Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70åkare
Hej!

Köpte nyligen en volvo v70 d5 (163hp) årsmodell 2002 som rullat 21300mil.
För ett par dagar sedan blinkade oljetryckslampan till och meddelade "lågt oljetryck, stäng av motorn",
jag stannade och kollade oljenivån. Det fanns olja i motorn, jag märke att det fuktat lite olja runt oljekorken på ventilkåpan. Startade motorn igen utan problem (ingen blinkande oljetryckslampa) körde hem och kopplade in en ny oljetrycksgivare från volvo + extern oljetrycksmätare som är graderad från 0-7bar. Nu när jag startar motorn inne i ett varmgarage har jag ca 6 bars oljetryck på tomgång, eftär att motorn gått ett par minuter har jag 3.5-4 bar på tomgång. Ifall jag varvar motorn till ca 2500rpm/min har jag 7 bars oljetryck.

Så den blinkande oljetryckslampan inne i bilen indikerar tydligen för högt oljetryck.

Har någon haft liknande problem eller har någon en aning om vad det kan bero på??
Kan vevhusventilationen krångla på dessa motorer, eller har jag fått nått skräp i oljepumpen/regulator?

mvh daniel
Senast redigerad av 1 v70åkare, redigerad totalt 0 gånger.
Som dieselmagnus skrev"kolla vevhusventilation", kör inte omkring med ditt höga oljetryck för det kan ge dyra reparationer alternativt mycket mekjobb senare. Finns inga genvägar utom att kolla vad som är fel.

Mvh GK
av greenbay
De värden på oljetryck du skriver i första inlägget är fullständigt normala.
6-7 bar vid start och 2-4 vid varm motor.
Skall verkligen kombi:t varna för HÖGT oljetryck?

/Greenbay
Användarvisningsbild
av Magnus308
v70åkare skrev:har bytt filter och olja, fortfarande högt oljetrtyck. kör på mobil 5w-50.
Mobil 5W-50 har ett Cst100 på över 17 jämfört med Castrol Edge 0W-40 som ligger på strax över 12.
Ska det verkligen vara så tjock olja i dieslarna?
Nu vet jag inte exakt vilken viskositet som rekommenderas till dieslarna men Mobil 5W-50 låter som en alldeles för tjock olja eller har jag fel?
Användarvisningsbild
av volvo D5
gnestakalle skrev:Som dieselmagnus skrev"kolla vevhusventilation", kör inte omkring med ditt höga oljetryck för det kan ge dyra reparationer alternativt mycket mekjobb senare. Finns inga genvägar utom att kolla vad som är fel.

Mvh GK
Kan någon säga var vevhusventilationen sitter på D5:a. Det vore bra om man kunde se en bild eller att någon visar var ventilationen sitter.Är det samma som en bensinare eller skiljer det på dieslarna?
av v70åkare
har nu putsat vevhusventilationen, hittade inga konstighetär där.
Eftär att man har kört motorn ordentligt varm på har jag nu 1.8-2.0 bars oljetryck på tomgång, kör jag 80km/h har jag 4.5 bar, 100km/h 5.5 bar och gasar jag på ytterligare har jag 6.5 bar. (alla mätningar på 5:ans växel)

Ringde volvo verkstad och berättade om problemet, de tyckte att det är lite högt men ingenting att oroa sej för.

kan det höga oljetrycket bero på den lite tjockare oljan jag använder, mobil 5w/50 ?
Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Jag äger en V40 som köptes med Selektgar[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]