Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Helt rätt ..ingen vill väl förlora mer än nödvändigt , det håller jag med dej om, Så det är inte jag som tycker utan det är marknaden som avgör och inte någon enskild .....men frågan är om du vill betala samma för en bil som är 1 år, som en som är 2 år, men som har samma modellår ????
För det är ju detta som du säger!!
av Moody
Steff 99 skrev:Helt rätt ..ingen vill väl förlora mer än nödvändigt , det håller jag med dej om, Så det är inte jag som tycker utan det är marknaden som avgör och inte någon enskild .....men frågan är om du vill betala samma för en bil som är 1 år, som en som är 2 år, men som har samma modellår ????
För det är ju detta som du säger!!
Vet inte om jag missförstår dig men menar du att en MY2005 reg 6/04 är lika mkt värd som en MY 2004 reg 6/04. Blir ju den effekten om man bortser från bilens modellår.
Användarvisningsbild
av Jensen
Utan att jag vill låta för kaxig så kan jag säga att det finns ganska många som gärna betalar för mer för en 04 som är byggd under 03 jämfört med en "riktig" 03.
Då jag jobbar som säljare på Sveriges största ÅF utav Volvo/Renault bilar så vågar jag påstå att du har fel.
Visst dyker det då och då upp diskussioner om huruvida det är rätt el fel att göra som Volvo gör, men som ÅF följer vi endast Volvos riktlinjer, och det brukar 99% utav kunderna tycka är helt OK.
Jag vågar påstå att så ser det ut hos samtliga Volvo ÅF.
av Steff 99
men jag skriver inte det du kommenterar.
min fråga var;

"men frågan är om du vill betala samma för en bil som är 1 år, som en som är 2 år, men som har SAMMA modellår ????"

Självklart så vill du som säljare få lika betalt ,frågan är om köparen är beredd att betala samma för en bil som varit ut ett år mer.
Användarvisningsbild
av Jensen
Vad var det du inte förstod av mitt tidigare svar, nästan dagligen så säljer vi 04 som byggdes/registrerades under 2003 och som är dyrare än en 03.
Jag är helt med dig om att det finns dom som tycker att den borde klassas som en 03, men så ser inte marknaden ut.
Majoriteten köper den som en 04, och enligt Volvos system så är det en 04.
Detta forum tar ju upp såna saker, men glöm inte att detta forum inte motsvarar vad alla Volvoägare tycker, diskussionerna som hålls här hålls utav vad vi kanske skall kalla det för Volvo entusiaster och inte alltid av riktiga "svenssons".
Majoriteten av kunderna ser prislappen där det står t.ex V70n 140Hk årsmodell 2004 mm mm och frågar oftast inte ens när bilen är registrerad mm.
av Steff 99
Även jag läser svaren dåligt :oops: sorry
Jag tror vi har samma uppfattning.....synd om de som inte bryr sig (svensson)att bilen är ett eller två år gammal....de lär upptäcka detta när ev. vagnskadeförsäkring löper ut.
Med detta i åtanke skall man aldrig köpa en ny Volvo efter ett årskifte och fram till det nya MY är i produktion, i Volvos fall någon gång i maj.
Användarvisningsbild
av CarMan
Steff 99 skrev:Köper jag in en bil är det jag som sätter priset och vid inköp är det leverandatum som gäller. en bil som är en -05 lev juni -04 ger jag mindre för än en -05 lev juni
-05.
Den bilen är ett år äldre....det innebär att den också är billigare ut till kund...men här i forumet finns det flera som tycker detta är fel.
Men frågan är vill man betala samma???? :roll:
Du har på sätt ovis rätt om man hård drar o hittar 2 biler som har exakt samma utrustning & lika många stenskott, samt att dom rullat lika långt.
men det jag o alla andra menar är att bilarna sällan rullat lika långt, eller har lika slitna däck, så priset kommer ialla fall vara olika.
Användarvisningsbild
av CarMan
Steff 99 skrev:men jag skriver inte det du kommenterar.
min fråga var;

"men frågan är om du vill betala samma för en bil som är 1 år, som en som är 2 år, men som har SAMMA modellår ????"

Självklart så vill du som säljare få lika betalt ,frågan är om köparen är beredd att betala samma för en bil som varit ut ett år mer.
det är alltid ändringar mellan modelåren. så det går inte att hitta "samma" bil om dom inte är av samma modellår.
så du får backa på det där...
av Frigge
CarMan skrev:
Steff 99 skrev:men jag skriver inte det du kommenterar.
min fråga var;

det är alltid ändringar mellan modelåren. så det går inte att hitta "samma" bil om dom inte är av samma modellår.
så du får backa på det där...

Jag instämmer till 100%. Finns det överhuvudtaget någon biltillverkare som har ett nytt modell år från 1 Januari tex ??

/Fredrik
av Steff 99
Jag för söker skriva att en bil med samma modellår...en -05 som exempel.
Där kan det skilja ett år från att den första tillverkades till att den sista tillverkas innan modellår 06 kom...OK! (det har självklart ingen betydelse när man i tid under året byter modellår.)
Vad jag också försöker säga är att det där kan skilja ett år ..alltså den först tillverkade och är levererad samma månad som den tillverkades jämfört med den som tillverkas som sista -05:a där skiljer det ett år.
Jag vill inte betala samma för den först tillverkade -05:an som den sist tillverkade-05:an.
Men den allmäna uppfattningen här är tydligen att man inte bryr sig om hur
gammal bilen är bara den har rätt modellår.
Ganska intressant att man har den uppfattningen.

Talade med en säljare på Volvo och han hade också den uppfattningen att flertalet av köparna inte tog någon hänsyn till tillverkningsdatum eller registeringsdatum bara de fick rätt modellår.
Han var av samma uppfattning att kunderna agerar lite konstigt eftersom man förlorar garantier m.m. om man väljer en bil tidig tillverkad bil ...men som sagt priset är det samma och flertalet är villiga att betala.

Sedan att som CarMan skriver att man inte kommer att hitta likvärdiga bilar med samma körsträcka o utrustning, tillverkade på olika tider under modellåret ...av 25.000 leverade V70/år i Sverige så är det är nog inget problem.

Om det är andra Tillverkare som byter modellår 1 jan .
Tittar man på tyska märken så har man två uppgifter på bilen.
Modellår och tillverkningsdatum.
Jag har inte sett att någon seriös handlare sälja en bil tillverkad under -05 som en 06:a...i bilens handlingar står det
"tillverkad 10/05 modellår-06."
detta kan ni se på Merceders, BMW, Porsche och Audi. Bl.a.
Handlar man en bil av dessa märken så står det oftast att detta är en -05:a

Detta är skillnaden mellan Volvo jämfört många andra märken.

Men det är köparen som bestämmer hur man vill ha det, så tycks det vara här i forumet , alla är nöjda över hur Volvo agerar, så är det frid o fröjd.

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]

Den modellen av Brink-drag fanns utan låsnin[…]