Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jakris
S60AWD2.5T skrev:Har sett en firma som säljer nya startmotorer för under 1500.- ska kolla med dem så de passar.
Billigaste på skroten är 800:- och den kan ju vara lika sjuk om det nu är starten.
Men ingen som har bytt start har väl behållt problemet, eller?
Som jag skrivit tidigare är vi tre som blivit hjälpta av startmotorbyte (jag sedan Mars, Norsking sedan April och Andy sedan Juli)
De två det inte hjälpt för, kanske fick en lika konstig utbytesmotor.

Jag gav 1100:- för en nyare lågmilare med 6mån garanti hos Jönköpings Bildemontering,
men en ny piratmotor för 1500:- kanske kan vara ett gott alternativ.

//Janne
av emdor
Jag har inte fått tummen ur röven och bytt startmotor ännu, men jag är djäkligt sugen på att göra det.
Därimot så kan jag ju säga att problemet blir mindre med ett fulladdat batteri, bilen startar inte 100 % bra men iaf inte riktigt lika kasst som med ett halvfullt batteri, jag har åkt på ett par nedsatt motorprestande och fått stödladdat mitt batteri 1 gång hitils i vinter. Dessutom så är det väl så att när man måste gnugga på startmotorn med halvhjärtade startförsök, mottändning mm mm så borde det ju dra mer ström ur batteriet?

Snackade med min meck om startmotor byte och just denna tråden, jag sa att jag var inne på att köpa en begagnad startmotor de ligger ju på c:a 1000 spänn. Han rekomenderade dock med tanke på hur många som verkar ha problem med startmotorerna att köpa em ny, ett nytt kosta i runda slängar 2700 spänn sen åker man väl på någon 1000 lapp för bytet. Känns ju ganska överkomligt om man blir av med problemet.
Användarvisningsbild
av Jakris
emdor skrev:Därimot så kan jag ju säga att problemet blir mindre med ett fulladdat batteri, bilen startar inte 100 % bra men iaf inte riktigt lika kasst som med ett halvfullt batteri, jag har åkt på ett par nedsatt motorprestande och fått stödladdat mitt batteri 1 gång hitils i vinter. Dessutom så är det väl så att när man måste gnugga på startmotorn med halvhjärtade startförsök, mottändning mm mm så borde det ju dra mer ström ur batteriet?

Snackade med min meck om startmotor byte och just denna tråden, jag sa att jag var inne på att köpa en begagnad startmotor de ligger ju på c:a 1000 spänn. Han rekomenderade dock med tanke på hur många som verkar ha problem med startmotorerna att köpa em ny, ett nytt kosta i runda slängar 2700 spänn sen åker man väl på någon 1000 lapp för bytet. Känns ju ganska överkomligt om man blir av med problemet.
Välkommen tillbaka emdor ! Du har helt rätt i att våra problem tar extra kraft ur batteriet.
Du hade ju bytt svänghjulsgivare så det är säkerligen värt att satsa på startmotorn (jag har inte haft en mottändning eller varvräknarfladder sen jag bytte i Mars).
Passa då på att samtidigt montera extra jordning mellan startmotor och chassit som jag beskrivit tidigare i tråden. Använd 35-50mm2 ledare och helst förlängd startmotorbult och dra fast kabelhylsan på startmotorsidan så får du ännu bättre snurr på startmotorn. Sitter bra nu när det är neråt -20° ibland.

Hör av dig om resultatet....

//Janne
av emdor
Jakris skrev:Du hade ju bytt svänghjulsgivare så det är säkerligen värt att satsa på startmotorn (jag har inte haft en mottändning eller varvräknarfladder sen jag bytte i Mars).
En intressant aspekt är att trots att jag har bytt svänghjulsgivaren så har jag felkoder på den nya....men det är kanske startmotorn som fuckar upp den helt enkelt.
av chassis
Hej alla,
Jag är ny på forumet och har snabbläst diskussion om startsvårigheter. När jag läser om alla startmotorer ligger det nära till hands att tro att det faktiskt är utgångsdrevet i startmotorn som spökar. Det sitter en slirkoppling innanför drevet (i samma enhet) som kan börja slira för tidigt. Symptomen kan lätt förväxlas med spänningsfall som vid dåligt batteri eller dåliga ledningar. Så som åtminstone nåra av insändarna beskriver det verkar det en fullt trolig förklaring. Möjligt att jag missat nåt och att nån redan skrivit detta, ber i så fall om överseende för upprepningen. En nytt drev från t ex frejbildelar kostar en bråkdel av vad en ny eller beg startmotor kostar och kan göra underverk. Inte svårt att byta men man skall nog ha en viss skruv-vana. Byt även manövergaffeln, kostar några kronor.
Med förhoppning att det kan hjälpa åtminstone några.
Användarvisningsbild
av Jakris
chassis skrev:Hej alla,
Jag är ny på forumet och har snabbläst diskussion om startsvårigheter. När jag läser om alla startmotorer ligger det nära till hands att tro att det faktiskt är utgångsdrevet i startmotorn som spökar. Det sitter en slirkoppling innanför drevet (i samma enhet) som kan börja slira för tidigt. Symptomen kan lätt förväxlas med spänningsfall som vid dåligt batteri eller dåliga ledningar. Så som åtminstone nåra av insändarna beskriver det verkar det en fullt trolig förklaring. Möjligt att jag missat nåt och att nån redan skrivit detta, ber i så fall om överseende för upprepningen. En nytt drev från t ex frejbildelar kostar en bråkdel av vad en ny eller beg startmotor kostar och kan göra underverk. Inte svårt att byta men man skall nog ha en viss skruv-vana. Byt även manövergaffeln, kostar några kronor.
Med förhoppning att det kan hjälpa åtminstone några.
Jag antar att du menar "frihjulet" men våra problem är inte mekaniska (inget slirande), utan har med tändläget att göra. ECM tappar kontrollen över svänghjulets och/eller kamaxelns läge vilket märks tydligt på att varvräknaren fladdrar kraftigt upp&ned och att motorn ibland gnisslar/hostar av mottändning (i värsta fall så kraftigt att det blir tvärstopp). Läs utförliga beskrivningar tidigare i tråden.
Jag förstår i och för sig inte hur startmotorn kan störa ut ECM och jag har inte kunnat mäta mig till någon skillnad på startmotorerna, men varvräknarfladdret är borta.

