Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Ja nu har det kört ihop sej för dej, jag känner faktiskt medlidande med dej.

Det är ju förbryllande med din bil, men det enda jag är säker på det är att Gud inte hatar dej.

Tänkte på --- du kanske skulle kolla att kamremmen inte hoppat över en kugg.
Det händer ibland om det kommer in en liten sten eller om motorn stannar tvärt och remmen är dåligt sspänd.

Är det inte den så har jag ett annat tips som jag kan återkomma med.

//tuxedo

PS: Bussigt av dej att lägga ut kopplingsschemat, tack , det kan vara bra att ha om man skaffaar en 95-a nån gång. DS.
Hemulen skrev:Märkligt......Har du bra gnista med test från tändspole,sedan till fördelaren som fördelar strömmen till stiften. Inte förväxlat tändkablarna,satt dom fel? :)
Tjena Hemulen,

Jag har bara testat med stiftet till cylinder 2 då det sitter bra till att lossa på, när jag skruvar ur detta stift och håller det mot jord har jag en fin gnista när man kör på startmotorn.
Då det nu är helt ny VO rotor och fördelare så är jag rätt säker på att gnistan är fin även på dom andra stiften.
Jag har provat 2 uppsättningar med tändkablar utan någon skillnad.
Jag har dubbelkollat att tändkablarna sitter i rätt ordningen:
# # # # Fördelarkontakterna sett framfrån
| | | | tändkablar
4 3 1 2 cylinder (ettas cylinder närmast kylaren)

mvh /Skägget
BilJävel skrev:Tjena tux,

Om kammen skulle kuggat över, borde jag inte få någon reaktion på startgasen ändå ?

/skägget
Som "Hemulen" skriver, - den var kanske ganska sur när du sprajade in startgas, d.v.s. tändstiften redan blöta.
Sen är det så att om kamremmen kuggat så har ju både ventiltiderna och tändningen förskutits och det har ju en ganska stor inverkan på startvilligheten.

Du / vi var ju helt inne på att det inte fanns gnista på tändstifet från början annars hade jag nog rek. kontroll av kamremmen på ett tidigare stadium.

Ett förenklat sätt att kolla kamremmen är om du använder vevaxelremskivans indexmarkering för noll för då behöver du bara ta bort den övre kåpan för kamaxelremmen.
Däremot kanske du måste dra runt ett extra varv på vevaxeln för att kamaxeldrevets märke ska komma upp till indexet.
(Kamaxeln går ju ett varv på två vevaxelvarv).

//tuxedo
Startgasen använder man när det är bränslebrist, som t.ex. när det är väldigt kallt ute. Finns det bensin har startgas en negativ inverkan eftersom det utesluter syre som bensinen behöver

Tändningen ändrar sig inte även om kammen står fel eftersom tändningen går på svänghjulet. Kan hända att om kamaxeln står helt galet så är rotorn i fel position för att överföra gnistan.

I och med att stiften blev så pass blöta så får ju motorn bensin, eller ev för mycket bensin. Om motorn surar, plocka ur alla stift och torka rent dem, sedan lägger du tändkablarna på ett bra sätt så det inte blir överslag och sen så kör du starten ett par varv för att blåsa ur all bensin. Skruva tillbaka och gör sedan ett nytt försök.

Om du nu har bra gnista på stiften nu så är det ju kammen eller bränslet som är fel. Kan direkt nämna bränsletrycksregulatorn eftersom jag själv råkade ut för det för inte så länge sen på min 240 som helt plötsligt började gå enormt fett.
Hej bensinskalle.
Bra att du korrigerade mej vad gäller tändförskutningen vid kamremskuggning. :)
Det var otydlig beskrivning av mej. :cry:

Givetvis är det ju så som du beskriver, det är ju impulsgivaren som triggar tändningen vid svänghjulet och förskutningen medför ju endast att tändningen kan bli försvagad eller utebli p.g.a. att rotorn inte är i rätt läge i fördelardosan vid tändningen.

//tuxedo
945an från helvetet lever !!!
Ikväll så skruvade jag ur alla stiften (2 blöta, 2 torra - bekräftar känslan av att den tände på 2 burkar och hoppade över 2).
jag gjorde rent stiften och kontrollerade avståndet (var 0,8 på samtliga).
Mätte upp motståndet på alla stiften (var i princip samma överallt).
Ryckte bort kontakterna till spridarna, och kopplade stift 1 direkt till tändspolen och drog runt motorn med bra gnista, fortsatte med stift 2 osv, alla stiften gav en fin gnista.
Skruvade i stiften och koppla på spridarna och den gamle sure hoppade igång... lät dock som att den gick på 3 burkar innan jag varva den till 2000, sedan när den åter gick ner till 7-800 varv på tomgång så gick den på alla burkarna och mådde bra.
Jag noterade att spridaren till cyl 4 är pissgul ? och de övriga är gröna... kan detta vara en missfärgning pga värmen eller finns det gula spridare ?
Då jag vet att det är bra gnista överallt så misstänkter jag en spridare som inte vill vara med riktigt under en kallstart (då motorn blev varm så var det inga problem att starta den på alla 4 burkarna direkt), kan det vara läge att byta den pissgule spridaren?

I vilket fall, aset startar och jag tackar ödmjukast för all hjälp jag har fått via detta forum, den här erfarenheten har drastiskt ökat min kunskap inom tändsystemet på bilen
Jag är rätt säker på att tändproblemet berodde på kraftig ärgade kontakter mellan relät och förbikopplingsmotståndet (detta ledde till att jag låg på runt 700 ohms motstånd över lågspänningskretsen till tändspolen).
En back öl går till bensinskalle för ett utmärkt felsökningschema som fick mig att förstå hur tändkretsen är uppbyggd och när jag hittade ett korrekt elschema över 96:an så var det bara att felsöka den komponenten som inte fanns med i bensinskalles schema.
Bensinskalle, PMa mig bank/clearing/kontonummer dit du vill ha en back öl :)

Ett extra stort tack till Tux för hans intensiva och värdefulla hjälp, kom in lite för sent för att snyta backen ifrån bensinskalle, men som sagt, ett jättetack till dig!

Nu blir det att sova oroligt några timmar och sedan provstarta kärran vid 6 tiden och se hur den reagerar på en kraftig nedkylning igen.

Ha det bäst alla och återigen, Tack!
/Skägget
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]