Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sharkbait skrev:Att man måste pumpa upp bilen och skruva bort hjulet för att komma åt lampan....
Låter som sciens-fiction, men på några av Mercedsbilarna är det faktiskt så..lampan byts via en lucka i hjulhuset... kanske också en kommande trend också.... :D
Sharkbait skrev:
sandberg skrev:Varför betala ett antal tusenlappar och extra vikt för att ha något som kanske ska användas en gång under bilens livstid? Tycker det är klokt att man tagit bort något så onödigt. Det är väl större risk att motorn rasar än att man får punka...
Tidigare så har revervhjul ingått i nybilspriset. Så vart får du "antal tusenlappar" ifrån?

Extra vikt? Kommer du med ett sådant påstående så kan du ta fram vikt skillnaden mellan reservhjul vs lagningslapp+kompressor!

V60 väger mellan 1600-1700kg. Det är ingen lätt LITEN bil!

Då borde vi ha många motorer som har rasat enligt dig!
10 kg ca, rätt många liter på 100 000 V60 över livscykeln... pengarna går till Volvo Assistance:)'/PH
VolvoB20 skrev:
Sharkbait skrev:Att man måste pumpa upp bilen och skruva bort hjulet för att komma åt lampan....
Låter som sciens-fiction, men på några av Mercedsbilarna är det faktiskt så..lampan byts via en lucka i hjulhuset... kanske också en kommande trend också.... :D

Det är det sjuka att det inte är sciens-fiction utan det är verklighet! Det är många bilar som har detta.

Här har vi ett väldigt bra exempel på hur det är!
[youtube]nXCZ2v-nIF4[/youtube]

Det är inget som biltillverkarna har gjort till det bättre!!!
perhall skrev:
Sharkbait skrev: Extra vikt? Kommer du med ett sådant påstående så kan du ta fram vikt skillnaden mellan reservhjul vs lagningslapp+kompressor!

V60 väger mellan 1600-1700kg. Det är ingen lätt LITEN bil!
10 kg ca, rätt många liter på 100 000 V60 över livscykeln... pengarna går till Volvo Assistance:)'/PH

Och denna uppgift kommer ifrån?
Den som påstår att det är svårt att byta lampa i huvudstrålkastaren på exv. en V70, måste vara en som förmodligen inte ens klarar att ta på sig byxorna själv.
Det finns knappast en bil som det är enklare på.
Så jag förstår inte ens avsikten men "YouTube" klippet..
"sharkbait" , har du överhuvdtaget prövat eftersom du hela tiden drar denna parallell ??
Steff 99 skrev:Den som påstår att det är svårt att byta lampa i huvudstrålkastaren på exv. en V70, måste vara en som förmodligen inte ens klarar att ta på sig byxorna själv.
Det finns knappast en bil som det är enklare på.
Så jag förstår inte ens avsikten men "YouTube" klippet..
"sharkbait" , har du överhuvdtaget prövat eftersom du hela tiden drar denna parallell ??
1. Vem påstår att det är svårt att byta en lampa på V70?

2. Förstår du inte avsikten med Youtube-klippet? Titta en gång till så kanske du förstår bättre!
Youtuben visar helt uppenbarligen hur tex Renualt har gjort ett simpelt lampbyte till ngt väldigt komplicerat. Renualt skyller på att det är "designen" för att göra bilen krocksäker. Fifth Gear tar med Golf som har samma betyg som Renualten men där kan man byta lampa väldigt snabbt & enkelt.

Du förstår inte parallellen?
Vissa biltillverkar hittar på lösningar som är till det sämre! Svårare än så är det inte.
S60/V60 utan reservhjul, hur smart är det....

Är trådens rubrik, vad har designen på Renaults strålkastare med det att göra.
Alla vill väl inte ha en bil som ser ut som en gammal rysk Lada, helt avsaknad från design.
Det sämsta med S/V60 designen är tydligen avsaknad av nödhjul om man nu tycker att det är avgörande...skit i o köp den och köp något annat som passar bättre då.
Själv bor jag 4 mil norr om Stockholm. Och under mina senaste 6 år på vägarna (dagligen), har jag haft punktering en gång. Men det gick att ordna med den burk punka-lagnings-spray jag har i bilen så jag klarade mig till en verkstad. Där kan man alltid köpa däck. Jag kommer inte att sakna det på min kommande V60.

Har du så mycket punka i bagaget kanske det är annat än däck/bil det beror på :P
Bara att välja annan bil :-)-)
Det handlar inte om att man tjänar pengar på att folk mste ta assistans (för det jtänar man inte pengar på)

det är en jakt på lägre utsläpp (lägre vikt & slätare chassi, som ger lägre luftmotstånd)
JAg mins när man gick över från fulsise hjul till nödhjul, var ett jäckla liv på en del personer.
Som jag nämt tidigare så är det ingen som tvingar nån att köpa en S60. passar inte utrustningen så köper man en annan bil
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]

installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]