NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hör kanske inte hemma i denna tråden. Men har en lånebil i väntan på min nya V70 2,5FT R-design, nämöligen en S40 2,0F Manuell. Den har på de tankningar jag gjort snittat 0,88-0.92 på etanol! I jämförelse med dina 0.65 på diesel känns det ju faktiskt riktigt bra måste jag säga...
Användarvisningsbild
av Axan
Istället för att göra en ny tråd så lånar jag denna lite.

Jag har en S40 2.0D 2008 och min färddator har fått fnatt. När jag motorbromsar så visar den ibland som den ska göra 0.0L men ibland så börjar den räkna upp förbrukningen som tex 7.6-7,7-7,8 osv. Varför gör den det?
Som idag när jag åkte hemåt så vid ca 90km/h så låg nuvarande förb på 7.8L?
av waiko
Bara två dagar kvar tills det är dags att rulla ut från bilfirman :D . Då slipper man den hemska 1,8F motorn. Den är ju rent ut sagt bedrövlig. Och etanol i tanken är det ännu värre. Men snart är det dags för diesel istället :-)-)
Användarvisningsbild
av Axan
Axan skrev:Istället för att göra en ny tråd så lånar jag denna lite.

Jag har en S40 2.0D 2008 och min färddator har fått fnatt. När jag motorbromsar så visar den ibland som den ska göra 0.0L men ibland så börjar den räkna upp förbrukningen som tex 7.6-7,7-7,8 osv. Varför gör den det?
Som idag när jag åkte hemåt så vid ca 90km/h så låg nuvarande förb på 7.8L?

Jag citerar mig själv pga att jag tror jag kommit på vad det kan vara.
Uppför sig in färddatorn så som jag beskriver när den renar partikelfiltret?

Hur länge håller den på att rena?
Vill bara flika in i debaten, hämtade ut min D2 2011 årsmodel i juli månad har sen dess har jag haft en bränsleförbrukning mellan 0,76 och 0,82 l/mil blandad körnig. Har haft den på verkstaden mer än hemma känns det som fick bilen för c.a 9 dagar sen igen och tankade den i söndags, 51mil körda disel 41 liter gick det i vilket resulterar i en för brukning på 0,80 l/mil. påstå sen inte att trippelmätare skulle vissa rätt, denna är kollad mot två andar bilar körda exakt samma sträcka och vissar samma antal km.
inte bra detta volvo, stoppa huvudet i sanden och låtsas som att det regnar..................här har det nog gått lite för fort i framtagandet och så försöker man släcka bränder vart efter resan på konsumenternas bekostnad i förhjda bränsleförbrukningar.
av waiko
Oj då, det låter inte bra att du har haft såna problem.. Men du får väl kräva att bilfirman gör ett återköp av bilen då?
Hämtade min D2 för 4 dagar sen och den går fint. Men det är alldeles för tidigt att uttala sej om hur medelförbrukningen kommer att hamna på. Men än så länge 0,48l/mil. Men vi får se?
Har haft min D2:a i två veckor och och det enda jag egentligen har kört med bilen är karlstad-gbg tur å retur men hade på nervägen längs E45 och E6 en förbrukning, enligt färddatorn, på 0,44. Då är det 50, 70, 90 och 110 sträckor inkl. köerna i gbg. Mätaren halkade ner 2 pinnar från fulltank. Uppresan brydde jag mig inte om eftersom det var kallt och mycket stadskörning i göteborg. Men det känns som att kör man lite eco-driving så kan man hålla en fin förbrukning, iaf på min. Sen gör väl dieselvärmaren sitt till nu när det är såpass kallt.
av njemo
Min V50 D2 har jag lagt ner 650 mil i sen jag fick den i slutet av september.
Var in med bilen i mitten av december och fick uppgraderad programvara.

Julresa: 70-90: 0.5 medel efter 25 mil. 1 mil i 100. 2 mil i 110. Motorn var varm när jag började köra. 17" fälgar med Dubbdäck
110: 0.55-0.6
120: 0.6

Kör jag stadskörning så får jag den inte att dra mindre än 0.8 i vinterförhållanden, då är det med motorvärmare när jag kan. Och detta är när jag räknar tripmätare och vad jag tankar.
Enligt uppgift från säljaren så ska bränslevärmaren dra 0.1 liter per timme. Inte min iaf. Färddatorn säger 0.75l/mil i medel, min uträkning är då aldrig under 0.8... Oftast 0.85.

Jag har businesspaket + teknik.

Jag har ärligt talat gett upp på att få ner den ordentligt i förbrukning. Jag är nöjd när den drar 0.5 på landsväg.
Nya specifikationen är 0.38.

Bilen har varit inne på service 5 gånger nu.
En gång i oktober, två i november, två i december, ska in en gång i slutet av januari.
Varje gång den varit in så har jag klagat på ryckningar när man kör. Två gånger var det även att värmefördelningen var dålig (varmare på förarsida än passagerar). Detta märktes tydligt ifall man satte ACn på 23.

I söndags (2/1) så körde jag den utan att ha haft bränslevärmaren igång, den ryckte konstant mellan 1000 - 2100 rpm under 15 minuters körning. Efter 30 minuter med bränslevärmaren igång på parkering så sluta den att rycka när man körde. Med tanke på att den tycker att man ska växla runt 1800 rpm så verkar det rätt dåligt att den först slutar rycka vid 2200 rpm. Nu när den ska in i slutet av månaden så har jag även sagt åt dem att testa köra den kall.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 51

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]