NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

har fått napp för en s40n, men kan inte så mycket om den bilen...är det någon som kan ge lite råd gällande den karossen !?

tänkte byta ut min nuvarande volvo s60 mot en sådan , fast jag är inte säker än...vill bara höra synpunkter om vad vissa tycker det är för skillnad på en s40n och en s60

samt vilka vanliga fel som har uppstått på s40n,,
Användarvisningsbild
av VS60
Det enda jag kan säga är för lite plats jämför med S60.
Användarvisningsbild
av Loner
Jag hade en V50 som hyrbil via jobbet några dagar,
nu var det iofs en snik modell både till inredning och utrustning, den känndes otroligt billig.
Jag åkte själv 850 då och V70N. Och både dessa bilar igav ett mycket högre kvalitetsintryck, plasten i V50 kändes och såg billig ut.
Låter kablock när man stänger dörren, inte ett tyst och fint "klick".

Förhoppningsvis är det bättre kvalitetskänsla på mera utrustade modeller?
Men för mig är tankarna på en S40/V50 borta..

Nu lär jag väl få påhopp, det finns ju en del riktigt fina s40/V50 här på forumet, och dom ÄR mycket fina dessa bilar att titta på.

/L
av Steff 99
håller med "Loner" att kvalitets intycket är lägre på S40N än S60/V70 speciellt när man stänger dörrar och i klädsel, m.m.
tråkigt att det känns så eftersom den är väldigt trevlig att köra.
av agb007
Hej!

Jag kan inte jämföra med s60/v70 men däremot med audi a4 avant.
Har idag en v50 1.8f.

Positivt
- Modern look och funktion invändigt.
(väldigt positivt överrasakad av material o.dyl)
- Körglad bra bett och direkt styrning

Negativt
- jäkligt spårkänslig. Spåriga vägar gillar den inte.
(gäller för övrigt också nya S80:n).
- Lite billigare klonk i dörrarna som nämnts ovan.
av dali
Jag har senaste tre åren ägt Audi A4 (B6), BMW 3-serie (E46), Volvo V70N, S40N och V50.

Audi A4 1.8T: Bäst på kvalitetskänsla i inredning och "dörrtjoff". Hade den varit fyrhjulsdriven så hade jag behållt den längre. Bytte tändspolar på garanti, annars inga problem på ca 800 mil (gått 4700 när jag bytte). Sportchassit är värdelöst, undvik som pesten!

BMW 330i: Bäst på körglädje, men S40N/V50 är inte långt efter. V70 däremot var från en annan planet; stor, tung och sävlig. Skapade mest avundsjuka. Enda problemet på 3700 mil var en tankmätare som ibland fick fnatt och byte av bromsskivor (2 ggr) pga vibrationer vid inbromsning. Allt på garanti/goodwill. Kass vinterbil, bakhjulsdrift + stor motor = sladd, sladd, sladd.

V70 2.5T AWD: Bäst på vintern, bäst på att lasta. Minst avundsjuka. Minst vill-ha-känsla, köpte den enbart på logik och sunt förnuft (aldrig mer). Vibrationer i bakhjulen när jag kört i snö, Volvoverkstaden monterade "ankfötter" (plastgrejer som styr undan snön från fälgarnas insida), annars inga problem under 700 mil. Vändradie som Titanic, kändes klumpig i stadstrafik. Bra andrahandsvärde.

S40N: Mest att köra med, hade en T5. Snål med automat, snittade under 0.85 vid pendling. Omkörningar var aldrig ett problem, det vara bara att trycka till och hålla i sig ... Problemlistan var lång, hade en tidig 04:a (tillverkad december 2003), allt löstes kostnadsfritt av Volvo. Rekommenderar att man köper en 05:a eller senare, vill du koppla in MP3-spelare så måste du vänta på 07:orna.

V50 2.0D: Snål (0.61-0.67) och lite mer praktisk än S40N, men definitivt ingen laståsna. Mycket, mycket roligare än V70 att köra. Inga problem ännu, har kört ca 500 mil med den. Bra vrid, men ingen raket när man ska köra om i 100+.

Skulle nog rekommendera en V50, en diesel om du kör långt, annars en T5 ... kul, halvpraktisk och ganska prisvärd ny, som begagnad riktigt prisvärd. Geartroniclådan är trevlig och snål, varvar runt 2300 i 120. Om du bryr dig om stereo så se till att hitta en bil med High Performance eller Premium. Det kostar ca 16.000 att uppgradera standardstereon i efterhand. :evil:

S60 är marginellt större inuti än S40, i baksätet är det i princip dött lopp. Skulle dock inte säga nej till en S60R ... :wink:
av Arne
Våran S40 2,0 D är utrustad med sportpaketet, Summum svart skinn. Den har gått 2000 mil nu och upptäckta fel är att hjulvinklarna har stått fel så både sommarhjulen och vinterhjulen har slitits snett, (upptäckte tyvärr inte direkt då jag tog av vinterhjulen). Det andra problemet är att kopplingspedalen knarrar, det ska åtgärdas genom att byta ut pedalstället till hösten. I övrigt känns bilen väldigt pigg och har fin väghållning. Hög kvalitetskänsla på inredningen, men det är ingen standard inredning.
Användarvisningsbild
av G-kraft
Oki... nu får jag ta mig en funderare, antingen behålla s60 eller titta på annat...tackar för alla som bidragit med råd och skrivit deras synpunkter...
av -=Kotten=-
Tycker inte det ger något lågbudgetintryck när man stänger dörrarna. Dörremot själva yttre dörrhandtagen är väldigt plastiga och ger inte direkt kvalitetsintryck när man öppnar dörrarna....
Metallen på mittkonsollen och lister är för ömtålig. Blir väldigt lätt märken... :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
S60 är en mer påkostad bil, än S40N i matrial & komfort.
SÅ du komer märka skilnad i ljud & finisch om du jämför bilarna.
Volvo V70 2008 2.0 F

Kommer låta som en moped med trasig ljudd&au[…]

Liten statusuppdatering! Vi har nu testat/bytt f&[…]

DEFA Power

Hej, har sökt men inte hittat. Har ni kolla p[…]

OK, jag hittade ett schema jag kunde ladda ner och[…]