Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hedlundish
tjena tänkte slänga in en utetempmätare i min 240, har fixat orginalinstrumentet men utan givare.
den har tre ingång på baksidan : + - G
plus å minus antar jag e från "givaren" och G är ground.
två frågor:
1.Har jag rätt i mitt tänk?
2. Nån som vet vart man får tag i en tempgivare?

mvh johan
av Volvo264GLE
Jag har samma problem men jag behöver givare till några fler mätare också... Dock så har jag inte hunnit leta.

2. Jag har läst att det skall finnas på Volvo och jag hört att det skall finnas på skruvat.se(?!)

Man kan ju alltid kolla men jag tror att Volvo är dyra isåfall :(

Här kan det nog också finnas! :D
http://www.autokatalogen.se
Användarvisningsbild
av bensinskalle
jag skulle snarare tro att - är jord, + till tändningen och G till givaren, men det är vad jag tror somsagt ;)
av Rådlös
Du tror alldeles rätt, Bensinskalle. I mätinstrumentsammanhang betyder G = Givare med mätkontakt för ett visarinstrument. (Jag tror inte det är så enkelt att G betyder Givare, för detta är säkert utrikiska och internationella beteckningar). W betyder: Enkel givare med varningsanslutning. Exempel laddning eller oljetryck, som bara är en lampa som lyser eller är släkt. Ibland kan givare ha både W och G-utgång.
av Volvo264GLE
Här är en bruksanvisning :o
Hoppas den hjälper :!:

Från Jon-Erik till oss :-)-)
http://www.240.se/install/3-38-10.pdf
av Volvo264GLE
Förresten så har han bruksanvisningar till många andra prylar med :mrgreen:
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Vart sitter givaren placerad på 240 original? Misstänker att jag har en givare på en av mina 240 som sitter i torpeden, under gallret där kupéluften går in....
av greenbay
Tror den satt i fronten på min 240. Bakom grillen, i fartvinden.
/greenbay
av Amarace
Hasse63 skrev:Givaren tog jag från en SAAB 900 94, satt nånstanns i hjulhuset V-fram och var instucken i ett ca 8mm hål och hade/har 2 runda stift i sig.
Den givaren passade utmärkt till volvos utetempmätare.

Var det verkligen till den Analoga? DOm med två stift brukar vara till den Digitala mätaren, o på din beskrivning låter det som en sån givare.
Den Analoga är rund i mässing, med gänga upptill för att skruvas fast i en fästplåt, o sen ekruvanslutning för kabeln. Lär vara samma på dom flesta analoga mätare som VDO hade.

Original så sitter givaren i ena skruven som håller plattan där kofångarfästet går in i balken på bilen, på vänster sida.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]