Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
B20: Det finns gott om företag som inte drar lön alls. Som sagt ovan, dra inte in löneavdrag i diskussionen för det är individuellt för varje leasingavtal i stort sett. Sånt kan Volvo omöjligen hålla koll på utan enbart det som är lagstadgat alltså förmånsvärdet.

Uträkningen stämmer om man har låg skattesats.

Vill ni använda den mest korrekta så finns annars http://www.skatteverket.se/privat/etjan ... 28459.html Det är Bruttot man får ut så multiplicera med din marginalskatt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Och hur realistisk är det ? Inte ens de jag känner som jobbar på fältet som säljare får "gratis" bilar, även de får pengar om de kör med egen bil istället för att ta ut tjänstebil. men men....

Då kan vi ju fortsätta på samma linje.

Om du bor i Vellinge med låg kommunalskatt 28,80, tjänar under 30.000 i månaden och har 10 mil till jobbet så kommer faktiskt skatteverket att betala ut 500 kr / månad till dig bara för att du tar ut tjänestbil (V70 drive) eftersom avdraget för resor till jobbet är högre än förmånsskatten. Inte illa ....
av Lövet
Jag ser inte problemet. Om du har ett bruttolöneavdrag så kan du mata in det i uträkningen. Volvo kan omöjligen gissa sig till det eftersom det är upp till varje enskild arbetsgivare. Det står ju kostnad FRÅN och uträkningen stämmer för de som inte har något avdrag något som är fullt möjligt. Jag känner ett antal personer (högt uppsatta iofs) som har avtal som ser ut så.
Användarvisningsbild
av Guligan
VolvoB20 skrev:
Guligan skrev:Du anger din skattetabell och din inkomst i kalkylen, med skattetabell 32 och enbart kommunalskatt så stämmer nog kalkylen alldeles utmärkt. När jag körde efter mina förutsättningar så landar nettokostnad på samma bil på 2595 kr/månad.
Hur kan du landa så lågt ??? Till att börja men: företaget väljer ju om man ger mig en bil eller 5500 kr i handen, det går ju jämt ut för dem pengamässig, bara där blir ju kostnaden lätt de nett 2595 kr du nämner.

Jag hat aldrig hittat ett företag som dela ut gratisbilar, man kan ju välja att ta bilen eller få pengarna i näven och köra med egen bil i stället

Sn blir det ju en rejäl förmånsskatt som tillkommer.
Nej nej, 2595 kr/mån är skatten på förmånsvärdet, om jag haft en bil som vi pratade om i exemplet. Har inget löneavdrag för tjänstebil och skulle inte få något tillägg om jag avstår heller. Det ingår helt enkelt en förmånsbil av märket Volvo i mitt anställningsavtal.
Användarvisningsbild
av Guligan
VolvoB20 skrev:Och hur realistisk är det ? Inte ens de jag känner som jobbar på fältet som säljare får "gratis" bilar, även de får pengar om de kör med egen bil istället för att ta ut tjänstebil. men men....

Om du bor i Vellinge med låg kommunalskatt 28,80, tjänar under 30.000 i månaden och har 10 mil till jobbet så kommer faktiskt skatteverket att betala ut 500 kr / månad till dig bara för att du tar ut tjänestbil (V70 drive) eftersom avdraget för resor till jobbet är högre än förmånsskatten. Inte illa ....
Det finns massor med såna exempel, speciellt för dem som kör hybrider, typ Prius med 40% "el-rabatt" på förmånsvärdet.
av Enzo
VolvoB20 skrev:
Enzo skrev:Blanda inte in ev. löneavdrag i diskussionen, det har inget med förmånsvärdet och beskattningen på det att göra.
Läs på volvosidan trådskaparen länkar till, Den heter "Räkna ut vad det kostar"

Där fyller man i på sida nummer 2 hur stort löeavdrag man drabbas av.

Självklart måste man göra det för att få fram vad bilen kostar som tjänstebil. Det har inget att göra med sammanblandning, det är för att få veta vad det kostar i reda pengar.
Alla har väl inte löneavdrag bara för att de har förmånsbil.
Senast redigerad av 1 Enzo, redigerad totalt 0 gånger.
av Enzo
VolvoB20 skrev:Och hur realistisk är det ? Inte ens de jag känner som jobbar på fältet som säljare får "gratis" bilar, även de får pengar om de kör med egen bil istället för att ta ut tjänstebil. men men....

Jag har inget löneavdrag för min förmånsbil och jag har flera bekanta som inte har det heller.

Ett sådant avdrag är ju högst individuellt och har inget med förmånskatten att göra. Den är ju som den är, med möjligen nedsättning till 75% vid omfattande körning i tjänsten.

Tjänstebil och förmånsbil är två olika saker. En tjänstebil behöver du inte betala förmånsskatt för, men den får du å andra sidan bara använda tillfälligtvis privat (tro det är typ 100 mil om året). Men du får åka till och från arbetet med den. Så får dina kollegor betalat förmånsskatt för sina tjänstebilar är det nåt fel.
av Lövet
Alla säger Tjänstebil om det som egentligen är Förmånsbil, men det stämmer det du säger. Max 10 privatresor per år, max 100 mil.

Det blir allt vanligare med personalbilar, dvs förmånsbilar som föraren själv finansierar med bruttolöneavdrag. Därav den ständiga diskussionen om detta. Skulle säga att detta är långt vanligare än rena förmånsbilar numera.

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]