser nån olja (motorolja är väldigt synlig). Passa samtidigt på att starta motorn och känn om du har vakuum i slangen. Det skall suga ganska kraftigt. Om du inte har vakuum där är det slangen eller pumpen. Har du däretmot vakuum ligger felet i närheten av servot. Vid bromsning går kupeluft genom servot och ut i vakuumslangen. När du inte bromsar är den passagen helt tät. Då bör du alltså inte kunna höra nåt sugljud nere vid pedalerna.
Det sitter även en lägesgivare på framsidan av servot som teoretiskt skulle kunna läcka. En Annan orsak till havererat servo är att huvudcylindern läcker bromsvätska som sakta fyller servot vilket i så fall märks på bromsvätskenivån. Verkar vara dyrt att bara chansa på pumpen...
av nikder
Har också haft problem med ett sugande/pysande ljud vid pedalerna.
Felet hos mig var bromsservot som läckte.
Det går in ett rör i kupén där infästningen till bromspedalen sitter. Utanpå det röret är det en O-ring som inte går att köpa som reservdel från Volvo som läcker och orsakar ljudet. Om man tar bort damasken som döljer oringen kan man se om den är skadad och inte sitter på plats som den ska. Hela kanten på oringen ska ligga under gummiringen så att den sitter fast och tätningen däri måste vara hel.
Jag bytte serevot mot ett fint från skroten. Kolla noga det du får där så att det ser ok ut så slipper man byta 2 gånger för det är lite skruvande innan det är på plats. Kostnad på volvo för ett nytt var 3995:- och på skroten 1200:-

/N
Användarvisningsbild
av isak
och om det är konstaterat vakuumpumpen demontera den o kolla drivanordningen mot kamaxeln! det kan gå att svetsa och putsa till o få det att fungera! har sett många trasiga drivanordningar som GÅR ATT RÄDDA! men den fantasin har inte dagens reservdelsbytare på en del volvoverkstäder!
har du kunskaper DocSeverinsen att kolla det här? låt annars någon mindre verkstad kika på det så kommer du betydligt billigare undan.
Isak
Användarvisningsbild
av CarMan
Det handlar endast om at man måste lämna garanti för & göra reprationen på ett fackmanamäsigt sätt.

Går det sönder igen så får verkstan stå för reprationen (så är konsument köplagen skriven & gäller även små verkstäder som gör ful lagningar)

Gör man det inte fackmanamäsigt så får man plocka ner volvo skyten.

så vist kan man laga saker , bar man är beredd at ta konsekvänsen av det hela

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]