- sön 12 dec 2010, 15:01
Vid direkt frågat till Volvo motiverade Volve borttagandet av tempmätaren att det var onödigt information då dagens motorer och oljor klarade låga temperaturer utan att behöva speciellt körsätt. (inte för att jag håller med själv, jag tar det alltid lite lungt när motorn är kall)
Enzo skrev:Volvos rekommenderade helsyntet originalolja har väl -51 grader som lägsta flyttemp.svedan skrev:Jösses!Enzo skrev:Och sliter potentiellt otroligt mkt på motorn om det är riktigt kallt ute.Volvo har sagt precis tvärtom, med dagens oljor är det inte känsligt att köra direkt vid start, därför tog man bort temp-mätaren. Så det sliter inte!
Om jag får välja mellan att spy ned luften lite i 30-40 minus med dieselvärmaren eller starta en motor där oljan med nöd och näppe kan kallas flytande så är mitt val givet.
Du, ta en flaska olja och frys ned den till 40 minus, återkom sedan.
Vad har borttagningen av tempmätaren med detta att göra?
Vid direkt frågat till Volvo motiverade Volve borttagandet av tempmätaren att det var onödigt information då dagens motorer och oljor klarade låga temperaturer utan att behöva speciellt körsätt. (inte för att jag håller med själv, jag tar det alltid lite lungt när motorn är kall)
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.