Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min Volvo XC70 2,5T började plötsligt varna för "Antisladd tillfälligt urfunktion" när min fru bakade ut från en parkering och ville inte slockna även om man startade om bilen eller låtit den stå en stund. Jag tog den på en provtur och mycket ricktigt så lös "Antisladd tillfälligt urfunktion" jag provade att slå av DTSC och slog på den igen, provbromsa på snö men ABS fungerade ej, gav fullgas så att fyrhjulsdriften fick jobba på alla hjul och drog nu en kraftig sladdmed bilen och NU helt plösligt så slog antislddfunktionen till igen och jobbade som den skulle.
Jag kommer att återkomma om jag får tillbaka problemet igen och berätta om det händer igen. Jag kan misstänka att ABS-pumpen hakade upp sig i ventilerna och jag fick igång den genom att provocera systemet.

Jag får se nu hur länge det kommer att fungera. :D

Mvh. Buster31
Jag får detta medd någon enstaka gång när det är riktigt kallt. En gång i vintras vid -18 och nu har jag fått det ett par gånger vid -8 till -12. Jag har läst någonstans att funktionen är känslig för låg spänning så det skulle kunna ha att göra med kylan och ett batteri som inte är perfekt. Fast jag misstänker att i mitt fall är det kylan bara eftersom batteriet verkar OK. Inget stort problem och det försvinner automatiskt när bilen gått varm och omstart.
Jag fick detta på min c30 nu för någon vecka sedan vilket också sammanföll med att den stått en vecka, så det lät ju som en bra förklaring. Jag har dock bokat ett (garanti-)verkstadsbesök för det men om detta är problemet kunde man ju bespara sig endel tid.
FSandstrom skrev:Jag fick detta på min c30 nu för någon vecka sedan vilket också sammanföll med att den stått en vecka, så det lät ju som en bra förklaring. Jag har dock bokat ett (garanti-)verkstadsbesök för det men om detta är problemet kunde man ju bespara sig endel tid.
Fast om du har garanti kan det vara läge att vara uppmärksam och lämna in om det återkommer. Reparation kan bli dyr om det är något hårdvarufel. För egen del hände det bara en gång under garantitid och jag tolkade det som en engångsföreteelse.

Sök på "antisladd" i forumet så får du en hel del exempel på orsaker och lösningar.

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]

Visa din semesterbil(d)

Mycket trevligt! Själv jobbar jag en vecka ti[…]