Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hardtaillars
Är det värt att betala 1500-2000:- för att få assistans 1 år? Om jag servar bilen hos en annan firma (fd bilia mek) så sparar jag pengar men får då inte tillgång till assistansen. hur ofta använder man den? har precis köpt en v70 -07 och ska in på 5000 mila service i januari.
Användarvisningsbild
av CarMan
servar du på vovo verkstad får du service uppdatering & volvo asistans, samt vet att det är orginaldelar som andväns på bilen
(ofta tar icke mäskesbeoende verkstäder fel multifilter för att få ner kostnaden)
Skiljer det så mycke som 1500-2000 :- på servicen du fått pris på så utför man inte samma jobb !!! (låter skumt)

Assistans kan du ringa när bilen inte startar (ström lös för att du glömt en lampa)
Om du fått punktering
Går alltså ringa för massa små saker, inte bar när bilen är trasig.

Om du har ringt assistans & bilen hamnar på verkstad så får du en hyrbil, samt att verkstan har viss tidspress att laga bilen fort (så den går ofta på lite förtur)

vad deta är värt för just dig kan bara du svara på.

En föredetta Bilia mek, hur ofta går han på kurs o läsrig din bil o dina system?
Användarvisningsbild
av CarMan
5000 mila service???
Bilan servas 1ggr/ år eller 3000 mil (det som infaller först)
har milen rullat mindre än 1499 mil mellan servicarna, så gör man en anpasad service, men detta får inte göra 2 gånger efter varan.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jag är medlem i motormänbnen och betalar medlemsavgift samt 195kr. Då ingår bärgning i hela europa (undntag för de allra östligaste läs påderas hemsida) Allt som alt betalar jag ca 500kr. Det ingår samma sorts assistans som Volvoassistans.
av Larzan
hardtaillars skrev:Är det värt att betala 1500-2000:- för att få assistans 1 år? Om jag servar bilen hos en annan firma (fd bilia mek) så sparar jag pengar men får då inte tillgång till assistansen. hur ofta använder man den? har precis köpt en v70 -07 och ska in på 5000 mila service i januari.
Om Volvoassistans är smidig och bra. Svar JA.
Har fått nyttja detta och det fungerade utmärkt, och precis som Carman skriver så får man förtur. (eller om det är en avd som bara hanterar assitansfrågor vet jag inte.)
Men nöjd med "allt på ett ställe". Assistans, försäkring och service. Även om det totalt sett skulle kosta några kronor mer per år.
av burtan
Får man tillgång till volvo assistans om man servar bilen hos bilia även om man är 4:e ägaren och bilen snart är 7 år gammal?

Mvh Andreas.
Användarvisningsbild
av SvenB
burtan skrev:Får man tillgång till volvo assistans om man servar bilen hos bilia även om man är 4:e ägaren och bilen snart är 7 år gammal?

Mvh Andreas.
Jo men jag tror nog att "kedjan" inte får vara bruten. D.v.s. den måste ha blivit servad på auktoriserad verkstad hela tiden. Eller stämmer inte det?
Användarvisningsbild
av hollan
KKR skrev:
burtan skrev:Får man tillgång till volvo assistans om man servar bilen hos bilia även om man är 4:e ägaren och bilen snart är 7 år gammal?

Mvh Andreas.
Jo men jag tror nog att "kedjan" inte får vara bruten. D.v.s. den måste ha blivit servad på auktoriserad verkstad hela tiden. Eller stämmer inte det?

nä assistansen förlängs 1år från service tillfället på akt volvo verkstad upp till bilen är 10år så om du kör in din ny inköpta 02a som har varit servad hos karin på mekonomen i en mörk gränd av förra ägaren så får du ändå assistans i ett år
Användarvisningsbild
av CarMan
KKR skrev:

Mvh Andreas.

Du får vist bryta kedjan.
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]