Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrP
Köpte på mig en ny termostat från biltema till min C70 i tron att den var bra och billig. Dessvärre så fick jag ett läckage och fick fylla på med glykol 3-4 dl/50 mil. Plockade isär det igen och upptäckte att packningen gett vika och blivit förstörd vid monteringen. Jag bytte till den gamla packningen som jag sparat men hade ändå ett fortsatt läckage fast lite mindre. BT-packningen är klenare än originalet. Har nu köpt och monterat en originaltermostat och det fungerar bra och inga läckage. När jag jämförde lågpris och originaltermostat så visar det sig att BT termostaten är tunnare i anliggningsytan mellan termostathus och lock. Min tolkning av problemet är den att hur mycket man än drar åt så kommer det att vara ett läckage. Jag har läst flera inlägg på forumet om problem med BT's termostater till C70 etc, och detta inlägget skriver jag för att bekräfta tidigare inlägg och de problem man upplevt. Min uppfattning är att de termostater som BT säljer inte håller den kvalitet men borde kunna förvänta sig. :-(O)
MrP
Användarvisningsbild
av taxi
Ibland har man otur! Har själv handlat ganska mycket på biltema och skruvat.se och jag tycker det verkar som att jag ibland får perfekt passform från bra tillverkare och ibland dålig passform/kvalitet från tillverkare i kina som inte vet riktigt vad han gör.
Min kylare, fördelare/rotor, hjullager och bromsok från biltema fungerar till exempel perfekt i alla avseenden medans dämpare inte gjorde det. Min koppling från skruvat funkar skitbra medans kupefläkten inte höll mer än ett år. Turen avgör, när det sket sig så var det inga problem att få pengar tillbaka från biltema och det verkar som att jag får en ny fläkt från skruvat.
Å andra sidan tenderar jag att lita för mycket på volvohandlaren så när han gång på gång ger mig fel grejor kan ju det skita sig också.
Min egna slutsats blir: Handla det mesta billigt på biltema, handla billigt från skruvat när det gäller saker som är relativt enkla att byta. (Inser att koppling inte hör till kategorin "lättbytt") Kommer inte på nån bra anledning att handla på volvo/mekonomen men ändå har jag köpt tändstift och just termostat på volvo...
av *pettson*
wahler gör väl biltemas.. wahler gör väl volvos.. vari ligger skillnaden? En produkt kan aldrig kompensera för ett misstag man gör vid monteringen. Packningsvalet kan ju vara skillnaden för hur man lyckas naturligtvis. Men vilket intresse skulle det ligga i att sälja dej en produkt som inte kan fungera? Du tog nu den här termostaten och åkte tillbaka till biltema. Förklarade för personalen varför den inte passade dej? Och vad som felas på konstruktionen? Menar dom kan inte bli bättre (wahler om det nu är dom) om inga klagomål kommer. Man kan inte gissa vad kunden går bet på.
Det vanligaste jag råkat ut för är att kunder inte har en endaste susning om att packningar måste FÄSTAS på t.ex termostathuset. Som när jag bytte på en opel häromdagen. En tunn sladdrig packning som är 70x100mm stor med ribbor på (helt termostathus). Inte lätt att få tätt? Om det inte varit så att jag VET att man lägger några droppar superlim på termostathuset och fäster upp packningen korrekt. Det går med kontaktlim med. Sen när packningen sitter säkert så att jag vet att den inte viker sej så monterar jag huset med packningen på. Samma med vattenpumpar och annat, packningen kan alltså aldrig halka iväg. Det är sånt man vet när man har utbildning för att byta produkten ifråga, nåt som inte står i kartongen, alla utgår ju ifrån att du kan och vet eftersom du köper delarna.
Det jag vill ha fram är inte att du är inkompetent på nåt sätt men att du förmodligen heller inte kände till rätt metod för att montera den tunnare packningen. Den tjockare packningen den gled inte iväg och då lyckades du med den i första försöket.
