Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Varit på verkstad igen, låter som sagt mer idag och enligt verkstan så har de hittat följande fel; lagret i generatorn har skurit och generatorns drivhjul glappar fram och tillbaka. Det är tydligen det som låter. Ny generator it is, och multirem samt en ny berömd spännrulle ... ~8000Kr Grattis! :???:

Hoppas att det löser problemen bara, facit får vi i morgon, tills dess blir det att åka terrorhotad tunnelbana ....
Jag skall ta ett snack med dom, just i nuläget har jag inte direkt något annat val än att reparera eftersom jag kommer att behöva bilen för diverse resor och att den inte går att köra någon annanstans med skuret generatorlager utan risk att ta med sig en massa annat i ett eventuellt generalras.

Jag har ett hyfsat upptaget arbete så jag har i princip ingen tid att tjata med bilfirmor, men det skall i vilket fall bli mycket intressant att höra vad de kommer att säga. Jag har redan redogjort för mina vibbar i tidigare inlägg ....
Ja det där skulle jag då aldrig betala, stå på dig..

Men när min generator pajja så köpte jag ny på skroten för ca 1200kr, <5000mil, så det finns pengar att tjäna om man är villig att böka lite. Här i gävle brukar de erbjuda sig att titta efter begagnade delar åt en när man ska ha nåt...
Tack för det moraliska stödet! Jo, säkerligen finns det pengar att spara om man lägger ner tid och energi, haken för min del är väl det där med tid .... och att jag är rätt så okunnig om bildelar så jag ser inte skogen för alla träd :roll:
Sitter väl frihjulsremskiva på generatorn på alla dessa? (iaf om det är 140A? Jag är osäker, dock så ser det så ut på bilden). Sägs att dessa bör bytas efter cirka 10k mil. Men det görs väl aldrig...

Även om ett av lagren i själva generatorn rasar (brukar vara det bakre), så går ju inte hela generatorn sönder för det. Det klart, har man kört en längre sträcka så kan ju släpringarna och kolen blivit skadade, men detta är inga pengar i sammanhanget jämte en ny generator.

Ett nytt lager kostar 50-150kr, eventuella släpringar + kol cirka 200kr. En ny frihjulsremskiva ca 600-1000kr. Om det nu verkligen är ett lager i själva generatorn som rasat. Bosch kanske inte alltid har använt de bästa lagrena, men nog håller dessa mer än 14k mil (framförallt om det är multirem med automatremspännare; ingen risk för att någon har spänt remmen för kung och fosterland). Om det bara är lagret, eller annan del, i frihjulsremskivan som rasat så är det ju bara att byta detta och låta resten vara. (ny multirem och spännare då också givetvis)

Men det klart, dagens mekar reparerar väl sällan något, man byter komponenter. Går snabbare än att felsöka, och tid är ju pengar. Men 8000kr för ett fel som egentligen är värt 150kr (om det nu skulle vara ett lager i själva generatorn), det är rätt många timmar.
Där ser man , Rushdie, det resonemanget låter ju helt vettigt. Kunskap, och tid, ger en onekligen större möjligheter att agera.

Dessbättre har jag väl ungefär motsvarande kunskaper när det gäller datorer, men tyvärr inte när det gäller bilar :-O)
Volvo4life skrev:Är det inte lite tokigt att reparera bilen innan du pratat med bilfirman? Hör med dem först och gör upp en plan för hur ni ska gå vidare.
Ekonomiskt kan det ju vara förnuftigt, men sånt tar tid och jag behöver bilen nu, jag har inte ens tid att besöka bilfirman utan har fått ta en verkstad på "vägen jag passerar".

Och eftersom generatorn visat sig vara i kritiskt skick är det nog ingen god idé att köra bilen vidare till nästa ställe med tanke på risken för att allt rasar.

Skulle jag gjort som jag bör skulle det inte funnits en chans att ha en fungerande bil den här veckan i alla fall, inte så stor chans en julvecka heller misstänker jag ... det skulle varit enklare om bilen pajjat en semestervecka typ ...

Men jag behöver ju inte börja med att berätta för dem att den redan är lagad, jag kan säga att exakt det som är trasigt är trasigt och se vilken respons jag får. Dessutom, om man skall vara sådan, kan det finnas fler stora fel på bilen - vilket jag inte hoppas. Det har ju börjat "bra" i alla fall ?:-/

Problemet för mig från början är mycket att jag inte vetat vad det är för fel jag skall hänvisa till, det enda jag vetat är att något låtit konstigt vilket ju är rätt diffust, nu först efter sista verkstadsbesöket idag vet jag konkret vad som är fel och att det är allvarligt vilket föranlett snabba beslut.

Skall sanningen fram till 100% så ringde jag faktiskt och nämnde att bilen lät konstigt innan jag skapade den här tråden, svaret jag fick var att det var helt normalt att det lät lite om Volvobilar och att det brukar vara drivaxlarna som gnisslar lite och att det bara är att feta in dom en gnutta så blir det tyst och om jag ville något annat skulle jag ringa Solid och inte besvära firman. Eftersom jag är total n00b på bilar så kunde jag alltså inte argumentera speciellt. Haken är att läser man Solids villkor så står det att de tex ersätter bla "generator" men "en förutsättning är att fel på ovanstående komponenter inte begränsas av något av garantins övriga villkor" direkt efter specifieras vad som inte täcks; en massa saker men bla "delar som är del av service och slitagedelar som tex lager, remmar ... packningar och liknande"; svårt att lag generatorn då om bara lagret skurit ... sen står en mängd friskrivningar, massor faktiskt, men mot slutet kommer:

"garantin gäller inte i det fall bilen har en gällande maskinskadeförsäkring" - och det har man ju om man har helförsäkring(säljaren var väldigt noga med att påpeka att man måste ha helförsäkring fast det anade jag inte då vad det kunde innebära)

"gäller inte fel som förelåg vi försäljningstillfället" - vilka fel gäller det då?

Butiken hänvisar till Solid, som hänvisar tillbaka till butiken. Moment 22 kallas det.

Dessutom "garantin gäller inte om inte Solid har lämnat skriftligt medgivande"; fast det är ju redan utraderat av ovanstående. Och även om de skulle ge medgivande känns det inte som att snabbt och smidigt är ledordet direkt.

Slutklämmen är att "denna garanti är ett komplement och begränsar inte rättigheter enligt Svensk lag"; tacka tusan för det för konsumentköplagen täcker otroligt mycket mer än ovanstående s.k. garanti. Nu är jag inte försäkringsexpert, men min amatörtolkning av garantin i fråga fick mig nedslagen.

Kanske att någon förstår nu varför jag är rådvill, jag har inte riktigt kommit på någon bra infallsvinkel hur jag skall tackla firman. Den brutala lösningen på själva problemet är den jag redan påbörjat, det vill säga att fixa felet själv även om det är surt.

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]