Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av deska
Nu har jag en ny fråga :)
När jag svänger på min ratt åt vänster så gnisslar det till mkt kort vid ett ställe. Inte hela tiden utan bara då ratten går över ett visst ställe. Vad kan det bero på? Hur fixa? Fundera på om det kan ha med minusgraderna att göra?
av Kena
1. Smörj gummibälgen i torpedgenomförningen.
2. Har samma gnäll som du någonstans under ratten. Verkar var plastbussning där som behöver lite fett, har ej orkat demontera och kolla för den låter bara när den är kall. Började på 740 och har väl forsatt genom alla modeller? låter alltså ej när den är inne på service=varmbil
Användarvisningsbild
av deska
Kena skrev:1. Smörj gummibälgen i torpedgenomförningen.
2. Har samma gnäll som du någonstans under ratten. Verkar var plastbussning där som behöver lite fett, har ej orkat demontera och kolla för den låter bara när den är kall. Började på 740 och har väl forsatt genom alla modeller? låter alltså ej när den är inne på service=varmbil
ok, för det kan stämma gnissla eg bara på vintern vid frost. tack för svaret.
av micke5721
Hej,

Lånar denna tråd istället för att skapa en ny :D .

Jag hade i min -99 s80 som gått 25000 mil och i min nuvarande -00 s80 som gått 15000 mil problem med ett dämpat kortvarigt gnissel då jag svänger. Det låter som att det kommer underifrån instrumentbrädan bakom ratten.

Kan Kena var något på spåren angående att det kan vara en bussning/gummibälj vid torpedgenomförningen som måste smörjas?

Någon fler som haft samma problem och lyckast lösa det, hur i sådan fall?

VH Micke
av ercmeister
har även detta på min s60 - 01 att det gnisslar i ratten när jag svänger till vänster! men bara från det att hjulen står typ rakt och hela tiden man svänger till vänster? någon som vet vad det är mer exakt?
av JONN36
Lånar den här tråden lite.
Jag har ett exakt likadant problem med min S60 T5 från 2001. Ratten gnisslar till lite lätt vid ett läge när man vrider ratten åt vänster.
Ljudet verkar komma under ifrån ratten nånstans, låter som att något tar i.

Någon som vet hur man kan åtgärda detta, eller vad det kan vara?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av Vojje
JONN36 skrev:Är det seriöst ingen som vet vad det här kan vara ?
Det ska vara så. Går inte att åtgärda mer än tillfälligt. Inget att oroa sig för. Helt normalt. Men jävligt irriterande och knappast "premium" :( .
Användarvisningsbild
av Vojje
Vojje skrev:
JONN36 skrev:Är det seriöst ingen som vet vad det här kan vara ?
Det ska vara så. Går inte att åtgärda mer än tillfälligt. Inget att oroa sig för. Helt normalt. Men jävligt irriterande och knappast "premium" :( .
Men skulle jag ändå gissa på en lösning, hade jag kollat damasken och metall-ringen vid torped-genomföringen.

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]

Kablar till tändspol

Får man såna nånstans?

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tack för svar! Något special verktyg? N[…]

Kupefläkt vandrar V70 2013

V70 d4 AWD my13 Kupefläkten har på sis[…]