Vad du bekräftat är att folk tar på sej lite mer jobb än dom faktiskt har full koll på utförandet av. :wink:
Tunna väggar och tunna packningar är inget ovanligt när det gäller olika delar och olika bilfabrikat. Men det är heller inget problem för den som är utbildad på det. :wink:
av PTV
Min egen erfarenhet av Biltema är naturligtvis blandad när man många gånger som konsument dras till billiga produkter som påstås göra det de likvärdiga många gånger dyrare produkterna nu gör.Har köpt en del av dessa Biltema bildelar under årens lopp och blivit djupt besviken många gånger när de visat sig fallera ordentligt i funktion.Har varit nya tändkabelsatser som knappt orkat leda ström som nya, yttre spindelleder som glappat redan som nya, stötdämpare som passat bättre till barnens leksaker än till min bil, ljuddämpare som spottat ut sitt innehåll framför skräckslagna medbilister osv.Allt har naturligtvis inte varit dåligt men mer än tillräckligt för att man ska lägga några kronor mer på sina bildelar hos någon annan återförsäljare än att både betala för varan och göra om arbetet två gånger.Hör ofta att produkterna kommer från samma ställe vilket väcker en ny fråga, varför visar sig då de billigare Biltema produkterna många gånger hålla sämre än de dyrare !?.

Om så inte är fallet borde ju t ex en Koreansk bil i Volvo klassen som är mycket billigare än denna Volvo hålla minst lika länge vilket den nu inte gör på långa vägar.Varför håller då inte denna billigare bil som i detta fallet jämförs med en Volvo.Jo för att den är tillverkad med sämre delar vilket visar sig efter några tiotusentals mil.Har du t ex sett en Taxi modell Hyundai Sonata som rullat 60 000 mil och fortfarande är i trafik.Nä, precis. :D
av *pettson*
PTV skrev:Min egen erfarenhet av Biltema är naturligtvis blandad när man många gånger som konsument dras till billiga produkter som påstås göra det de likvärdiga många gånger dyrare produkterna nu gör.Har köpt en del av dessa Biltema bildelar under årens lopp och blivit djupt besviken många gånger när de visat sig fallera ordentligt i funktion.Har varit nya tändkabelsatser som knappt orkat leda ström som nya, yttre spindelleder som glappat redan som nya, stötdämpare som passat bättre till barnens leksaker än till min bil, ljuddämpare som spottat ut sitt innehåll framför skräckslagna medbilister osv.Allt har naturligtvis inte varit dåligt men mer än tillräckligt för att man ska lägga några kronor mer på sina bildelar hos någon annan återförsäljare än att både betala för varan och göra om arbetet två gånger.Hör ofta att produkterna kommer från samma ställe vilket väcker en ny fråga, varför visar sig då de billigare Biltema produkterna många gånger hålla sämre än de dyrare !?.

Om så inte är fallet borde ju t ex en Koreansk bil i Volvo klassen som är mycket billigare än denna Volvo hålla minst lika länge vilket den nu inte gör på långa vägar.Varför håller då inte denna billigare bil som i detta fallet jämförs med en Volvo.Jo för att den är tillverkad med sämre delar vilket visar sig efter några tiotusentals mil.Har du t ex sett en Taxi modell Hyundai Sonata som rullat 60 000 mil och fortfarande är i trafik.Nä, precis. :D
Skräp hittar du i märkeshandeln, i eftermarknadshandeln och på den billigare eftermarknadshandeln. Det finns i alla leden.
Sen det här med felaktiga saker då.. Om 1% antas vara felaktiga, vilket är en mycket bra siffra oavsett handel så blir det ju tydligare ju mer som säljs.
Säljer volvo 5000 termostater per år.. tja. 1% blir inte många då, eftersom deras verkstäder är dom som monterar flest så ser du troligen heller inte en felaktig hemma. Även om dom felaktiga finns. Själv har jag fått oljefilter utan gängor, skivor utan borrade hål i navet, bromsslangar utan anslutningar på bland annat. Listan kan göras mycket längre. Men då omsätter jag mycket delar med.
