- lör 11 dec 2010, 13:22
Jaha, då tändes lampan för motorelektonik igen igår på vägen hem från jobbet.
Läste av felkoder med den lilla handburna felkodsläsaren. Fick fram följande.
Felkod 0172= System to rich (Bank 1). Lyckades efter ett tag att släcka felkoden.
Idag åkte jag ut till garaget och motorelektronik lampan förblev släckt hela vägen dit och hem. Läste av
felkoderna med VOL-FCR och fick följande:
EFI-231= Long term fuel trim part load.
Betyder dessa 2 felkoder samma sak och vad kan vara orsaken till dessa koder?
Verkar som min bil inte gillar vintern något vidare då den håller på och dummar sig med lite olika varnings lampor.
För ca. 1 månad sedan tändes ABS lampan. Koden varnade för något med vä fram givare eller liknade.
Lampan tändes ett antal gånger men har nu förblivit släckt i ca. 2 veckor.
För ca. 2 veckor sedan tändes motorelektroniklampan. Koden varnade för något med främre lambda sonden.
Tror det var kod 0133. Nollade koden och lampan har blivit släckt ända tills igår. Trodde att den larmade för samma sak igen men nu var det som sagt en ny kod. :???:
Det enda possitiva är väl att jag idag lyckades släcka sericelampan med VOL-FCR. :D :D
Vet inte hur många gånger jag har provat tidigare utan att lyckas.
Var ju löjligt simpelt när väl "polletten trillade ned".
Läste av felkoder med den lilla handburna felkodsläsaren. Fick fram följande.
Felkod 0172= System to rich (Bank 1). Lyckades efter ett tag att släcka felkoden.
Idag åkte jag ut till garaget och motorelektronik lampan förblev släckt hela vägen dit och hem. Läste av
felkoderna med VOL-FCR och fick följande:
EFI-231= Long term fuel trim part load.
Betyder dessa 2 felkoder samma sak och vad kan vara orsaken till dessa koder?
Verkar som min bil inte gillar vintern något vidare då den håller på och dummar sig med lite olika varnings lampor.
För ca. 1 månad sedan tändes ABS lampan. Koden varnade för något med vä fram givare eller liknade.
Lampan tändes ett antal gånger men har nu förblivit släckt i ca. 2 veckor.
För ca. 2 veckor sedan tändes motorelektroniklampan. Koden varnade för något med främre lambda sonden.
Tror det var kod 0133. Nollade koden och lampan har blivit släckt ända tills igår. Trodde att den larmade för samma sak igen men nu var det som sagt en ny kod. :???:
Det enda possitiva är väl att jag idag lyckades släcka sericelampan med VOL-FCR. :D :D
Vet inte hur många gånger jag har provat tidigare utan att lyckas.
Var ju löjligt simpelt när väl "polletten trillade ned".
S80 07 Turbo aut summum .
Mackan
Mackan
- By XC60Recharge