Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
steffesa skrev:Här finns info att läsa vad som gäller från den 1/1 2011...
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... uari-2011/
ÄNTLIGEN lite klarhet och slut på rykten. Låter riktigt lovande:D Då kommer 2,5FT troligtvis att kvala in och kanske får Volvocars ändan ur vagnen och etanolkonverterar alla nya bensinare.
Användarvisningsbild
av na96gen
Pressinformation

E-post Bo Larsen, [email protected]
Datum 2010-12-16

Volvos populära miljöbil V70 2.5FT gör comeback

Sveriges mest populära bil herrgårdsvagnen Volvo V70 gör nu comeback som miljöbil på marknaden. Det planerade produktionsuppehållet för de 231 hk starka Volvo V70 2.5 FT, för modifiering från Miljöklass 2005 till Euro 5 har kortats dramatiskt. Produktionen återupptas redan i början på februari 2011.

Tidigare i höst befarade Volvo Personbilar Sverige att produktionsuppehållet av dessa populära miljöbilsversioner skulle sträcka sig fram till senvåren. Volvos motortekniker har efter intensivt arbete nu kommit så långt i certifieringsarbetet för att nå de senaste lagkraven i Euro 5-bestämmelserna att såväl 2.5FT-versionerna med manuell som automatisk växellåda uppfylls.

Det är ett efterlängtat besked inte minst till de många som vill åtnjuta 20 procent lägre bilförmånsskatt på dessa 230-hästarsversioner som kan köras på både på miljöbränslet E85 och vanlig bensin, samt för konvertering till fordonsgas (40 procent skattereduktion) V70 AFV.

De personer eller företag som äger dessa 2.5 FT-bilar själv belönas av statsmakterna med fem års fordonsskattefrihet.

Priset för Volvo V70 2.5 FT som även uppgraderas till R-Design blir ca 299 900 kr.

Volvo C30, S40 och V50 med 2.0 Flexifuel-motorn på 145 hk har nu också Euro5-certifierats och därmed finns ytterligare tre bilar som är befriade från fordonsskatt i fem år och som ger tjänstebilsinnehavarna 20 procent reduktion av förmånsskatten.

Volvo Personbilar Sverige AB:s miljöbilsprogram omfattar nu elva olika modeller.

--------------------------------------------------------------------------------

Volvo Personbilar Sverige. Vi förbehåller oss rätten att när som helst och utan föregående varning ändra färger, specifikationer, tillbehör, material och modeller.
av lobbysleeper
Menar de att den bara säljs i R-design utförande? (tråkigt för oss som åker r-design idag att det blir en dussinbil)
av JMH
Så "kampanjen" med r-design övergår nu till att vara standard för 2,5 FT?? Då tycker iallafall jag att man använt ordet kampanj felaktigt. Känns lite lurigt det här...skulle iof sig ha gjort samma val idag.
Användarvisningsbild
av kave
Låter riktigt bra tycker jag.
Lite lustigt att det gnälls över att Volvo PV gör bilarna snålare så de passar in i Euro5 normen. Det är väl en helt naturlig utveckling.

Om nu Volvo kunde få fram en AWD version med så är det nog klart.
Användarvisningsbild
av na96gen
Det kommer ingen AWD. Var väl väntat iof :cry:
Användarvisningsbild
av FWH
lobbysleeper skrev:Menar de att den bara säljs i R-design utförande? (tråkigt för oss som åker r-design idag att det blir en dussinbil)
Ja, åtminstone till en början finns den bara som R-design.
av mikebike
kave skrev:Om nu Volvo kunde få fram en AWD version med så är det nog klart.
Ja, och/eller stoppar den motorn i XC60 (med manuell låda).
Jag har redan ledsnat på att köra diesel, den 2.5T (V70) som jag lånat ett par dagar är en oerhört mycket trevligare maskin. Det vore värt några kronor milen att få en trevligare motor......
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
Tysta sommardäck V90

245/45-19 är inte med på volvos lista. […]

Polestar 4

Jag följer flera Polestar grupper på Fa[…]

Hi Volvo fan :-) I`m new hear so its my first thr[…]