NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danneh
Hej,

stängde av bilen och skulle starta <1 minut senare.
"Nyckelfel, försök igen"

Har läst här på forumet att det är vanligt fel på V50 speciellt -06 som jag har.
Verkar inte vara svårt att byta själv, men måste det kodas om när ett nytt monteras eller ligger all sådan information i databoxen?

Har testat allt som tipsats om i forumets trådar, allt från att torka av nyckeln mot byxbenet, blåsa i nyckelhålet samt prövat ha i och ur nyckeln upprepade ggr.

/Danne
av pergrein
Har du provat ta bort batteri polen så den blir strömlös ett par minuter?
Fick göra det själv och det fungerade men detta var på en S80 -08 men det kan ju vara värt
att testa...
av danneh
Hej,

ska testa detta nu, hade ont om tid förut, fick bli andrabilen istället, just då på väg till luciafirande på skola..
Ut i kylan och testa, vilken himlans tur att jag hade bilen alldeles utanför garaget hemma och inte någon annanstans :lol:
av danneh
Nähäpp, det gick inte med att låta bilen vara strömlös ca. 30 minuter.
av danneh
Har testat de två nycklar jag och ingen funkar.
Fick svar från Volvo idag att tändlåset kostar 1488:- och behöver inte kodas in.
Däremot om Rattlåset måste bytas så måste det kodas in och det blir dyrare.
Pratade med lite olika volvoverkstäder dessutom.
Svaret jag skrev ovanför var från den lokala volvoverkstaden. :)
En annan volvoverkstad svarade att den måste kodas in och allt som allt kostar det 4600:-
Tankarna för mig till att det senare svaret handlar då om inkl. rattlås då arbetskostnaden för att byta tändlås skulle kosta 1103:- alltså tot. 2591:-
av senasbeng
Jag fick samma felmeddelande på min V50 1,8F -06. Den startade först efter c:a 10 försök.
Provade även med reservnyckeln, men det var samma där.
Då ringde jag Volvo-verkstaden och rådfrågade dem. De hade inte tid att ta in bilen förrän om två veckor, så då blev jag less och
testade att byta batteri i båda nycklarna. Sedan dess har bilen startat varje gång, och det är nu tre månader sedan.
Testa detta först och se om det hjälper. Mycket billigare! Lycka till!
av danneh
Såhär glad har jag inte varit på länge!!! :)
TACK så hemskt mycket, var sååå nära på att beställa hem reservdel från volvo.
Hade turligt nog ett enda batteri hemma som var ouppackat, samma som det är i bankdosorna.

Funkade att starta bilen efter tredje försöket, sedan gick det varje försök... :)

Hade aldrig tänkt tanken att det kunde varit batteriet i dosan då båda dosorna funkat klockrent och med lång räckvidd på larm/lås samt att båda la av samtidigt!

GOD JUL! :D
av danneh
Detta visar väl egentligen än en gång vad känsliga dagens bilar är med elektronik osv!
av pergrein
Bra att det löste sig... Kodningen för rätt nyckel kanske behöver ha högre spänning än dom andra funktionerna på nyckeln..?

Mvh
Per
Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]