Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mcgromit
Hej,
Har fått ett knepigt elfel på min Volvo som jag nu vänder mig till eran kunskap för att försöka lösa.

Bilen är:
Volvo V70N 2001, 170hk, manuell

Det började med ett tankmätaren gick i botten, Okej tankarmatur paj var min första tanke, MEN eftersom har jag upptäckt mer och mer som inte fungerar sen den dök i botten.

Det som inte funkar är:

Tankmätare
Bromsljus
Backljus
Släpkontakt
Bakrutevärme
Bakrutetorkare
C-lås bakdörrar
Givaren baklucka (lampan i taket lyser och backlucka öppen i displayen)

Sen har "Motorsystem serv erfodras" kommit igen, men det har tänds kanske 3ggr under 1½ år och har räckt med att kopplas loss batteri några minuter så har det försvunnit... Så det behöver inte ha med detta att göra..
Användarvisningsbild
av wissel
jag skulle börja med att dra isär kontakten till Släpkontakten ?
sedn leta efter eventuellt kabelbrott vid bakluckan .....ganska vanligt på V70..
Lycka till
Användarvisningsbild
av wissel
Mcgromit skrev:Hur läser man ur felkoder???
Alternativ 1: Kolla om någon kompis har PPC felkodsläsare.....
" 2: Volvo verkstad. Kostar allt mellan 500-800 pengar......:(
av Mcgromit
wissel skrev:
Mcgromit skrev:Hur läser man ur felkoder???
Alternativ 1: Kolla om någon kompis har PPC felkodsläsare.....
" 2: Volvo verkstad. Kostar allt mellan 500-800 pengar......:(

Okej, Men har letat en massa och hittat flera som haft samma problem och verkar luta åt att det är REM boxen som sagt upp sig, och letar efter en beg. sån men hittar inte vad den kallas på laga.se
Användarvisningsbild
av pang58
Ett litet vänligt tips: Byt inte något innan du gjort en felkodsläsning! Det blir dyrt att byta delar på vinst och förlust.
av Fred
Lustigt att tankmätaren och C-lås bakdörrar påverkades av kabelstammen i bakluckan...jag tänkte föreslå kabelstammen men de två punkterna gjorde mig tveksam. Dock är ju elfel i bilar mycket märkliga varelser som kan ge helt ologiska symptom... :lol:
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]