Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har hört att man inte skall behöva byta till bensin då och då, dvs att man inte skall behöva tanka bensin för att "skölja rent". Iaf vad gäller V70 2,0F och 2,5FT. De skall gå att köra hela tiden med E85.

Att man skall behöva köra 15 minuter funkade inte på min gamla V2,0F för övrigt, den ryckte lik förbannat. Jag körde trots allt 7.000 mil med min 2,0F (max 5 tankar blyfribensin och resten E85) utan ett enda bekymmer mer än det som redan var fel från början (som jag skrivit tidigare i tråden). Den verkade iaf inte bli igensatt av avlagringar.

Min 2,5FT har jag nu kört 2.500 mil och har bara tankat tre tankar blyfri95 och märker ingen skillnad alls i att jag skulle behöva köra 15 minuter. Den går rent och fint oavsett.

Jag hävdar fortfarande att Volvo/Ford har gjort ett uruselt arbete med 2,0F och 1,8F. Och att man inte lyckats lösa detta på tre år är lite av en skandal. Hoppas inte T4:an blir behäftad med samma fel.
Tack för alla era intressanta svar i tråden.

Var och tankade vid Volvos anläggning idag. På en lapp stod det någonting i stil med "Du kan tanka E85 hela vintern då vi nu har en blandning som motsvarar E77".... eller någonting sådant.

Med andra ord talar det också för att det inte skall behövas en tank bensin mellan varven för att skölja rent?

Dock testade jag att fylla upp med bensin denna gång, för att se om det gör någon skillnad med hackandet vid låga varv.
Emiljonsson7 skrev:
Jag hävdar fortfarande att Volvo/Ford har gjort ett uruselt arbete med 2,0F och 1,8F. Och att man inte lyckats lösa detta på tre år är lite av en skandal.
Uppenbarligen har man det. Min bil, visserligen bara körd 1.700 mil hittills, har inga ryckningar eller svajande tomgång. Den går fint.
KKR skrev:Uppenbarligen har man det. Min bil, visserligen bara körd 1.700 mil hittills, har inga ryckningar eller svajande tomgång. Den går fint.
Känns gott att höra KKR! Har du samma motor i din V50 som jag har i min V70... dvs en 2,0F? Eller är det så att 1,8F i V50 bygger på samma system och går din fint så finns det även hopp för min?

(Jepp, jag är amatör när det gäller motoralternativ etc. :wink: ).

Idag gick min något bättre men ändå finns de där... ryckningarna när man kör på cirka 1000-1500 varv och skall öka upp farten på 2:ans växel eller högre.

Hoppas Volvo har tid med mig och min bil imorgon bitti...
markgard skrev:
KKR skrev:Uppenbarligen har man det. Min bil, visserligen bara körd 1.700 mil hittills, har inga ryckningar eller svajande tomgång. Den går fint.
Känns gott att höra KKR! Har du samma motor i din V50 som jag har i min V70... dvs en 2,0F? Eller är det så att 1,8F i V50 bygger på samma system och går din fint så finns det även hopp för min?

(Jepp, jag är amatör när det gäller motoralternativ etc. :wink: ).

Idag gick min något bättre men ändå finns de där... ryckningarna när man kör på cirka 1000-1500 varv och skall öka upp farten på 2:ans växel eller högre.

Hoppas Volvo har tid med mig och min bil imorgon bitti...
Vi har inte haft några sådana problem och vi har i princip alltid tankat etanol i bilen, bensin ibland på vintern några enstaka gånger. Med andra ord, aldrig behövt tanka var femte tank med bensin för att det ska funka bra. Inte heller varit några problem med att blanda bensin/etanol, något vi inte heller hade problem i våran Biopower -06.
Min Mondeo 08 var likadan hade gått 3500 mil Ford hittade inget fel på den. Då bytte jag själv stiften och sen gick bilen som en klocka. Dessa stift håller inte 6000 mil som Ford säger är säkert samma fel på dessa Volvo med 2.0 liters motorn
Tack Linqid och Cox för era svar!

Var hos Volvo idag. Är glad att jag valt Volvo. Fick ett mycket bra bemötande. Bilen är kvar. Misstanken är att bränsletillförsel är igenklaggad på en cylinder eller att det är ett tändstift som bråkar. De skall fixa detta och tar allt på garantin.

Har inte fått tillbaka bilen ännu, men det känns hoppfullt. :)

Magnus
Cox skrev:Min Mondeo 08 var likadan hade gått 3500 mil Ford hittade inget fel på den. Då bytte jag själv stiften och sen gick bilen som en klocka. Dessa stift håller inte 6000 mil som Ford säger är säkert samma fel på dessa Volvo med 2.0 liters motorn
Förstår inte varför man envisas mes dessa långa intervaller på exempelvis stift och olja. Det är förståss försäljningsargument, att ha så långa intervaller som möjligt. Men jag tror de vållar bilägarna problem i bland. Jag har alltid bytt olja vid halva tiden och stift likaså.
js1 skrev:"Igenklaggad" efter 3500mil...!!!???
Är det omöjligt? Det var ju en debatt för något halvår sedan om svavelhalten i etanolblandningen. Detta löste sig, men det var några bilägare som fick problem. Jag hade en kompis med en Ford Fiesta som fick göra ren spridarna.

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]

Var du hittar infon kvittar men du har ju lär[…]