Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att det inte får plats är ju en prioriteringsfråga, konstruera annorlunda helt enkelt.
Det kan även vara ett medvetet beslut för att man vill styra över folk till assistans å verkstad för att man skall tjäna pengar även där.
Det är 2010 nu, då finns inga reservhjul m.m. ;)
Man ringer Volvo Assistans / bärgaren, för det är väl inte många idag som vill byta själva? Har man en Volvo och får Volvo Assistans gratis är det la lika bra att använda den tjänsten och sluta fundera på reservhjul? :)
Willis skrev:Det är 2010 nu, då finns inga reservhjul m.m. ;)
Man ringer Volvo Assistans / bärgaren, för det är väl inte många idag som vill byta själva? Har man en Volvo och får Volvo Assistans gratis är det la lika bra att använda den tjänsten och sluta fundera på reservhjul? :)
Som jag sade innan, alla bor ju inte på Östermalm eller Södermalm. (eller Hissingen)

Assistans tog flera timmar att dyka upp när man stod längs en väg i småland, sen drar de ju iväg till verkstad med bilen då de inte har nya däck med sig. Tyvärr låg ju dessutom verksatden åt fel håll så man får åka 10 mil åt fel håll, Sen är inte däckverksatden öppen. Hur bra är det.

S60/V60 verkar vara ritad i Gent/byggd i Gent/och gjord för att köras i Gent där det är så mycket folk att det inte rymms med reservhjul och det finns en dygnetruntöppen däckverkstad var 3:e mil. ?:-/
XC90_Executive skrev:Det går ju även att tänka i banorna att det kanske inte får plats ett reservhjul? :roll:
Ett lättviktsmini-reservhjul tar ju inte mycket mera plats eller vikt än kompressor + lagningssats.

Dessutom kan man ju knappast säga att S60/V60 är megalätt och megastor innuti pga att man skippat ett lättviktsminireservdäck, det lilla man har sparar vet i sjutton var det tagit vägen ?:-/ Förmodligen går design för funktion.
Va fint att jämföra Östermalm och Södermalm med Hisingen.
Många av oss Göteborgare ser nog stora delar av Hisingen mer som ett stort industriområde, stora Volvofabriker, Raffinaderier, Avloppsreningsverk, Container och oljehamnar samt Rinkeby känsla i flera av bostadsområderna.
Steff 99 skrev:Va fint att jämföra Östermalm och Södermalm med Hisingen.
Många av oss Göteborgare ser nog stora delar av Hisingen mer som ett stort industriområde, stora Volvofabriker, Raffinaderier, Avloppsreningsverk, Container och oljehamnar samt Rinkeby känsla i flera av bostadsområderna.
:-)-)
Hur mycket vikt sparar man, Ett modernt 60 psi mini-spare väger väl 5.4 kg har jag för mig drar man sedan av för lagningssats och portabel kompressor så kan det inte bli många kg man sparar ?:-/

För övrigt körde jag ca 15 mil på min minspare utan minsta problem tills jag passerade en öppen däckverkstad som kunde fixa mitt trasiga däck.
Ett reservhjul är betydligt svårare att få plats med under golvet än en kompressor. Det tar ju knappt upp någon plats alls. I C70 t.ex, där ligger kompressorn i ett fack mellan dom två platserna bak. Där ligger även förstahjälpen lådan.

Det kanske är så att bakvagnens utformning gör att det inte får plats på S60/V60...

Vad det gäller reservhjul annars så är jag ganska övertygad som att det är extremt få som får för sig att byta till reservjul vid punktering. Jag har fått 6 punkteringar på ett år. Skruvar och spikar i däcken. Det går fortfarande att köra, bara man får i lite mer luft = kompressor. På min XC60 där jag har ett reservhjul fick jag pumpa upp däcket med en cykelpump som jag hittade i garaget istället. Hade inte tid eller plats nog att byta till reservhjul. Det hade fått vara absolut sista utväg.
XC90_Executive skrev:Ett Jag har fått 6 punkteringar på ett år. Skruvar och spikar i däcken. Det går fortfarande att köra, bara man får i lite mer luft = kompressor.
?:-/ Köra, det funkade knappast på mina senaste punkteringar, däcket blev tomt på någon sekund, jag bromsade ned direkt men däcket hann t.o.m lossna från fälgkanten och fick kasseras helt.

Ingen kompressor i värden kunde hjälpt där.

Det är klart man kan ju köra runt på fälgen men det tycker jag tar imot i alla fall.

Till råga på allt fick jag punktering på mitt sprillans däck på min MC i somras, en spik gjorde så stort hål att lagningssats var fruktlös.

Blev ett par timmars vänta på ""assistance", då jag inte har reservdäck med på bågen... suck jag hatar att bli stående utan reservdäck längs vägen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

Fläkten bryr sig inte om hur varmt du tycker […]

Ja, den prissättningen råkade jag ocks&[…]

installera dragkrok

Så kallade strömtjuvar fungerar inte al[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]