Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av elmuppo
#47748
Det finns en aspekt till i denna fråga. Om man har en intergrerad, så slipper man få den i ansiktet när man krockar.

Vid krockprov så har eftermarknads navigatorerna varit.. otäcka.

//Branx
Användarvisningsbild
av Brainy
#47753
Möjligtvis om du har en som sitter som i en "telefonhållare" men de som sätts med sugkopp i vindrutan lär väl flyga rakt igenom?

/Anders
Användarvisningsbild
av G-kraft
#47760
Alltså en intregrerat NAVI är så mycket snyggare än en extern, men det kan finnas nackdelar med båda systemen,,,det beror på vad personer prioterar och tycker är bäst.....själv tycker jag att det ska vara orginal navi till volvo...men många sparar mycket pengar på att köpa externa...
av vandenhoogen
#47764
Jag har en handdator med GPS, tomtom programvara som funkar underbart bra, hade en Mio 268 innan, se upp för den, långsammare och mer svårhanterad navigator får man leta efter... Så ni som e ute efter en GPS köp en HP IPaq 1410 med gps enhet för 1999:- på expert stormarknad.

Men jag tillhör också dem som hellre skulle vilja ha en originalmoterad navigator i bilen från fabrik, är igentligen allergisk mot sladdar o skräp i vindrutan...men men funktionen är bra, och priset ännubättre. Med handdator får man dubbelt användningsområde, spela spel, kalender, m.m.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#47770
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:
Truls skrev:Noen som vet hva det koster å få installert volvos nav. system i en V70N?
Vem skulle hitta på något så korkat?????? Kostar en förmögenhet för något med dålig funktion. Det är så dyrt att ingen har tänkt på att ens fråga.

Jag köpte en liten navigator som passar i fickan.

-100 ggr modernare
-Klarar street-routing
-Passar i fickan så jag använder den dessutom i hyrbil/resa/skog/sjön
-Vattentät
-Går på 12 v + 12 tim accar
-Man kan planera, lägga upp rutter mål osv redan hemma i soffan eller hotellrummet istället för att vara låst till bilen.

Inbyggd navi = skit....
Det var det dummast jag hört!
det fins många som eftermonterar RTI, viserligen är dem flästa köppta på skroten. Men att tycka det är dumt var det dumaste jag hört.
orginalt är snygt integrerat & lätt manuvrerat.
kan man lägga 100 000 på ett badrum eller 200 000 på köket, så kan man väll lägga 20 - 30 000 på bilen.

det hela bero ju på hur man verderar saken/ funktionen & utseändet.
Vad var det för dumt med det??? Integrerats är ju så ultra löjligt överprisat så folk drivs att precis som du säger leta på bilskrotar efter bitar så de kan pula in något beggat.

Visst skulle jag vilja ha navi+jukebox+telefonen trots att desigen ser ut som den är från mitten på 70-talet. Men vafan det landar ju bortåt 50 lakan för hela det kittet. :shock: :shock: :shock: Störtlöjligt om man tittar på vad elektronik kostar att tillverka idag....

Kan ju fan köpa en mobil med mp3 och navi i för en bråkdel av dessa summorna.

För de 50.000 köper jag en bil till familjen istället. Och så kan jag ta med mig telefonen/navin/mp3 till den bilen också. :-@ :-E

Om priset hade varit 1/10-del kunde jag övervägt den integrerade.
Användarvisningsbild
av elmuppo
#47775
Brainded skrev:Möjligtvis om du har en som sitter som i en "telefonhållare" men de som sätts med sugkopp i vindrutan lär väl flyga rakt igenom?

/Anders
Sugkoppen har inte så mycket att säga till om du får en smäll i sidan tex:)
en fast hållare är klart bäst, och den ska vara fastskruvad/ordentligt fäst.

Man blir förvånad över vad som kommer loss vid en krock.

//Branx
Användarvisningsbild
av pegee
#47776
Det finns en grej som gör en orginalnavigator oslagbar och det är att den också är kopplad till bilen. Det iinebär att navigatorn fungerar även i tunnlar och vid dålig mottagning. En lös navigator fungerar skitdåligt i de lägena.

Jag var i Stockholm för ett tag sedan med min navigator. Det fungerade inte alls. Ner i en tunnel med fem olika avfarter. Totalt borta!! Ut på andra sidan och nya instruktioner "Gör en U-sväng nu".

