- sön 12 dec 2010, 19:39
#476097
Har alltid ägt bensinbilar, nu är första vintern med en diesel av modernt slag.
V50 2.0D -06
Hur funkar det här med hjälpvärmaren som går för att få upp motortempen?
Idag gick motorvärmare (vanlig elvärmare) ca. 2 timmar innan avfärd.
Körde på 4-5ans växel i 10 minuter i 50-90 km/h, utetemp -16 grader.
Motortempen gick halvvägs upp mellan botten och mitten på skalan, "alltså 10-5 i 12 på klockan".
Inte förräns jag kom ut på E4 gick tempen upp till normal.
Tyckte också att tempen svajade lite.
Har aldrig problem med att få upp värmen förutom när det är kortkörning på lägre hastigheter såklart.
Motorvägskörning går alltid bra...
Enda erfarenheten jag har sen tidigare av diesel är surdieseln i Skoda Pickup, där försvann tom värmen i kupén vid rödljus! :roll:
V50 2.0D -06
Hur funkar det här med hjälpvärmaren som går för att få upp motortempen?
Idag gick motorvärmare (vanlig elvärmare) ca. 2 timmar innan avfärd.
Körde på 4-5ans växel i 10 minuter i 50-90 km/h, utetemp -16 grader.
Motortempen gick halvvägs upp mellan botten och mitten på skalan, "alltså 10-5 i 12 på klockan".
Inte förräns jag kom ut på E4 gick tempen upp till normal.
Tyckte också att tempen svajade lite.
Har aldrig problem med att få upp värmen förutom när det är kortkörning på lägre hastigheter såklart.
Motorvägskörning går alltid bra...
Enda erfarenheten jag har sen tidigare av diesel är surdieseln i Skoda Pickup, där försvann tom värmen i kupén vid rödljus! :roll:
Senast redigerad av 1 danneh, redigerad totalt 0 gånger.
Letar ny bil med ljus och ficklampa!
Volvo V50 2,0D -06 *tillbakalämnad*
Golf 3, 1.8l -94
Volvo V50 2,0D -06 *tillbakalämnad*
Golf 3, 1.8l -94