Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
går nog ännu fortare mera förtjänst! på motorer man suger genom oljesticksröret.
Isak
av *pettson*
isak skrev:går nog ännu fortare mera förtjänst! på motorer man suger genom oljesticksröret.
Isak
absolut..
av bmw
Jag kommer att göra detta på Fredag. Återkommer med minirapport.
av *pettson*
bmw skrev:Jag kommer att göra detta på Fredag. Återkommer med minirapport.
Berätta gärna hur tyst den blev och hur många hästar som återkom i motorn :-)-)
BMW är annars en av dom som i princip aldrig är grisiga invändigt i normalfallet.
av viktore
*pettson* skrev:
bmw skrev:Jag kommer att göra detta på Fredag. Återkommer med minirapport.
Berätta gärna hur tyst den blev och hur många hästar som återkom i motorn :-)-)
BMW är annars en av dom som i princip aldrig är grisiga invändigt i normalfallet.
Vad jag förstår kör BMW nog en V70 T5.. 8)
av PTV
zenita123 skrev:Jag vet att en polare hade in sin V70 som tickade rejält i motor men den vart knäpptyst efter detta fick jag nyss reda på o en massa bilfirmor anlitar verkstäder som har denna metod bilarna får tillbaks sina ursprungshästar i motor efter behandlig värt att testa
Har provat ett medel som Volvo själv saluför i sina butiker som minskar ventiltickandet och det hydrauliska slamrandet och det fungerade över förväntan på en gammal 850 GLT.Klart mycket tystare så något bluff preparat som många vill tro var det inte alls fråga om i detta fall. :D
Användarvisningsbild
av Marlboroman
PTV skrev:Har provat ett medel som Volvo själv saluför i sina butiker som minskar ventiltickandet och det hydrauliska slamrandet och det fungerade över förväntan på en gammal 850 GLT.Klart mycket tystare så något bluff preparat som många vill tro var det inte alls fråga om i detta fall. :D
Har provat ett par såna där tillsatser i en av mina gamla 740 med 16V motorn som har samma konstuktion på lyftare som 850. Och visst blir det tyst, men det kan det lika gärna bli med bra olja. Sen lär man ju ha fullständigt klart för sig att tickandet har en mekanisk orsak. Och det kan ingen tillsats i världen laga. Man kan för övrigt skippa allt vad tillsatser heter och köra med mineralolja om man till ta bort symptomen (tickandet) men inte bryr sig så mycket i felet. Vill man däremot göra något åt grundproblemet, alltså för litet dräneringshål och fjädrar som är slitna så är det bara att byta lyftare som gäller.
Användarvisningsbild
av isak
grunden till lyftarproblem börjar med undermåliga oljor som sedan späds på med för långa bytesintervaller!
har haft många bilar med nämnda problem. som gått att "rätta till" med ett par täta oljebyten så har de blivit tysta. är som Marlboroman säger när ut o inloppshålen blir rensade så funkar det till och med utan lyftarbyte!
men som sakts tidigare kom gärna igen och tala om hur effektökning o motorgång blivit.

för mig är det BONDFÅNGERI.
Isak
av Georg
Det här exemplet med "Engine Flush" är vi grabbars motsvarighet till tanternas hälsokost.

Placeboeffekten finns där när man tycker att bilen piggnar till men föra det i bevis går inte och misslyckas när det testas under kontrollerade former.
Samma med hälsokost och hälsopreparat med undantag av ett medel som skulle återställa energin i kroppen. Jag prövade det och det verkade med en gång. Massa mystiska örter som var kokade enligt könstens alla regler och sedan utspätt i 93% etanol. Fungerade garanterat..skål...ju mer man drack desto vackrare blev jag.

Köp en luktgran istället eller skänk pengarna till välgörenhet!

Georg
av bmw
Hej!

Nu har jag gjort en Engine flush. Jag kan väl inte säga att jag blev så imponerad. Maskinen är gammal tydligen och har inte utvecklats ngt. Det fanns inga adaptrar som passade min bil utan han fick slipa till en adapter för att passa. Bilstein gör tydligen inte heller några nya adaptrar. Det tog nästan 3 timmar innan vi var klara.

Men motorn känns "lugnare" på ngt vis. Placebo eller inte... Man får ju iaf. ett oljebyte. Det gick på 2 800:- totalt för mig varav oljan var halva kostnaden. Bilen är en M3 E46.

Jag kommer nog inte göra om detta på ngn bil igen. Nu var det mest kul och prova.
Vårda v90 2025

Som Erik skrev, underredsbehandling skulle jag s&a[…]

Stänga av rörelsesensorn permanent?

Går det stänga av denna permanent? Ha[…]

Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]