Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det var verkligen en del bilder!
Åk tillbaka till dom, förklara hur det är, och kräv en felsökning,
Eller åk in till en (Volvo)verkstad och felsök på egen hand.
Oavsett vilket alternativ du väljer känns det som man måste göra någonting åt det!
Jo, fixas måste det, det skall som sagt bli intressant att höra vad butiken säger. Synd bara att man blivit så o-peppad av att ha läst på nätet om just den handlaren, men konsumentlagen är väldigt tydlig på den punkten(har jag läst nu i efterhand) att har man köpt en bil av en handlare måste den kunna gå att köra på ett säkert sätt och det finns tom prejudikat på att den måste kunna klara en besiktning.

Om stereon varit trasig hade det kanske varit mer gråzon även om givetvis även den skall fungera, men om motorn riskerar att gå sönder om felet inte åtgärdas snarast borde det finnas få tvivel om vad som måste göras.

Hehe, många bilder ja, men det gick ju mycket fortare att bara ladda upp dom än att hålla på och analysera vilka som var bäst :roll:
En liten uppdatering då, var inne på en bilmek nu på morgonen som kände på rem/löphjul, tydligen kändes de ok och idag lät bilen heller ingenting. De kunde se att det stänkt upp på insidan av huven och att det luktade en aning bränt, enligt dem är det troligen så att bilen stått stilla en tid och att slitbanorna på löphjulen har rostat.

Det som har låtit verkar vara att remmen har slirat medans slitbanorna har slitits in igen, enligt verkstaden borde det vara ok nu iom att det ser ut att ha slutat låta.

Meknikern tipsade om något slags remfett som skall finnas på mackar som man skulle kunna använda för att minimera risken att det återuppstår igen. Någon som vet om det är en bra idé.
Tror den meken har fel!
Rosten kommer från den slitna remspännaren, som nu sliter material, som stänker iväg och smutsar ner.
Remfett har jag aldrig hört talas om, typisk symptomdödare och inte ett reparationsmaterial, enligt mig.
/greenbay
Jag tror också han har fel, dock har det slamrande ljudet numera verkligen försvunnit men ersatts av ett gnisslande/visslande när man kör. Jag spelade in ljudet på tomgång då det endast är sporadiskt, men det blir mer eller mindre konstant under gång;

http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploa ... 2/Memo.m4a

Eller sporadiskt och sporadiskt, det hörs mycket tydligare på ljudfilen än i verkligheten, men under gång blir det sirenvarning typ en aning överdrivet. Att ljudet på filen fluktuerar lite beror på att jag flyttar runt micken i jakt på ljudkällan. Det verkar vara övre/vänstra delen av motorblocket men det är svårt att höra eftersom ljudet studsar runt.

edit. det optimala vore förstås om någon bilguru nu tveklöst kunde säga rakt ut vad som är fel :mrgreen:
låter som remspännaren till multiremen håller på att skära byta spännaren och multiremmen innan allt går åt hell
Om remen har slitar så är nått jäte fel, typ skuren AC eller nått annat. för remen slirar inte.
Ta en extra titt på frihjulet på generatorn, (bild 4 o 5) På bilderna ser det ut som den inte spårar riktigt den lutar typ lite neråt. Kan vara foto-vinkeln som ställer till det också.
Lossa remmen o känn efter, jag tycker bilen skall stå innan du kollat detta.
//Peter
Ett bra sätt att utesluta några saker kan ju vara att hänga av multiremmen (den som driver generatorn, AC:n, styrservon) o se om det fortfarande låter då?
Om inte så är ju felkällan troligtvis någon utav de ovanstående komponenterna.
Remmen lossar du genom att sätta en nyckel (13mm?) runt spännarn och dra den medsols, sen är de bara att hänga av den. Ju längre nyckel desto bättre för de kan va lite trångt, ta bort den svarta skyddskåpan med gul klisterlapp, den framför styrservooljebehållaren, så kommer du ner längre. Kom ihåg hur remmen löper runt hjulen sen bara när du ska sätta tillbaka den.. :mrgreen:

När jag hade sånt där "kvitter" så var det bara temporärt, men då var det iaf frihjulet på generatorn som var slut.

Så var Peter snabbare ;)
Senast redigerad av 1 Wych, redigerad totalt 0 gånger.

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]