Köper du på eftermarknaden så lär du se fler, dom säljer fler och det är mest hemmamekare. Men alla är det inte så en del felaktiga går till verkstäderna.
Köper du på extrabillighandeln så är antalet sålda 20falt.. 1% blir många då. Där är få verkstäder och mest hemmamekare. Då ser hemmamekarna mest.
Extrabillighandeln säljer till 99% hemmamekare som innehåller en stor andel som... är bäst i kvarteret. Det gör också att när nåt strular så är det ALLTID detaljens fel till 100% inget annat, även om saker ofta är felfria. Har du hört om nån som fått *skeva skivor i kartongen* från biltema som faktiskt har kopplat upp indikatorklockan på skivan för att se hur mycket det slår? Som gjort full kontroll alltså med allt vad det innebär? Nån som fått taskigt oljetryck av biltemas filter, som har dubbelkollat det med manometer? Nån som fått taskigt oljetryck av biltemas olja som gjort manometertest? Nån som fått blocket uppfrätt av biltemas glykol som phtestat glykolen?.. Ja listan kan göras extremt lång..
Den andra andelen har inga ovanliga problem med skivor, belägg, lager, och mycket annat. Notera att visst får man hem felaktiga saker ibland, men det har skett ifrån märkeshandeln och alla andra. Ingen har varit felfri. Men samtidigt har saker som ska passa och är rätt saker verkligen passat.
Mycket av det som kvarterets bästa tar hem har han/hon ingen susning om, men ofta är det fel saker som sen anses inte passa. Att köpa rätt ifrån början vore en start men tyvärr. Det problemet har ofta inte varesej märkeshandeln eller vanliga eftermarknaden, dom serverar ju delarna till kunden och chansen att få rätt är större. Plötsligt är nu felen 25% och inte 1% enligt kvarterets bästa. Och hela felet är just t.ex biltemas.
Oljor måste inköpas ifrån märkeshandel eller iallafall märke, priset är ju ett mått på kvalitet. Särskilt när du som kund betalar 200kronor per liter och jag ger inte ens 30spänn för samma olja. Mitt skratt till banken är ditt kvalitetsmått. Men du är nöjd, den var ju dyyyr...
Dom viktiga sakerna som kvalitetsetiketten är inget som är viktigt när priset är lågt, då är det bara fel iallafall. Det inkluderar alla delar som en svensk tittar på, det viktiga är inte att produkten i första hand fungerar till det som den är till för, den får inte se billig ut, den får inte heller vara billig för då är det just crap..
Det vet alla att tenson och hellyhansen är bäst på kyla och allt? Kika på hur mycket kläder som säljs till alla skejtare och skidåkare, dom rör sej ju in snön länge o väl? Det säger allt ju!
Men konstigt nog finns inga såna märken bland arbetskläder för extrem kyla där folk verkligen inte fryser på grund av sina kläder, inte ens försvaret ville ha dom som leverantör av sina goa 90 series kläder? Dom höll inte måttet..
Nej.. dom är DYRAST och FINAST.. dom fina märkena gör inte arbetskläder med alla sina uppfinningar som gör skidåkarna till dom varmaste sen förra istiden, varför? För att dom inte på nåt sätt är bäst, förutom på reklam. Men vad gör väl det med fet prislapp som säger att det just är bäst. Prislappen säljer det mesta till dom flesta.
Dämpare som inte håller måttet är sorgligt. Både ljud och för väghållning, alla produkter är sorgliga som inte håller måttet oavsett varifrån.
Ännu sorgligare är att inte ens dom rostfria systemen på biltema är så dom håller måttet bland annat. Dom är kinesiskt lågprisskit.. Ioförsej är dom tillverkade av ett svenskt företag här i sverige med svensk personal och med stål ifrån vårt egna land. Ändå billigt, så det går ju om man vill.
Ett företag känt för sina rostfria system under eget märke enligt mina branschtidningar. Men priset är fel och därmed sakerna därmed basta.
