Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viktore
VolvoB20 skrev:
viktore skrev:för att ni inte ids skrapa loss dom? :lol:
Skrapa loss ?:-/

Jag vill inte hacka loss dem från rutan med skrapa , gummit tar ju megastryk, idealet är ju om defrostern fått dem all lossna från rutan så man kan fälla upp dem och göra rent dem från rutan,
Skrapa loss i brist på bättre ordval i stridens hetta, ändra det till 'varsamt ta loss fastfrusna torkarblad från rutan'..
Självklart vore det bästa om man bara kunnit starta bilen och under tiden man skrapat rutorna så blev torkarna upptinade av luftsystem/värmeslingor. För min del har det dock aldrig inneburit några problem att lossa de fastfrusna torkarbladen och varsamt rengöra dom innan färd, inga problem efter det.
Användarvisningsbild
av bjornw
Det borde gå att få tag på elslingor på eftermarknaden som man kan limma/tejpa dit. Någon som vet om det finns? Har letat en del på nätet och hittat ett par produkter för lastbilar men de bygger alla på att de sitter på insidan rutan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
viktore skrev:Självklart vore det bästa om man bara kunnit starta bilen och under tiden man skrapat rutorna så blev torkarna upptinade av luftsystem
Det konstiga är ju att det har funkat på Duett, Amazon, 140, 240 osv när defrosten blåste på rutan ända från nederkanten.... varför sluta med denna suveräna funktion som funnits sedan mer än 50 år ???? Det är lika skumt på min XC70II.
av Sharkbait
VolvoB20 skrev:
viktore skrev:Självklart vore det bästa om man bara kunnit starta bilen och under tiden man skrapat rutorna så blev torkarna upptinade av luftsystem
Det konstiga är ju att det har funkat på Duett, Amazon, 140, 240 osv när defrosten blåste på rutan ända från nederkanten.... varför sluta med denna suveräna funktion som funnits sedan mer än 50 år ???? Det är lika skumt på min XC70II.

Ford har värmeslingor på framrutan där vindrutetorkarna ligger emot. ..
Användarvisningsbild
av Boromir2k
Sharkbait skrev:
VolvoB20 skrev:

Ford har värmeslingor på framrutan där vindrutetorkarna ligger emot. ..
..Och dem var det enda jag såg till slut, när jag lånade kollegans! Dessa microslingor som vågar sig vertikalt nedåt med 5 millimeters mellanrum var det jobbigaste jag varit med om! :P
av perhall
VolvoB20 skrev:
Ja, det där stör mig också! Är det så dåligt i andra nya bilar?
av blåbärsmannen
var någon som skrev att det bara ingår ett år fri volvo assistans, kan väl inte stämma. jag har ju volvoassistans upp till 6-7år om man servar på auktoriserad volvoverkstad. och vem bryr sig om det finns reservhjul lr inte. är ju inte standard ändå isåfall så är väl ingen som lägger till det antar jag
av perhall
MagnusVäxjö skrev:Problemet med denna typ av journalister och även andra för den delen är att man lever kvar
och tror att en volvo skall vara på ett viss sätt. Alla jämförelser görs med utgångspunkt från 245, 745, 855 osv. Volvo försöker bli större för att kunna överleva och gör idag bilar som skall passa mer marknader och andra kunder, gärna med mer pengar. Dom efterfrågar inte samma sak som 745 kunden gjorde.

jag själv är typexemplet jag är ca30 år och har inte barn osv. Med de bilar volvo hade för 10 år sedan så hade jag aldrig köpt en ny Volvo. Dom var för tråkiga helt enkelt, jag tittade inte ens åt dom. Idag har jag en ny Volvo. Jag tror detta är en väldigt viktig del i förklaringen till att hans test blir som det blir.
Bra sagt. Och en sak till. Aftonbladet-läsaren är inte heller samma som 1979. Då var Expressen stora, Aftonbladet små. Idag tror jag att huvuddelen av de som läser A på nätet är borgerliga väljare (grundar det på svar på webbfrågor m m), säkert rätt vidsynta o tycker att en bil ska vara rolig, snygg etc. En livsstilsprodukt. 1979 var Aftonbladets läsare lågutbildade, S-medlemmar, såg bilen som en funktionell sak, ta sig till jobbet, och störde sig på dem som glassar i sina fina premiumbilar... precis som svenska ams ger audi- o bmw-köpare bekräftelse genom att framhäva hur bra de är försöker nog Collin ta poänger genom att säga sånt som han felaktigt tror att hans läsare gillar.../PH
Användarvisningsbild
av Guligan
Collin brukar normalt sett ge 5+ till Volvos nya modeller, så jag förstår att man är besviken från Volvo Cars sida.
Det är odubbade vinterdäck och Saab Collin brukar gnälla på.
av marcbe
VolvoB20 skrev:
Det har att göra med storleken och lutningen på vindrutan. Rätt stor skillnad om du jämför en ruta från de bilarna du nämner och dagens bilar. Det funkar inte att lägga defrosterluften längst ner då, du skulle få en isgardin längst upp på rutan så länge inte fläkten går på hög nivå.
För att få avisning i första hand i siktfältet (enligt gällande lagkrav) så behöver man lägga luften en bit upp på rutan.

Kan nämna att S60/V60 (även t ex XC60) har luftkanaler från defrostern fram till vindruteparkeringen dit läckluft leds. S60/V60 har 5 st kanaler per torkare, dvs 10 st små utsläpp längs nederkant ruta. Ni som har en S60/V60 kan ju prova att köra igång maxdefrostern på en isad ruta så ser ni effekten av detta. Dock kan (pga ovan lagkrav) man inte köra för mycket defrosterluft dit (runt 10%).
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12
Köpråd V60 Recarge

den lilla batteriet kommer du ~2.5-4mil typ medans[…]

Hej Hur är det med Volvos laddhybrider skall[…]

Använd trodo.se eller aeromotors.se Febi Bil[…]

12V-uttaget i mittkonsolen.