Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av carson
Våran nuvarande volvo 745:a har blivit rostskyddsbehandlad 1 gång sedan den var ny,en 91:a. Den är i nästan perfekt skick med ytterst lite rost.
Kan det vara en ide´ att ge den en roskyddsbehandling till ? :???:
Mvh/Carson
Användarvisningsbild
av Stoffe
Hoppas du skojjar... Min får underredsbehandling och wax före varje vinter :S
av carson
Nej jag skojar inte. :o

Om jag hade vetat så hade jag inte ställt frågan

Jag är här på forumet för att lära mig och få tips om saker som gäller bilen.

Och även dela med mig av saker som jag kanske kan tipsa om. :idea:

Jag tror att även du har varit nybörjare en gång i tiden.
Användarvisningsbild
av sinus
Det behövs ju definitivt inte varje år, först säger väl volvo att deras orginal rostskydd ska räcka åtta år...kan ju vara o ta i.
Men om man lämnar in bilen hos ngn som gör underedsbehandlingar så har de ju en viss intervall man ska komma in o göra om/kompletter rostskyddet. Kolla med ngn som håller på med sånt o fråga hur ofta de rekommenderar.
Att göra varje år känns som ett helt onödig moment, så vidare man inte gör det halvtaskigt varje gång man gör det...
av blizzy
överreklamerat med rostskyddsbehandling,det kan va så illa att bilen rostar värre om du gör det!
av carson
Okej, tack för era tips o råd :D

Jag ska höra mig för hos någon som gör rostskydds behandlingar om det.

Så det kanske är bättre att bara spola av undderredet vintertid?.
Användarvisningsbild
av Stoffe
blizzy skrev:överreklamerat med rostskyddsbehandling,det kan va så illa att bilen rostar värre om du gör det!

Visst kan det vara så! men inte om underredet är fräscht sen innan och det är just därför jag gör det så ofta... Kanske skall tillägga att jag gör det själv så därför blir kostnaden inte så stor... Har för mig att företaget vi lämnar firmabilarna hos kollar varannat år och ev. då gör en ny.
Användarvisningsbild
av Stoffe
sinus skrev:Att göra varje år känns som ett helt onödig moment, så vidare man inte gör det halvtaskigt varje gång man gör det...

Nå vidare halvtaskigt gör jag det inte! Men jag är väl medveten om att det är "för" ofta... Sen beror det ju på VAD man använder oxå... Vissa kör ju spillolja som funkar bra men inte räcker så länge...
Men o andra sidan så är det ju oxå under som rosten brukar börja på "gamla" bilar eller hur! Ni gör som ni vill =) Trots allt så bestämmer plånboken mest
Cigg-uttag maxström?

Det är riktigt att max belastning på 12[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]