Ett walkersystem som försvinner på drygt 1år är det ingen som säger nåt om, fel körstil, mycket syra i systemet och då blir det så. Ingen säger nåt om slutdämparna från walker eftermarknad för 2000spänn som försvinner på drygt 2år? Nej,det hör ju till, dom är ju utsatta där dom är. Men sker just detsamma med biltemadämpare för 699? Då är det så dåligt att man borde stena personalen på parkeringen, det var ju billigt och då är 2år verkligen kasst. Då finns inga andra variabler utan billigt är skit.
Du nämner tändkabelsatser bland annat, biltemas blåa var ingen höjdare, dom ökade resistansen i med temperaturen. Klart bottenskott, men inget har nämnt bougiecord kablarna för 1800spänn som ett halvår senare hade torkat såpass att dom började trilla isär? Dom drogs tillbaka i tysthet på hyllorna och kunderna fick nya av eftermarknaden när dom sa till, såldes lite överallt, men inte på biltema. Men dom var minst lika allvarliga eller hur.
Sen delar överhuvudtaget..
Varför går bilens orginallager 30k mil? Medans SKFs lager ifrån märkeshandeln (eller för den delen andra fabrikat som förekommer) inte går mer än 5000 mil?
Varför gick bilens orginalstag (parallellstag) drygt 5-6000 mil när inte eftermarknadsditona varesej ifrån märke eller ickemärke inte går mer än drygt hälften om än det? Borde inte märkessakerna minst gå lika långt då det är samma delar som bilen är tillverkad av? Enligt reklamen så är det just samma delar, men i verkligheten så blev man totalblåst.
Lär dej följande om eftermarknaden: INGEN kommer att leverera lika bra delar som bilen byggdes av. Det är inte lönsamt. Och,det spelar ingen roll vart du köper dom för den sakens skull. Är det viktigt att sakerna är vackra för att fungera? Inte alls om det inte är nåt som är i en led som är fult möjligen. Men på nåt sätt är det viktigt med en perfekt lackad länkarm som är perfekt avslipad och 1000kr dyrare per st. Trots att det inte påverkar nånting alls.
Du nämner att koreanska bilar inte går likalångt som dom dyra. Hursomhelst är volvo dyrare men det är det anledningen till att dom går i trafik längre? Inte alls.. Är kvaliten så hög då? Inte alls.
Koreanbils återförsäljarna har inte samma serviceavtal för taxiåkare och andra näringsidkare som volvo kan erbjuda, inte för tjänstebilsinnehavare heller, inte ens för leasing, te.x posten leasar ju sina postbilar (kangoo) med serviceavtal i. Nya bilarna blir ju fiat istället med serviceavtal i (Stackare). Taxibolagen får själva boka sin normalservice på importbilarna, inte speciella intervaller finns för t.ex taxi. Dom får inga förlängda garantier eller hela servicepaket och annat som erbjuds dom med uppköp ifrån volvo. Det gör att taxibilsägarna byter bil istället när garantiavtalen går ut, det har inget med att bilarna skulle vara sämre att göra, man tar chansen att köpa ny bil istället för att ta kommande servicekostnader. Inte ens volvo är ju undantagna högre servicekostnader när miltalen stiger, men som sagt det regleras med avtal för att inte bli påtagligt.
Subaru är ett märke med fyrhjulsdrift sen många många år. Kan du komma på en sån med trasig fyrhjulsdrift? Eller ens med strul med den? Nån med sönderkörd mellandiff, dåliga hylsor i efterkonstruktionen som kallas för vinkelväxel? Eller för den delen nåt liknande? Nån mitsubishi som har dom problemen då? Eller för den delen hyundai? En vardag för volvoägare.
Så nu kan du sluta skratta åt att inte se asiatiska bilar som gått 60.000 mil. Njut nu istället av att du fått ett nytt perspektiv att fundera på.
Användarvisningsbild
av StefanT5
Tänkte på det med lim för att få packningen att sitta fast vid montering funkar det så bra?
Monterar mycket packningar inom hydralik dock högre tryck och för att o-ringar och packningar ska sitta så skulle vi använda lim vid montering.
