Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndersP
Har skrivt det 1000 ggr nu, programvaran mäter bara spänningen för att se om det finns kräm kvar att starta bilen. Det funkar bara på ett nytt kvalitetes batteri som har hela sin kapacitet kvar.

Tack för infon (inte undra på att du får många inlägg :-O)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndersP skrev:Har skrivt det 1000 ggr nu, programvaran mäter bara spänningen för att se om det finns kräm kvar att starta bilen. Det funkar bara på ett nytt kvalitetes batteri som har hela sin kapacitet kvar.

Tack för infon (inte undra på att du får många inlägg :-O)
:D :D :D

Min bil är också bara 1,5 år gammal, nästan som din och lämnar jag bara ljuset på en liten stund tex så varnar bilen för att batteriet är snart slut.

Livslängen på volvobatteriet verkar inte var mer än ett år. :-(O)
Enzo skrev:Om jag får välja mellan att spy ned luften lite i 30-40 minus med dieselvärmaren eller starta en motor där oljan med nöd och näppe kan kallas flytande så är mitt val givet.
Om jag vore ute i den öde vildmarken långt från närmsta eluttag och det var -40 grader skulle jag aldrig ha nog mod att köra värmaren i drygt en timme och sedan hoppas på att det skulle finnas ström kvar att starta, Det krävs mera hår på bröstet för att våga chansa på något sådant än vad jag har.

Vore det -40 hade jag startat bilen, sedan dragit på elstolar och värmaren på direkstart mednas jag skrapat rutorna.

Värmaren drar ju 2-3 amp och kupefläkten som också går lika mycket till + ännu mera när glödtråden ska tända dieseln. att suga ur det ett längre tag ur ett batteri som redan lider av kapacitetsförlust beroende på -40 grader är ju en enorm chansning.
av Enzo
VolvoB20 skrev:
Enzo skrev:Om jag får välja mellan att spy ned luften lite i 30-40 minus med dieselvärmaren eller starta en motor där oljan med nöd och näppe kan kallas flytande så är mitt val givet.
Om jag vore ute i den öde vildmarken långt från närmsta eluttag och det var -40 grader skulle jag aldrig ha nog mod att köra värmaren i drygt en timme och sedan hoppas på att det skulle finnas ström kvar att starta, Det krävs mera hår på bröstet för att våga chansa på något sådant än vad jag har.

Vore det -40 hade jag startat bilen, sedan dragit på elstolar och värmaren på direkstart mednas jag skrapat rutorna.

Värmaren drar ju 2-3 amp och kupefläkten som också går lika mycket till + ännu mera när glödtråden ska tända dieseln. att suga ur det ett längre tag ur ett batteri som redan lider av kapacitetsförlust beroende på -40 grader är ju en enorm chansning.
Man måste ju inte köra en timme. Men jag tror inte du inser hur mkt det sliter på motorn att starta den så kall. Jag låter värmaren gå en stund, sedan startar jag motorn.

Skillnaden mellan oss verkar vara att jag har mer hår på bröstet, har aldrig tömt batteriet på det sättet.
På en XC90 jag hade körde jag däremot slut på batteriet efter några dagars värmarkörning med enbart korta (4 km) mellanliggande körsträckor.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:[Skillnaden mellan oss verkar vara att jag har mer hår på bröstet, har aldrig tömt batteriet på det sättet.
Du har nog mera hår, sen har du en My11 också. Jag har en MY10 så mitt batteri är drygt ett år nu och börjar ge upp har jag märkt.
Enzo skrev: Men jag tror inte du inser hur mkt det sliter på motorn att starta den så kall.
Jodå därför kör jag elektrisk värmare stället.
av AndS
Om man tolkar inläggen i tråden så verkar det som Volvo har valt något lågkvalite batteri eller fått en felaktig leverans (mindre troligt), tillsammans med en programvara som behöver uppdateras.
Kan man se någon röd tråd då vår diesel levererades i mars 2008 och inte alls verkar lida av dessa problem.
Och en annan fundering som uppstår är att om man konstant skulle köra för korta sträckor som var upp som exempel tidigare i tråden borde inte då också det indikeras att "Sotfilter fullt" då regenereringen borde få problem?
Så jag lutar mot att det är ett dåligt batteri man valt och kan det sedan vara så som CarMan skrivit att man löser problemet med att skriva om programvaran, dvs tar bort den synliga syntomen men problemet med det dåliga batteriet finns kvar?
Användarvisningsbild
av AndersP
Min bil är också bara 1,5 år gammal, nästan som din och lämnar jag bara ljuset på en liten stund tex så varnar bilen för att batteriet är snart slut.

Livslängen på volvobatteriet verkar inte var mer än ett år. :-(O)

Det var ju intressant att den varnar, jag får ju ingen indikation. Den bränner på med värmaren "ända in i kaklet"

Ni som haft dessa problem och löst det med att köpa ett nytt batteri, vad har ni köpt för kvallesort ?

Kan man lita på denna test ?
http://www.gp.se/konsument/tester/1.299 ... batteri-10
Användarvisningsbild
av Doffen
Volvo produserer ikke batteriene selv, til lastebilene er det f.eks Varta som leverer batteriene, selv om det står Volvo på de.
Så er neppe Volvo som produserer bilbatteriene.
Og det virker for meg at de har hatt en gjenganger med dårlige batteri på MY09-10. For på min MY 08 V70II så kan jeg kjøre varmeren 40 min hver dag, kjøre 10 min uten at det merkes stort på kapasiteten på batteriet.
av Enzo
svedan skrev:
Enzo skrev:Och sliter potentiellt otroligt mkt på motorn om det är riktigt kallt ute.

Om jag får välja mellan att spy ned luften lite i 30-40 minus med dieselvärmaren eller starta en motor där oljan med nöd och näppe kan kallas flytande så är mitt val givet.
Volvo har sagt precis tvärtom, med dagens oljor är det inte känsligt att köra direkt vid start, därför tog man bort temp-mätaren. Så det sliter inte!
Jösses!

Du, ta en flaska olja och frys ned den till 40 minus, återkom sedan.

Vad har borttagningen av tempmätaren med detta att göra?
av AndS
Doffen skrev:Volvo produserer ikke batteriene selv, til lastebilene er det f.eks Varta som leverer batteriene, selv om det står Volvo på de.
Så er neppe Volvo som produserer bilbatteriene.
Og det virker for meg at de har hatt en gjenganger med dårlige batteri på MY09-10. For på min MY 08 V70II så kan jeg kjøre varmeren 40 min hver dag, kjøre 10 min uten at det merkes stort på kapasiteten på batteriet.
Varta har ju haft tillverkning av startbatterier i Sverige, har själv extraarbetat på en av dessa fabriker för många år sedan under skoltiden, och den fabriken är nu nedlagd och flyttad till lågkostnadsland. Så är det Varta man fortfarande använder så försvann kanske kvaliten med den flytten konstruktionen och anpassades till varmare breddgrader. :???:
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 15
Acproblem Volvo 940 -98

Kompressorm går (gick) igång för[…]

230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har

Motorbyte Volvo 240