Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#477133
poseidon skrev:Att det inte får plats är ju en prioriteringsfråga, konstruera annorlunda helt enkelt.
Det kan även vara ett medvetet beslut för att man vill styra över folk till assistans å verkstad för att man skall tjäna pengar även där.

Exakt. Konstruerar man en ny bil så kan man lägga till eller ta bort vad som helst. Berorende på biltillverkarens agend!
#477136
XC90_Executive skrev:Det går ju även att tänka i banorna att det kanske inte får plats ett reservhjul? :roll:

Men lamporna kan du väl iallafall inte säga är svåra att byta?!

Man har konsturerat en ny bil och valt bort reservhjul pga designen, inget annat!

Hur många kilo har man "tjänat" på att ta bort reservhjulet emot lagningslapp+kompressor?

Vad har blivit bättre utan reservhjul? Större bagageutrymme? Eller hur har man utnyttjat det "nya" utrymmet?

V60 är inte en lätt liten bil. Tjänstevikt på 1600-1700kg!


Andra biltillverkare har redan gjort ett simpelt lampbyte till något extremt komplicerat. Volvo tar efter med att ta bort reservhjulet så snart är Volvo på samma spår på lampbytet också!
#477137
XC90_Executive skrev:Vad hade du kört på då?

Dom flesta punkteringar går att laga när däcket fortfarande sitter monterat på bilen....
På bågen var det en vanlig spik modell större ute på stora vägen. Som vanligt gick den in i bakdäcket (framhjulet fick den väl att resa sig upp) men gjorde en "rivskada" så däckreparation i fält funkade inte.

På mina nya kontinentaldäck på Volvon var det någon slags bult på en 110 väg. Reste sig av framhjulet och gick in klockrent i bakhjulet, flög sedan ut efter några sekunder av centrifulgalkraften med en djävla smäll så det bara var ett stort "ventilationshål" mitt i slitbanan :evil:

Pyspunkar kan man ju klara utan reserv men inte "riktiga" punkteringar.
#477140
Håller med VolvoB20. J**la ofog att skippa reservhjulet. Ha det åtminstone som option. Har inte heller haft många pukteringar genom åren, men då det varit så att luften åkt ur har det varit långt från allfartsvägen. Kompressor och lagningssats är för "pyspunkor", och då åker man och pumpar. Ett tunnt nödhjul måste gå att fixa. Man måste kunna ta sig hem om det blir nödvändigt.
#477151
Varför betala ett antal tusenlappar och extra vikt för att ha något som kanske ska användas en gång under bilens livstid? Tycker det är klokt att man tagit bort något så onödigt. Det är väl större risk att motorn rasar än att man får punka...
#477163
sandberg skrev:Varför betala ett antal tusenlappar och extra vikt för att ha något som kanske ska användas en gång under bilens livstid? ...
Ett nödreserv kan inte kosta 1000-lappar, max några hundra från fabrik- Väger dessutom bara några få kilo mer än lagsats+kompressor.

Finns ju minst en million andra saker man kan banta bort i bieln som väger mera, tex feta 18-tummare som väger bly och drar oceaner av extra bränsle.
sandberg skrev:Tycker det är klokt att man tagit bort något så onödigt. Det är väl större risk att motorn rasar än att man får punka...
Oj då måste vissa ha många motor-ras.
XC90_Executive skrev:Ett Jag har fått 6 punkteringar på ett år. Skruvar och spikar i däcken. Det går fortfarande att köra, bara man får i lite mer luft = kompressor.
Själv har jag haft mer än 10 punkteringar genom åren men inte några +10 motorras.
#477171
Sharkbait skrev:Man har konsturerat en ny bil och valt bort reservhjul pga designen, inget annat!

Hur många kilo har man "tjänat" på att ta bort reservhjulet emot lagningslapp+kompressor?

Vad har blivit bättre utan reservhjul? Större bagageutrymme? Eller hur har man utnyttjat det "nya" utrymmet?

