Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PWE
Hej, jag är ny forumet!

Jag (min fru) köpte en v70 för några dagar sedan och tycker det verkar vara en toppenfin bil. Vi har även en 245 -93:a, som är min ögonsten. Dock visar det sej att jag börjat bli kluven på båda bilarna eftersom de båda har sin respektive charm, min ögonsten som gammal, enkel och beprövad, en bil som jag litar på fungerar utan en massa tekniska krusiduller, och den mer moderna V70:an, som riskerar mer elektriska fel. Men f-n va man missat i den tekniska utvecklingen...V70:an e ju jäkligt go att köra med visst jämfört med 240:ian!

Till saken, vi köpte bilen som 140 hästars, inget problem med det, men jag var lite nyfiken på hur det såg ut i motorrummet, och då fick jag syn på dekalen avseende motortyp. Enligt denna dekal som är fastklistrad på min motor så står det följande: Partsnummer 6900910, Serienummer 3150565 och motorbeteckningen B5244S. Enligt Volvo skall B5244S motsvara 170 hästars och B5244S2 vara 140 hästars. Min frågeställning är således om man satt en felaktig dekal eller? Efter vad jag läst i forumet så är det ju samma motor men bara skillnad i nån elektrisk inställning... För visst e det inte samma skillnad som gamla 850 motorn, alltså 20 respektive 10 ventiler?! Det är ingen viktig fråga men det kunde varit kul att veta ändå! Jag har faktiskt ringt till Rejmes och förhört mej, enligt deras uppgifter så är det korrekt, men de kan inte svara på varför det står just B244S och inte B244S2.

Tack på förhand! /PWE
av Fred
Som jag har förstått det så är enda skillnaden mellan 140 hk och 170 hk styrningen av spjällhuset. På 170 hk öppnar spjället 100% medan på 140 hk så öppnar det bara 80%(?).

Hur skillnaderna påverkar motormärkningen vet jag inte men det rullar många 140 hk-bilar som är "chiptrimmande" till 170 hk.

Mvh
/Fred
Fortsätter motorn "dra" även efter 5000 rpm? Troligen 170 hk
Känns det som dags att växla vid 5000 rpm?, det händer lixom inget mer.. Troligen 140 hk.
/greenbay
av PWE
Hej! Och tack för svaren!

Jag har tittat i motorn och dekalen sitter - på vad jag förstått på kåpan som skyddar kamremmen.

Efter att läst lite om skillnader i karaktären på 140 jämfört med 170 så är jag den typen som passar bäst i förstnämnda.

Hur "kör" jag för att nå upp 5000 rpm som Greenbay tipsar om? Alltså jag menar jag är en sån som kör mer som en gammal gubbe - lugnt och säkert... Hur drar jag och i växlar?! Ursäkta att jag är novis inom "gasfotsbiten" men just nu är jag iallafall konkret intresserad att jag är beredd testa varvvilligheten. Mvh PWE
av PWE
Hej igen!

För tydlighetens skull vill jag bara säja att när vi köpte bilen så såldes den som 140 och inget annat. Och jag har kollat på transportsstyrelsens hemsida likaså bilprovningens uppgifter och det stämmer ju som sagt, utom på just dekalen. Att det är samma motor och ej någon utbytesmotor fick jag bekräftat av Rejmes då dom jämförde de uppgifter som fanns på etiketten.

Jag skall iallafall prova att gasa nästa gång jag tar en runda med bilen... Tack än en gång för era svar! /PWE
Användarvisningsbild
av ER
Var lika med min när jag köpte den. Trodde det var 140 versionen för det var vad den såldes som men när jag sen fick regbevis samt forskade i det så framgick det att säljaren misstog sig på motor.
av PWE
Hej!

Nu har jag troligtvis fått svaret utifrån era tips! Tack för informationen Toffelhjälten. Jag har följt Greenbays och Greeekens råd om körning i dom varvtal. Och ja, både i tvåan och treans växel fanns inga tecken på försvagning mellan 5000-6000 rpm, och jag upplevde att det fanns kapacitet att fortsätta lite till men jag vågade inte pga röda varningsfältet... Men när det gäller i fjärde och femte växeln så vart det svårare att komma upp mot 5000 rpm. Men här vet jag inte om jag gjorde rätt, eftersom jag råkade växla upp för tidigt redan vid 70 (av 100) och då vågade jag inte ge allt pga halkrisk, hänsyn till övrig trafik och hastighetsbegränsning. Som ni förstår så brukar hålla mej till dom lägre varvtalen och kör sällan över 95 km/h, därav min okunnighet.

Anbelagar regbeviset så finns det inga skillnader. Bilen står på 103 kw precis som i alla andra papper. Så ur den synvinkeln är jag inte besviken eftersom utgångspunkten varit en 140 hästars... /PWE
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]