Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av tgrön
Vill köpa en S60 t5:a helst minst en 05:a, har sett en hel del sådana som gått 20 000 + mil? Vad är era tankar / åsikter om att köpa en sådan? Är det att slänga pengar i sjön? Tänkte på att man kommer säkerligen behöva byta koppling, turbo, slitna framvagnsdelar, diverse annat som kan få för sig att sluta funka efter ett tag, topplockspackning, andra packningar etc etc... Hur skulle ni resonera om köpa av en sådan bil? Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det beror lite på hur länge man tänkt ha bilen och vad man ska ha den till. Personligen föredrar jag lägre iltal framför nyare årsmodell. Speciellt om det är en bil man tänkt äga under en längre period.
av rd350
Är det "rätt" pris på bilen, välservad med få ägare är det inga problem men är det många ägare och missade servicar ska man inte betala mycket för en sån bil. Sen är det frågan om hur mycket man skruvar själv, är man helt novis ska man undvika långmilarna, skruvar man allt själv finns det många slantar att spara!
Användarvisningsbild
av camaro69
Hej och välkommen till Forumet, tgrön.

20 000 mil är ingenting. Jag köper hellre en bil som gått med varm motor på långa sträckor.

Det värsta är nog en kärringkörd bil som gått korta sträckor till dagis och skola, för att sedan ställas på en P-plats vid en infartsparkering.

Du behöver inte vara orolig för topplockspackningen, för det finns ingen. Däremot sk klisterpackning. Jag har inte hört någon klaga på detta.

Titta på skicket och serviceboken samt tidigare ägare.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
camaro69 skrev:Du behöver inte vara orolig för topplockspackningen, för det finns ingen. Däremot sk klisterpackning. Jag har inte hört någon klaga på detta.
Jo, en vanlig toppackning finns. Däremot är topphalvorna, gördeln och tråget limmat.¨

Det är tekniskt möjligt att köra utan toppackning, men inget någon tillverkare ser ut att anamma dem närmaste åren.
Oljeläckage s60 2,5t 2005

Det är inte säkert det går att k&a[…]

I mitt försvar är att AI ljög f&oum[…]

Kupéfläkten står still

Det kan eventuellt gå att skönja (och p[…]

Halvljus

Mät matningsspänningen med en multimeter[…]