V60 är inte en lätt liten bil. Tjänstevikt på 1600-1700kg!


Andra biltillverkare har redan gjort ett simpelt lampbyte till något extremt komplicerat. Volvo tar efter med att ta bort reservhjulet så snart är Volvo på samma spår på lampbytet också!

Vad skulle man ha tjänat designmässigt på att ta bort ett reservhjul, som isåfall 99,99% av tiden hade legat under bagagerumsgolvet?

Ponera att man har en ny typ av lösning i bakvagnen för att få en mer körglad bil (bland annat). Det gör att det blir ont om plats neråt i bagageutrymmet. Om man hade lagt i ett reservhjul så hade bagaget blivit ännu mindre än det redan är.

Att inte ha reservhjul är inget nytt fenomen. Att påstå att man bara för detta skulle gå tillbaka till stenålderslösningar på andra punkter, lampor i detta fallet är bara löjligt. Tillför inget i diskussionen mer än att det blir OT.

Det är bara att gilla läget, eller välja ett annat märke som har reservhjul (vilket blir i princip omöjligt).
#477199
sandberg skrev:Varför betala ett antal tusenlappar och extra vikt för att ha något som kanske ska användas en gång under bilens livstid? Tycker det är klokt att man tagit bort något så onödigt. Det är väl större risk att motorn rasar än att man får punka...
Tidigare så har revervhjul ingått i nybilspriset. Så vart får du "antal tusenlappar" ifrån?

Extra vikt? Kommer du med ett sådant påstående så kan du ta fram vikt skillnaden mellan reservhjul vs lagningslapp+kompressor!

V60 väger mellan 1600-1700kg. Det är ingen lätt LITEN bil!

Då borde vi ha många motorer som har rasat enligt dig!
#477202
XC90_Executive skrev:Vad skulle man ha tjänat designmässigt på att ta bort ett reservhjul, som isåfall 99,99% av tiden hade legat under bagagerumsgolvet?

Ponera att man har en ny typ av lösning i bakvagnen för att få en mer körglad bil (bland annat). Det gör att det blir ont om plats neråt i bagageutrymmet. Om man hade lagt i ett reservhjul så hade bagaget blivit ännu mindre än det redan är.

Att inte ha reservhjul är inget nytt fenomen. Att påstå att man bara för detta skulle gå tillbaka till stenålderslösningar på andra punkter, lampor i detta fallet är bara löjligt. Tillför inget i diskussionen mer än att det blir OT.

Det är bara att gilla läget, eller välja ett annat märke som har reservhjul (vilket blir i princip omöjligt).

Jag ser det bara som en design sak att ta bort reservhjulet!

Ponera? Har dem gjort en ny bakvagn till V60 eller inte? Har Volvo inte gjort det så skriv inte "att ponera" utan istället skriv att dme har gjort det!!

Spelar ingen roll om det inte är ett nytt fenomen att ta bort reservhjulet, det är dåligt! Det är ett faktum att många biltillverkare har tagit bort reservhjul, dåligt! Det är ett faktum att många biltillverkare har gjort ett simpelt byte av lampa till en komplicerade sak, dåligt.
Det är löjligt att höra att man inte skall ta upp förändringar som biltillverkarna gör som blir det till det sämre!!


Eftersom du gillar att ponera så kan vi ponera lite mer. Faktum är att Volvo har nu tagit bort reservhjulet och domkraften från V60. Ponera du själv inte äger en domkraft sedan tidigare. Ponera att Volvo följer med dem övriga biltillverkarna och gör det simpla lampbytet till något komplicerat. Att man måste pumpa upp bilen och skruva bort hjulet för att komma åt lampan. Eftersom många skriver att folk inte byter reservhjul vid en punktering utan väntar på Volvo Assistans istället så betyder det att dem åker in till Volvo för att byta en simpel lampa. Vips så tjänar Volvo ännu mera pengar för egentligen ett simpelt lampbyte...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]