Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
CarMan skrev:Ja det är ju lite surt när sånt där händer.
Tyverr kan ju säljaren bara ge dig dom uppgiftr han själv får från fabriken, det är ju inte han eller det företaget han jobbar på som sak bygga bilen är eller är orsak till problemet.
Nej, men avtalet gäller mellan åf och kund. Hur svårt åf har att få fram bilen i tid skall ju knappast vara kundens problem. Kunden har ingen relation med tillverkaren, utan kunde har köpt/beställt en bil av åf.

/Martin
av nevyn
Det är väl därför i stort sett alla såna leveransdatum är preliminära.. Det borde också framgå i avtalet. Det gjorde det när jag beställde min bil i alla fall, fick vänta 4 veckor extra.
Användarvisningsbild
av CarMan
MartinS skrev:
Tyverr kan ju säljaren bara ge dig dom uppgiftr han själv får från fabriken, det är ju inte han eller det företaget han jobbar på som sak bygga bilen är eller är orsak till problemet.
Nej, men avtalet gäller mellan åf och kund. Hur svårt åf har att få fram bilen i tid skall ju knappast vara kundens problem. Kunden har ingen relation med tillverkaren, utan kunde har köpt/beställt en bil av åf.

/Martin
du förstod nog mig lite dåligt.
avtalet är mellan ÅF o kund. & i avtalet står det inte att man får minskat pris om bilen komer etfer ett senare datum än det preleimenär datum som uppgavs.
= ÅF bryter inte mot avtalet om bilen blir försenad.
& kunden har ju godtjänt detta avtal! det var ju helt frivilligt att skriva på det!
av Pebben
CarMan skrev:
MartinS skrev:

/Martin
du förstod nog mig lite dåligt.
avtalet är mellan ÅF o kund. & i avtalet står det inte att man får minskat pris om bilen komer etfer ett senare datum än det preleimenär datum som uppgavs.
= ÅF bryter inte mot avtalet om bilen blir försenad.
& kunden har ju godtjänt detta avtal! det var ju helt frivilligt att skriva på det!
Så funkar det inte, läs ovan om konsumentköplagen. Ex. vis ifall du köper en begagnad bil av en bilfirma och de skriver "ingen garanti" "befintligt skick" eller andra populära utryck så gäller inte det heller. Det går aldrig att förhandla bort konsumentköplagen oavsätt om du själv skrivit på kontraktet. Står det således att bilen skall evereras en viss vecka och den inte gör det så finns det rätt till kompensation. Detta gäller såklart inte ifall det i kontraktet står preliminärt eller annat.
Vidare så är det som ovan skriver att kunden till ÅF skiter ju i om det är Volvo eller Kungen som levererar bilen. Håller inte ÅF sin del av avtalet så spelar det ju ingen roll vad som är anledningen. Finns ingen anledning att vara "snäll" idet avseendet för ÅF är väldigt sällan "snäll" och ger bort något gratis.
av nevyn
Jag tror det var det som Carman menade, dvs avtalen har mig veterligen ett preliminärt leveransdatum helt enkelt för att de inte har en aning om när bilen kommer oftast. Såvida man inte köper en lagerbil.
av agb007
Ska jag gissa att det 3.2 liters 6:an du beställt?
av Made
Han skrev att det var 2,5T modellen :)
Användarvisningsbild
av piddemannen
det är 2.5T summum med premiumsound, helläder, rti blis mm
av agb007
Missade helt att det var 2.5T
Just nu är det stopp på 6:an så det hade kunnat förklara förseningen men då var det inte det ivart fall. Du har inte valt den hemska white pearl färgen eller ?
Användarvisningsbild
av CarMan
nevyn skrev:Jag tror det var det som Carman menade, dvs avtalen har mig veterligen ett preliminärt leveransdatum helt enkelt för att de inte har en aning om när bilen kommer oftast. Såvida man inte köper en lagerbil.
Japp så var det!

men somvanligt så vill man misförstå så gör men det.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]