Jag har senaste tre åren ägt Audi A4 (B6), BMW 3-serie (E46), Volvo V70N, S40N och V50.
Audi A4 1.8T: Bäst på kvalitetskänsla i inredning och "dörrtjoff". Hade den varit fyrhjulsdriven så hade jag behållt den längre. Bytte tändspolar på garanti, annars inga problem på ca 800 mil (gått 4700 när jag bytte). Sportchassit är värdelöst, undvik som pesten!
BMW 330i: Bäst på körglädje, men S40N/V50 är inte långt efter. V70 däremot var från en annan planet; stor, tung och sävlig. Skapade mest avundsjuka. Enda problemet på 3700 mil var en tankmätare som ibland fick fnatt och byte av bromsskivor (2 ggr) pga vibrationer vid inbromsning. Allt på garanti/goodwill. Kass vinterbil, bakhjulsdrift + stor motor = sladd, sladd, sladd.
V70 2.5T AWD: Bäst på vintern, bäst på att lasta. Minst avundsjuka. Minst vill-ha-känsla, köpte den enbart på logik och sunt förnuft (aldrig mer). Vibrationer i bakhjulen när jag kört i snö, Volvoverkstaden monterade "ankfötter" (plastgrejer som styr undan snön från fälgarnas insida), annars inga problem under 700 mil. Vändradie som Titanic, kändes klumpig i stadstrafik. Bra andrahandsvärde.
S40N: Mest att köra med, hade en T5. Snål med automat, snittade under 0.85 vid pendling. Omkörningar var aldrig ett problem, det vara bara att trycka till och hålla i sig ... Problemlistan var lång, hade en tidig 04:a (tillverkad december 2003), allt löstes kostnadsfritt av Volvo. Rekommenderar att man köper en 05:a eller senare, vill du koppla in MP3-spelare så måste du vänta på 07:orna.
V50 2.0D: Snål (0.61-0.67) och lite mer praktisk än S40N, men definitivt ingen laståsna. Mycket, mycket roligare än V70 att köra. Inga problem ännu, har kört ca 500 mil med den. Bra vrid, men ingen raket när man ska köra om i 100+.
Skulle nog rekommendera en V50, en diesel om du kör långt, annars en T5 ... kul, halvpraktisk och ganska prisvärd ny, som begagnad riktigt prisvärd. Geartroniclådan är trevlig och snål, varvar runt 2300 i 120. Om du bryr dig om stereo så se till att hitta en bil med High Performance eller Premium. Det kostar ca 16.000 att uppgradera standardstereon i efterhand. :evil:
S60 är marginellt större inuti än S40, i baksätet är det i princip dött lopp. Skulle dock inte säga nej till en S60R ...