Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hashi
#477276
Tja, har en 244, en 77a, åkte i diket härom dagen och när vi hade bogserat upp bilen så startade den inte, och vi konstaterade senare att den inte fick gnista, igår upptäckte jag att kamremmen inte var rätt intsälld, när jag ställt in den samt bytt brytare så startade bilen efter mycket om och men fast den gick skit. men så fort man gasade så hände det inget, bilen gick nästan inte upp något i varv ( verkligen nästan inget ) såg också idag att gummislangen till vevhusventilation var av, kan det vara felet? eller är det förkopplingsmotståndet, om det finns på min, eller är det någon av er här som möjligtvis vet vad felet kan vara. tacksam för svar ! :D

Mvh Albin
av Rådlös
#477312
För mig låter det mer som att förgasarmenbranet är dåligt. Då går det inte att gasa över huvud taget, även om motorn snurrar på tomgång.
Förkopplingsmotståndet, om du har något, påverkar inte något motorvarv. Har motorn startat och snurrar så fungerar motståndet.
av hashi
#477345
Rådlös skrev:För mig låter det mer som att förgasarmenbranet är dåligt. Då går det inte att gasa över huvud taget, även om motorn snurrar på tomgång.
Förkopplingsmotståndet, om du har något, påverkar inte något motorvarv. Har motorn startat och snurrar så fungerar motståndet.


tack för svar, men grejen är att bilen knappt startar, igår stod jag på starten i nästa 30 minuter, och han hoppa till ibland om jag höll full gas, sen efter mycket lekandes med chocken och gaspedalen samt nött på starten så hooppade den igång, och jag ställde till och med om kamremmen rätt, ( den stod fel ) och innan jag gjorde det lät det typ som att bilen inte fick gnista, den gick runt skitlätt med startade inte :(

mvh
#477402
Du fick inte in snö i luftburken om du gick i diket ordentligt?

Nu är det ju en 77:a men på de 240 jag pysslat med har du en flexslang från grenröret som ska ge motorn lite varmluft medan den är kall. Saknas slangen eller är skadad så kan det ha kommit in snö i det insuget på luftburken ( om det nu sitter ett sådant på en så tidig 240 ) och då kanske täppa till. SItter en slags "termostat" som reglerar ett spjäll som gör att luften bara kan sugas in genom det hålet till en början dessutom, och då extra känsligt.

Kan ju ha lyckats kommit in i den ordinarie ingången också men det är ju mindre troligt.
Användarvisningsbild
av lilleman
#477624
Har du kollat så inte avgassystemet har blivit
ihoptryckt nånstans efter dikeskörningen
har varit ute för det på en opel rekord en gång
den ville inte gå den ville inte gå upp i varv o till sist så dog den.


Mvh/Roger :)

Hej, Är det någon som vet måtten […]

Ett alternativ till att gissa kan ju vara att bes&[…]

installera dragkrok

Om jag hade velat byta på min 2012:a, som al[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Oookeeeeej!! Här har vi en för historieb[…]