Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
FWH skrev:Ja, har fått en offert på en 2,5FT från Bilia idag. Säljaren hade fått mail igår att produktion startar igen v6 2011 med Euro5 motor.

Bas bilen ligger fortfarande på 299 900, men det kallar dem "netto pris" och vill inte pruta mycket på.

V60 T4F såg ut att ha produktions start ca v23, för lev Juli - Augusti.
Är allt annat på 2,5FT sig likt? Den extremt höga utväxlingen, specen med 231 hk (lätt att ändra...), förbrukningen...? Den borde ju få en översyn likt många andra motorer har fått... när de ändå håller på liksom. Att t ex speca om den till 245 hk hade ju varit snyggt./PH
Användarvisningsbild
av FWH
perhall skrev: Är allt annat på 2,5FT sig likt? Den extremt höga utväxlingen, specen med 231 hk (lätt att ändra...), förbrukningen...? Den borde ju få en översyn likt många andra motorer har fått... när de ändå håller på liksom. Att t ex speca om den till 245 hk hade ju varit snyggt./PH
Det låter så, men kan ju inte vara helt säker...
Hoppas att det är samma utväxling och inte lägre effekt.

Jag vet inte med hur mycket marginal den gamla missade Euro5 så vet inte hur stora ändringar de har behövt göra.
av 5cylindrar
Nya 2,5FT motorn:
1. Ca 2dl lägre förbrukning
2. Powershift
3. Möjlighet att välja till AWD

Dessutom innebär faceliften att man byter stolarna mot de som idag sitter i S60/V60. Dessa är ju så mycket skönare än de "ballonger" som finns i dagens V70.

Önskemålen ovan är det som skulle få mig att direkt åka till återförsäljaren och köpa en ny V70 R-design. Notera att ovanstående endast är mina önskemål och ej fakta men visst vore det fint ....
Användarvisningsbild
av js1
Måste man ha 18" till R-modellen?
Visst är dom coola men däcken kostar ju skjortan den dag dom ska bytas.
Användarvisningsbild
av SvenB
js1 skrev:Måste man ha 18" till R-modellen?
Visst är dom coola men däcken kostar ju skjortan den dag dom ska bytas.
Det är riktigt. Inte bara däck/fälgar kostar. Dessutom går det åt mer bränsle. Men det kostar att ligga på topp-
av Steff 99
Det är inte så speciell stor skillnad på ett 17" och ett 18" däck idag, gå in på "Däck on line" så kan man se att det skiljer någon 100 lapp per däck.
Däremot är V70:in kanska kass med breda däck, jag upplever den enormt spårkänslig i varje fall med Pirellidäcken som sitter på standard 245 40 18 för att inte tala om slitstyrkan som är katstrofalt dålig, aldrig haft så dåliga däck.
4mm kvar efter 1500 mil fram mao nära nog helt slut.
Då har bilen nästan bara gått landsväg.
Användarvisningsbild
av FWH
Ingen verkar riktigt kunna svara på vad som ändras i motorn och om prestanda ändras, "den ska vara samma, men vi vet inte riktigt" är det bästa jag fått fram. :???:

Men något måste man ju ha gjort för att klara Euro5 nu.

Dock går det inte att beställa "blink och pling paketet" (Driver Support) till 2,5 FT nu, men det kunde man tydligen inte de sista veckorna före produktions stoppet heller. Den enda del av detta paketet som kan beställas separat verkar vara BLIS om man nu vill ha det. Adaptiv farthållare kan man inte få. :|
Användarvisningsbild
av FWH
Sharkbait skrev:Försvinner subventionen nu vid årsskiftet så man inte kan få en 2,5FT till ett billigare pris än 2,5T?

Mvh
Jag vet faktiskt inte om 2,5 T kommer tillbaka eller om man bara ska tillverka den i FT utförande.
Användarvisningsbild
av js1
Nån som vet varför den inte finns som alternativ på "Bygg din egen Volvo"?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]