VolvoB20 skrev:Det är väl bara Garmin som har en egen dongle som bara är kompatibel med Garmin GPS bluetooth och Garmin app, och därför blir Garminlösningen dyrare antar jag.
Nja, Garmins har bl.a inbyggt minne och fortsätter "spela in" bilens data även om navigatorn är avstängd eller flyttad till en annan bil. Så fort du ansluter så laddar den över sparad data så den innehåller någon form av internminne och det är säkert en av orsakerna till att den är dyrare. Och givetvis varumärket förstås......:D
Garmins ansluter också automatiskt utan att man behöver göra något. Bara att starta och köra. Men det kanske de andra också gör iofs?
Kring snabbheten så vet jag inte hur stor skillnaden är. Garmins uppdaterar mycket snabbt och jag ser noll skillnad på ex bilens varvräknare och den på navigatorn och ex luftmassemätaren reagerar jättesnabbt. Det enda jag har synpunkter på med Garmins efter två dagars användning är att den största mätaren i mitten skulle kunnat haft en finare "nål-upplösning". Vid små förändringar så går nålen i små "hack". Inget som märks eg men......en detalj....
Det jag också saknar som garmin har pratat om att inkludera är att man skulle kunna sätta larmnivåer för resp mätare. Det skall ev komma i framtida mjukvaruuppdateringar hörde jag.
Men riktigt kul om ZizzoZ PaNi och ni andra testar och utvärderar de andra lösningarna. Vissa av apparna har förmodligen ännu mer funktionalitet än Garmin. har bl.a. sett en som man kan ha vid bankörning (ex ringen) och som med GPS och G-sensor mäter varvtider, G-krafter, kurvhastigheter etc. Riktigt kul!
Lycka till med köpen!
Jag skall själv skriva en liten rapport när jag kört med min ett tag. Har lagt upp ett videoklipp men det var tyvärr i mörker och utan ljud men det finns på min garagetsite nedan för den som vill se.
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson