Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kurtoua
Hej
För att reda ut en del frågetecken så har jag kopierat från VADIS läs och begrunda.
Mvk Kurtoua

Programmering av värmarens starttid sker genom att vrida in önskad parkeringsfunktion med ringen på rattspaken samt mata in önskad tid genom att vrida ringen på rattspaken och genom tryck på "reset" knappen. Det är också möjligt att starta värmaren med direktstart.

När kylvätsketemperaturen är > +20 °C aktiveras klimatstyrenheten (CCM), som startar kupéfläkten och fördelar luften i kupén.

Innan värmaren kan startas måste vissa villkor uppfyllas. Dessa är:
-Bränslemängd >4 liter
-Ingen felkod satt i CEM som förhindrar start
-Airbag ej utlöst

Då villkoren uppfyllts aktiveras värmarens glödstift under 1 minut. Om spänningen sjunkit under 11,5 V stängs CCM av och under 11,3 V stoppas värmaren och CCM. Meddelande om låg batterispänning visas i kombinationsinstrumentet (DIM). Spänningsvärdena gäller även om värmaren är i normal drift.
För att minimera risken för haverier på värmarens bränslepump pga. lång tids stillastående, skickar CEM med en veckas intervall en signal till CPM om att aktivera pumpen i ca 1 sekund. Detta sker när tändningen slås av.

Centrala elektronikstyrenheten (CEM) (4/56) får data om när användaren vill åka från rattspaksmodulen (SWM) (3/130) och kombinationsinstrumentet (DIM).
CEM beräknar när värmaren behöver starta för att bli varm i tid genom att ta hänsyn till yttertemperaturen. Information om temperatur kommer från yttertemperaturgivaren som finns ansluten till dörrstyrenheten DDM/PDM.

CEM beräknar när värmaren skall starta:

-Värmaren beräknar när start skall ske (15-50 minuter innan planerad avfärd vid måttligt låga temperaturer mellan -10 °C och +15 °C).
-Värmarens gångtid är max 60 minuter vid temperaturer < -10 °C.
-Värmarens gångtid är min 15 minuter före planerad avfärd (Varma temperaturer mellan +15 °C och +25 °C).

När värmaren startas direkt med rattspaken så är den igång tills den stängs av eller i maximalt 60 minuter. Värmaren är igång i 10 minuter efter inställd tid för att hantera sen ankomst till bilen.När värmaren är igång visas ett textmeddelande om detta i DIM.
av ReKa
Heh, ja, det är visst minst sagt skilda åsikter om hur värmarens tidur ska arbeta. =)
Lokaliserade iaf vart värmaren sitter (vid v. front) och slangen där var helt av.
Skarvade med en slang och sedan startade inte värmaren mer :-(
I displayen visas att den går på, men i sekunden efter visas att den är av. Man kan då hålla sig för skratt :-/

Misstänkte att min skarvslang var för trång och att värmaren kvävdes, tog därför bort skarvslangen men värmaren förblir död.
Läste lite om att efter 3 misslyckade startförsök så måste verkstad nollställa den, så det blir smtal till Volvo återigen imorgon..
av ReKa
Det är den där slangen/röret av metall som leder ut avgaserna från värmaren. Bilen har varit inne för rep. av front pga krockskade och mekanikern har visst glömt/slarvat eftersom avgasslangen var helt avklippt på två ställen.

Skarvade ihop ändarna med en vanlig slang som jag tänkt byta ut på måndag, men nåt mysko hände alltså eftersom värmaren är stendöd.
av kristerj69
Tjena!!

Jag är ny både med Volvo & här på forumet så ni får väl ha lite överseende med att mina inlägg kanske inte hamnar rätt. Men jag har sök & letat & denna rubrik passar ändå bra till min fråga.

Volvo 2,4D -06 & min värmare startar plötsligt inte alls. Trycker jag på direktstart så surrar fläkten en stund & sen stannar den & "av" börjar lysa i displayen.

Snackat lite med lokala Bilia men tycker dom verkar väldigt dyra. Dom vill ha ca 1000:- för att i princip bara ta in bilen & starata felsökning? Starat felsökning i dagen läge är väl bara att koppla in kodläsaren??
Hörde med Mekonomen men dom ville inte befatta sig med volvos värmare & skickade mig till en lokal Bilelsfirma som sades vara duktiga på detta. Men han ville inte heller titta då han trodde att han inte skulle kunna göra nåt. Har den låst sig i "spärrläge" som han kallade det så är det bara volvo som kan låsa upp fick jag till svar..

Min fråga är nu. Är det bara volvoverkstäder som kan fixa dessa?
Om inte så undrar jag naturligtvis vilka andra som kan dessa värmare?
Användarvisningsbild
av isak
felkodsläsning som gäller, får du ett hum om var du ska göra. glödstift kan bytas utan att riva fronten.
har du tur kan du "nolla felen" genom bortkoppling av batteri.
var bor du? någon i din närhet kan ha en PPC felkodsläsare?
Isak
av kristerj69
isak skrev: var bor du? någon i din närhet kan ha en PPC felkodsläsare?
Isak
Bor en bit norr om Västerås! Men kan en felkodläsare släcka felkoden om värmaren ställt sig i "spärrläge" som gubben på bilelsfirman kallade det? Nu vet ju inte jag om min ställt sig i nåt spärrläge, men den försöker ju inte ens starta. fläkten surrar till en kort stund sen stänger den av...

Gogglar lite själv på PPC så jag ser lite vad det är.. Min granne köpte nån felkodläsare på biltema men den sa ju inte mycket mer än vad bilen egna meddelanden talade om.
Användarvisningsbild
av isak
japp de kan den men finns tyvärr inte att köpa längre. biltemas är tveksamt om den raderar?
Isak
av kristerj69
isak skrev:japp de kan den men finns tyvärr inte att köpa längre. biltemas är tveksamt om den raderar?
Isak
Nej biltemas raderar nog inte. enligt min granne läser den inte mycket mer än vad bilen själv talar om i färddatorn heller.

Men ang ppc så tycker jag det är lite märkligt :???: Enligt killen på bilelsfirman jag blev hänvisad till av Mekonomen så är det bara Volvo själva som kan låsa upp den.. Fast det klart, eftersom han hade firma så kanske han måste ha nått tillstånd eller nåt??
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]