Fick sluta med det för limmet gör så det blir en hård kant där du lägger på det även liten droppe, kunde vi få läckage lite på de ställena där vi hade haft lim.
Så idag använder vi en typ av fett för o-ringar för att hålla packningar och o-ringar på plats vid montering för att vi inte ska få en hård yta vid montering.
Användarvisningsbild
av CarMan
Mycke tesxt, orkar inte läsa.

jag trodde alla viste att packningen till denna termostat alltid monteras på själva termostaten (Den träs över tesmostaten o är typ omöljig att felmontera)
Så allt tjafs mon att den ska sita i termostathuset stämer inte.
man ska heller inte superlima packningar (lim är hårt, packning är mjukt = du kan få skiten att läcka)

jag har ingen aning vam som monterar vlka saker, men sist kan det vara samma fabrik som gör porat /orginal, det är det ibland. men det är inte i närhetan samma del för det! (mend et har ju trådskaparen redan konstaterat & beskrivit)
av *pettson*
CarMan skrev:Mycke tesxt, orkar inte läsa.

jag trodde alla viste att packningen till denna termostat alltid monteras på själva termostaten (Den träs över tesmostaten o är typ omöljig att felmontera)
Så allt tjafs mon att den ska sita i termostathuset stämer inte.
man ska heller inte superlima packningar (lim är hårt, packning är mjukt = du kan få skiten att läcka)

jag har ingen aning vam som monterar vlka saker, men sist kan det vara samma fabrik som gör porat /orginal, det är det ibland. men det är inte i närhetan samma del för det! (mend et har ju trådskaparen redan konstaterat & beskrivit)
Du är go du.. som inte vet nåt om limning tydligen, men ändå säger en massa ^^
Superlim en droppe och packningspapp härdar inte fullt på kort tid, inte heller på gummi, det härdar endast fullt på kort tid mellan två hårda ytor. När du drar åt är det inte ivägen på nåt sätt, det formar sej direkt mot underlaget och det läcker absolut inte av det, nåt verkstadsskolan borde informerat om när du gick där då det är en av arbetsmetoderna som används på papp packningar, men även då man har besvärliga o-ringar av olika gummityp på olika platser både inom bilverkstad och verkstadsindustrin. Ingen har påstått att man ska limma packningstyper som ska träs på monteringsplatsen. Återigen krävs ju som jag sagt: att man VET hur det ska monteras, annars blir det sällan rätt.
av MrP
Jag vill inte påstå att jag ær en bilmekaniker men en positiv entusiast och jag har bytt en del termostater i mitt billiv. Det ær riktigt att packningen træs øver flænsen på termostaten och jag kan i det hær fallet konstatera att BT's termostat + packning ær i tunnaste laget nær jag jæmfør med originalet. Nær jag monterade originalet gjorde jag exakt på samma sætt som med BT's och det blev tætt direkt. Jag antar att jag køpte rætt termostat till rætt bil.
Den ekonomiska førlusten ær ju inte heller så stor, kvittot har jag inte kvar så nu har jag slængt møket.
Många grejor har jag køpt på BT och blivit nøjd dom allra flesta gångerna. Ibland har det blivit fel då jag upplevt att grejorna inte passat eller varit av lite lægre kvalitet, dærmed inte sagt att allt BT sæljer ær skræp, det ær i varje fall inte min upplevelse.
En gång køpte jag førresten ett bromsok till en bil jag hade tidigare. Førpackningen var omsluten med buntband så det hade varit øppnat tidigare. Nær jag kom hem och øppnade lådan så låg det dær ett utslitet och væl begagnat ok. Min tolkning ær væl i alla fall då att den som køpte det nya oket lade tillbaka sitt gamla begagnade i lådan och fick tillbaka sina pengar eller nåt. Så kan man också gøra førstås før att få sig ett gratis ok, eller hur?? :shock:
Dær lærde jag mig i alla fall att alltid bara køpa delar från BT med originalførslutning på førpackningen.
MrP :D

Uppdatering: sjukt svårt att få det he[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]

Tack för alla tipsen. Läste att termosta[…]