//Janne
av jagkim
Hej!

Har samma problem som ni andra- känner tyvärr alltför väl igen AndyXC90s video på startproblem. Har ännu inte påbörjat felsökningen då det (säkert tillfälligt) blivit bättre. Har fått tipset att blåsa rent kamaxelgivaren och tänkte börja med det. Nästa steg om det inte fungerar blir väl startmotorn gissar jag. Har dock ingen garanti och är inte mek-van så det tar emot lite, särskilt nu när allt funkar.
av S60AWD2.5T
Min bil har nu vart frisk sedan i början på december. Peppar peppar ta i trä.
Har alltså inte hittat motivation att byta start ännu...

Blir inte klok på detta skitfel.
Användarvisningsbild
av Jakris
jagkim skrev:Har samma problem som ni andra- känner tyvärr alltför väl igen AndyXC90s video på startproblem. Har ännu inte påbörjat felsökningen då det (säkert tillfälligt) blivit bättre. Har fått tipset att blåsa rent kamaxelgivaren och tänkte börja med det. Nästa steg om det inte fungerar blir väl startmotorn gissar jag. Har dock ingen garanti och är inte mek-van så det tar emot lite, särskilt nu när allt funkar.
Ingen annan har blivit hjälpt av ens byte till ny insugskamgivare, men eftersom den är så lätt att komma åt kan du ju ändå kolla...

Du är den 24:e som har anmält liknande symptom i denna tråd, varav 4st (inkl min) numera är bekräftat symptomfria under en längre tid
(ytterligare ett fåtal har haft besvärsfria perioder, även utan någon åtgärd, men det kan man tyvärr inte vara säker på att det varar).
Återkom med modell, motor, växellåda, år, körsträcka och resultat av respektive åtgärd för min sammanställning.

//Janne
av sundlof
Länge sedan jag skrev något om problemet med V70. Hade ju bytt pulsgivare förra vintern men än kunde bilen tjura vid start och varvräknare gick upp till 4000 innan motorn hade startat men detta har jag lärt mig leva med.

Nu i december (var ju jäkligt kallt här i småland) när jag skulle starta bilen så var det som att batteriet var dåligt, startmotorn gick segt och det blev strömlöst i bilen.
Fick ändå igång den till slut och tänkte att batteri sjunger väl på sista versen, är ju 6 år o varit urladdat några gånger av mig och min farsa. Köper ett nytt och sen är allt frid och fröjd igen till i måndags. Bilen beter sig som att batteriet är totalslut, startmotorn bara tvärhugger och dör, nästa gång jag vrider om så tjurar bilen igång som en förgasarmotorn som man glömmer kallstarten på. Får felkod att motorprestanda är nedsänkt.

På tisdag åker jag till volvo och får tipset att ladda batteriet fullt och prova byta tändstift (är 1300 mil använda), hem och laddar batteriet fullt, tändstift får vänta.

Igår hade min sambo bilen och berättar att den tjurade vid starten men hon tjurade tillbaka så den startade. Alltså var det inte batteriet denna gången heller. Ringer volvo som tar in bilen idag och läser av felkod på pulsgivaren. Mekanikern bytte ju denna för ett år sen, provar att rycka givaren och då beter sig bilen riktigt tjurigt, får mata på startmotorn ett bra tag in den startar. Så meken kollar kablaget och finner sprickor som fukt har trängt sig in i. Åtgärda detta och sa att jag skulle prova ett tag och funkar det inte nu så byter dom kablaget istället.

Så svaret på varför 2,5t motorn kan vara tjurig kanske helt enkelt är lite fukt som får givaren att få fnatt.

Hoppas att felet nu är avhjälpt för man skäms ju när bilen startar så taskigt.....

Patrik
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 27
Luktar avgaser i kupen

Jämte oljepåfyllningen går en sla[…]

Snyggt jobbat!

ATF tycker iallafall jag känns väldigt b[…]