Detta händer inte med orginalnavigatorn eftersom den fortsätter att hålla reda på var bilen är med hjälp av hur hjulen rullar. Oslagbart.... men dyrt, javisst.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#47788
pegee skrev:Det finns en grej som gör en orginalnavigator oslagbar och det är att den också är kopplad till bilen. Det iinebär att navigatorn fungerar även i tunnlar och vid dålig mottagning. En lös navigator fungerar skitdåligt i de lägena.

Jag var i Stockholm för ett tag sedan med min navigator. Det fungerade inte alls. Ner i en tunnel med fem olika avfarter. Totalt borta!! Ut på andra sidan och nya instruktioner "Gör en U-sväng nu".

Detta händer inte med orginalnavigatorn eftersom den fortsätter att hålla reda på var bilen är med hjälp av hur hjulen rullar. Oslagbart.... men dyrt, javisst.
Så var det förr, då behövde man assisans av hur hjulen rullande, men har inga sådan problems längre.

Min nya lilla mobila navi sstartar och låser på nolltid. Så fort man sticker ur näsan ur tunneln så är positionen låst.

Tog med den på resan till USA och inte ens mellan skyskraporna hade den några som helst problem att hänga med.

Jag hatar att bli låst till bilen för navin är integrerad. Nu sitter jag vid datorn och och kollar vart det ska köras. Planerar och lägger upp allt i navin om det är flera mål så amn inte behöver sitta i bilen på morgonen och fnula.

Samma sak på lunchen, ta med navin i fickan och planera efermiddagen.

Och vid dagens slut så kan man föra tillbaka all data, som underlag för reseräkning, kolla rutter osv.

Allt detta är ju totalt omöjligt med en inbyggd navi.
av TobbeÖ
#47791
VolvoB20 skrev:
pegee skrev:Det finns en grej som gör en orginalnavigator oslagbar och det är att den också är kopplad till bilen. Det iinebär att navigatorn fungerar även i tunnlar och vid dålig mottagning. En lös navigator fungerar skitdåligt i de lägena.

Jag var i Stockholm för ett tag sedan med min navigator. Det fungerade inte alls. Ner i en tunnel med fem olika avfarter. Totalt borta!! Ut på andra sidan och nya instruktioner "Gör en U-sväng nu".

Detta händer inte med orginalnavigatorn eftersom den fortsätter att hålla reda på var bilen är med hjälp av hur hjulen rullar. Oslagbart.... men dyrt, javisst.
Så var det förr, då behövde man assisans av hur hjulen rullande, men har inga sådan problems längre.

Min nya lilla mobila navi sstartar och låser på nolltid. Så fort man sticker ur näsan ur tunneln så är positionen låst.

Tog med den på resan till USA och inte ens mellan skyskraporna hade den några som helst problem att hänga med.

Jag hatar att bli låst till bilen för navin är integrerad. Nu sitter jag vid datorn och och kollar vart det ska köras. Planerar och lägger upp allt i navin om det är flera mål så amn inte behöver sitta i bilen på morgonen och fnula.

Samma sak på lunchen, ta med navin i fickan och planera efermiddagen.

Och vid dagens slut så kan man föra tillbaka all data, som underlag för reseräkning, kolla rutter osv.

Allt detta är ju totalt omöjligt med en inbyggd navi.
pegee menade väl iofs att MEDANS han är I tunneln så måste han göra ett vägval och detta blir ju svårt med en lös navi, då hjälper det ju inte att den är blixtsnabb att koppla upp sig igen EFTER man har kommit ut ur tunneln, då är det ju redan för sent... Antar att det var det du menade pegee?

Jag förespråkar dock varken det ena eller andra alternativet, jag ser stora för- och nackdelar med båda varianterna... Dock kommer nog ekonomin styra just nu och det kommer förmodligen bli en lös Garmin Nüvi för min del denna gång. Hade ekonomin tillåtit så hade jag nog faktiskt ändå valt en integrerad.
Användarvisningsbild
av MartinS
#47795
Det kan inte vara så att både den inbyggda och den portabla har sina olika för och nackdelar och som varje köpare själv får avgöra vilka för och nackdelar som är viktiga för denne?

/Martin
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]