Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rd350
Antingen går torkaren för tungt i lagringarna där de går igenom torpedplåten eller så har magneterna släppt i motorn. Båda felen går att åtgärda utan att byta något. Börja med att släppa armen på motorn och känn sedan om du kan dra runt torkarna för hand lätt, förmodligen kan du inte det. Då delar du lagringarna, sitter en liten låsring bakom torkararmarna, sen får du dela vierarna på insidan och göra rent och smörja upp. Ett något bökigt jobb inne under instrumentpanelen.
Användarvisningsbild
av NickeGubben
Om axlarna kärvar så brukar jag borra genom axelhuset.
Då man kommer in på axeln tar det stopp, blir en liten grop i axeln.
Fyll olja eller spray i hålet o kör, oljan som ryms i gropen i axeln blöter upp.
jag brukar skruva in en smörjnippel utan kula och stoppa på en slang som jag fyller med olja.
När det går lätt, skruva in en nippel med kula, tryck ett pump med sprutan och måla svart.
Användarvisningsbild
av P1800
NickeGubben skrev:Om axlarna kärvar så brukar jag borra genom axelhuset.
Fyll olja eller spray i hålet o kör, oljan som ryms i gropen i axeln blöter upp.
jag brukar skruva in en smörjnippel utan kula och stoppa på en slang som jag fyller med olja.
När det går lätt, skruva in en nippel med kula, tryck ett pump med sprutan och måla svart.
Var borrar du? Inne i bilen, under instrumentpanelen? Bra idé då detta är ett vanligt fel.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Är det ett knakande ljud så kanske det är vajrarna som ligger fel och tuggar på kanterna eller liknande, varit med om det på min bil att en vajer satt fel och levde rövare.

Men annars låter det ju som det typiska som nickegubben skrev om, inte helt ovanligt.
Användarvisningsbild
av Vix
På Min bil har hela segmentet släppt från splinesen OCH Nipplarna (på vajrarna) som ska sitta intryckta i skåran valde att rymma ifrån sina hålor dom med.
Någon som vet/har en ritning på hur vajrarna ska ligga (över från vänster eller höger och tvärtom) och hur själva segmentet sitter? Hittar inget i Haynes...
Har föstått att den lilla "växeln" ska sitta uppåt.
Kan man kanske använda Cylindrisk fastsättning när man väl fått ordning på kalbaliken att fästa tillbaka segget sen. Det sitter ju som satan sen...

Är lite lurigt nu i saltslask, snö och regn utan torkarna...
MKT Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av NickeGubben
P1800 skrev:
NickeGubben skrev:Om axlarna kärvar så brukar jag borra genom axelhuset.
Var borrar du? Inne i bilen, under instrumentpanelen? Bra idé då detta är ett vanligt fel.
Jag tar av torkararmen, tar bort gummit och borrar genom axelhust tills det tar stopp i axeln.
Då blir det en lite grop i axeln som rymmer lite 'blött' att frakta runt.
Är det detta som var felet så ta sen en fettspruta och pumpa in några pump, fett har längre livslängd.

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]