Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av tp1966
olson skrev:Om du kopplar motståndet parallellt minskar resistansen i stället för att öka.
jo jag vet o har gjort det mern det funkar inte ändå o har då biltemas mostånd o det står ingen watt på de o har ett på varje blinkers dvs 6 stycken men funderar på att köpa andra motstnd som är ca 30 w har jag fått uppg att ska kunna funka dvs ett sådant på varje glödlampa går det åt då ev tänkte jag sätta 2 biltem motstån på en glöd lampa för att se om det funkar o sedan ser man då vilket som blir billigast...
Användarvisningsbild
av isak
vanliga 21W fungerar utan problem
Användarvisningsbild
av iigloo
tp1966 skrev:
iigloo skrev:Använd vanliga glödlampor? LED har sämre spridning och ljus.
jo det vet jag o därför köpte jag ving lampan på diod huset .se dvs de som kostar 149 kr styck dvs ger dig tipset o kolla på de...
LED är tyvärr helt ointressant pga

1. De ger svagare ljus.
2. Sämre spriding.
3. Finns INGEN LED-lampa i dagsläget som kan ersätta en glödlampa rakt av.
4. Oskäligt höga priser för det man får.

Lägg pengarna på ett par schyssta doftgranar, rattmuff och blinkande ljulgran. Samma pimpfaktor.
Användarvisningsbild
av Ticken
Flyttar till Stylning då diskutionen handlar om LED ljus och ej är bilspecifik.

/Ticken
Användarvisningsbild
av Variosboy
olson skrev:Om du kopplar motståndet parallellt minskar resistansen i stället för att öka.
Precis, och det är ju det som är vitsen!

Minskad resistans = ökad ström = längre blinkningar tidsmässigt!
Användarvisningsbild
av ER
iigloo skrev:
tp1966 skrev:
iigloo skrev:Använd vanliga glödlampor? LED har sämre spridning och ljus.
jo det vet jag o därför köpte jag ving lampan på diod huset .se dvs de som kostar 149 kr styck dvs ger dig tipset o kolla på de...
LED är tyvärr helt ointressant pga

1. De ger svagare ljus.
2. Sämre spriding.
3. Finns INGEN LED-lampa i dagsläget som kan ersätta en glödlampa rakt av.
4. Oskäligt höga priser för det man får.

Lägg pengarna på ett par schyssta doftgranar, rattmuff och blinkande ljulgran. Samma pimpfaktor.
http://www.diodhuset.se/1/sv/diod-led-l ... grp-s1/142
Lyser bättre än vanlig glödlampa dag som natt med sitt ilröda sken. Ljusspridningen är som en glödlampa minst sagt.
Bilden ljuger en hel del då detta är vad jag har själv och enda skillnaden du ser är att glödisen är urvattnat röd medan LED är röd och intensiv men lyser minst lika bra natt som dag, synns igenom även om jag låter det byggas upp berg av snö på lyktorna bak, då ser du knappt en glödlampa pga dess urvattnade sken. som inte orkar tränga igenom snön.

Doftgran kan ej ersätta LED som bakljus och bromsljus då den ej medger bakomvarande möjlighet att reagera snabbare pga att LED tänder på nolltid vilket är hela finessen med den som bromsljus och dess intensiva sken(som bakljus). Som blinkers ser jag ingen nytta med dom.
Skulle inte betala 150kr/st för vingmodellen men däremot upp till 100kr/st för dessa liksom vissa andra som bevisligen sprider ljuset och lyser så dom kan ersätta glödlampor.

Till blinkers skall samma 6,8ohm 30W+ motstånd användas som till bromsljus då det är samma effekt på dessa lampor. Finns att köpa kompletta med strömtjuv och kabel eller köper man effektmotstånd frpån tex ELFA och bygger själv billigare.
monterade vinge medbromsljus.Kopplade strömmen från ordinarie bromsljus som satt i rutan på bakluckan.
bromsljuset i vingen som är i led funkar som det ska,dock fick jag felmeddelande att "kontrollera bromsljus.,satt dit en effektmotståndare på 21W 6 ohm,
bromsljuset funkar,men felmeddelandet i instrumentbrädan kvarstår.
Varför?

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]

Det var därför jag funderade på om[…]

Hej! Det är så att jag har en fas 2 d5 […]

Kioskens Volvo 850 R "Ebba"

Tagit ut bilen till sommarn once more :-) Bara at[…]