Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
Nja, tycker nog inte att V60 är avgjort bättre än trean på något särskilt, möjligen invändig bredd i kupén. Föredrar även manuell låda då det avgjort stärker "sportkänslan".

Nya femman är verkligen mycket fin men tycker att BMW har gått åt fel håll avseende styrkänsla som jag tycker är mycket viktigt.

Har kollat en del på 9-5 Aero6, den är verkligen enormt trevlig att köra, vägegenskapsmässigt är det minst femserienivå, dvs klassledande! Motorn håller dock inte BMW-klass och byggkvaliteten känns rapplig. Finns inte som kombi ännu heller...

Svårt det här....
av Steff 99
Skall man känna "sportkänslan" så är det mellanklassen som jag tycker är mest intressant.
Det har förmodligen inte undgått någon att jag är BMW frälst, men jag skulle inte köpa en ny 3-a om jag hade haft flera.
Visserligen så lyfte sig faceliften lite, men den känns lite daterad nu.
5-serien ..ja som en glidar bil , tycker den drar mer åt det håller nu, men en M5 eller en 550 med M-paket är väl inte fel, men då talar vi om en helt annan nivå än V/S60, A4 eller 3-serien.
Personligen , håll i er nu, Jag skulle nog valt en V60 T6 till att den nya 3-serien kommer , Volvon känns tycker jag mest kul för pengarna.
A4 fallar bort alla dagar i veckan , C klass ...även med nya minimala faceliften faller bort.
av perhall
Tycker tyvärr att Audi är en fin bil men rätt tråkig, eller är det därför du väljer bort A4, Steff99?
Nya 5-serien är superfin, men tung och stor. Mycket diplomater i Stockholm som kör såna, 60-åriga män med guldbil, beige skinn, 17"... tycker att 5-serien har blivit gubbigare, faktiskt. Vilket ju givetvis även gäller S80, E-klass o A6... men kanske lite mindre A6...
Tycker inte det finns något klockrent val i mellanklassen f n, visst känns S/V60 fräsch men snart kommer en ny 3-serie, då tror jag valet blir enkelt!/PH
av Steff 99
Har aldrig varit speciellt förtjust i Audi, det är något som inte attraherar mej , vet inte riktigt vad det är.
Väljer man sedan S-line med sportfjädring och allt det som tillhör, så är A4 helt hopplös att köra i stan, det är som att köra direkt på fälgarna o sportfjädring behövs för att den skall få "sportkänslan" därför faller den bort.
Användarvisningsbild
av FWH
Arese skrev: Har kollat en del på 9-5 Aero6, den är verkligen enormt trevlig att köra, vägegenskapsmässigt är det minst femserienivå, dvs klassledande! Motorn håller dock inte BMW-klass och byggkvaliteten känns rapplig. Finns inte som kombi ännu heller...
Jag kollade en del på 9-5 Biopower.

Nu tror jag iofs att Aero6 har en annan framvagn, och bilen jag körde var på vinterdäck, men jag tyckte att den vinglade påtagligt på motorväg, dvs inte var riktningsstabil.

Nav måste man ha för att ta bort den fula gröna radio displayen!
HUD är coolt. 8)

Men, största problemet är den upplevda kvaliteten.
Kolla tex på en skinnklädsel, den är ju skrynklig!
Och känn på de yttre dörr handtagen.... :roll:
Kan inte ens mäta sig med Volvo, och absolut inte med Tyskarna.

Det andra är huvud utrymmet i baksätet, vilket säkert blir mycket bättre i kombi modellen.
av perhall
FWH skrev:
Arese skrev: Har kollat en del på 9-5 Aero6, den är verkligen enormt trevlig att köra, vägegenskapsmässigt är det minst femserienivå, dvs klassledande! Motorn håller dock inte BMW-klass och byggkvaliteten känns rapplig. Finns inte som kombi ännu heller...
Jag kollade en del på 9-5 Biopower.

Nu tror jag iofs att Aero6 har en annan framvagn, och bilen jag körde var på vinterdäck, men jag tyckte att den vinglade påtagligt på motorväg, dvs inte var riktningsstabil.

Nav måste man ha för att ta bort den fula gröna radio displayen!
HUD är coolt. 8)

Men, största problemet är den upplevda kvaliteten.
Kolla tex på en skinnklädsel, den är ju skrynklig!
Och känn på de yttre dörr handtagen.... :roll:
Kan inte ens mäta sig med Volvo, och absolut inte med Tyskarna.

Det andra är huvud utrymmet i baksätet, vilket säkert blir mycket bättre i kombi modellen.

Är det inte en myt att Volvo skulle vara så mycket sämre byggd än tyskarna? I tyska ams får ju Volvo ständigt lika bra eller bättre betyg för välbyggd som Audi, BMW och Merca. Kolla vilket test som helst de senaste åren! Volvo får oftast 14 av 15 (och Audi). BMW X1 får kritik för detta, S60 beröm etc.

Tyska ams gillar inte Saabs HUD "grafik från en klockradio" kul:)

PH
av matzen10
Arese skrev:Jag ska byta bil till våren och tycker att mellanklassformatet är behändigt och bilarna mycket roligare än sina större syskon.
Vad skulle ni valt för bil för cirkus en halvmille give and take? Krav: rolig att köra, bra pulver, ska klara familjetransport med barnvagn och en massa tjänstemil varje år.

Mvh
Arese
Om du måste synas i en märkesbil så självklart en x530/535. Gärna dieselvarianten för den grymma körbarheten oavsett hastighet.

Annars skulle jag fundera på Skoda Superb Combi. Men då får du tyvärr pengar över ;-). Och får tulla lite på premiumkänslan. Men du får fortfarande mycket bil för pengarna och hyggliga underhållskostnader!
Elegance TDI 4x4, 170 hk. All valbar utrustning från fabrik + det som monteras på lokala verkstaden gör ca: 420.000:-. Inkl. navigator, bensinvärmare, panoramaglastak, löstagbart drag, 18", blåtand och allt annat...
Mellanskillnaden upp till BMW:n kan användas till Ditec lackkonservering, Noxudol rostskyddsbehandling samt flera års service. Resten av pengarna som blir över vet i katten hur du ska spendera.. ?:-/ . Kanske lämna in bilen och få den multimediaanpassad med skärmar i nackstöden, PS3-konsoll samt trådlöst internet?

M V H
---> Matz
av Steff 99
perhall skrev: Är det inte en myt att Volvo skulle vara så mycket sämre byggd än tyskarna? I tyska ams får ju Volvo ständigt lika bra eller bättre betyg för välbyggd som Audi, BMW och Merca. Kolla vilket test som helst de senaste åren! Volvo får oftast 14 av 15 (och Audi). BMW X1 får kritik för detta, S60 beröm etc.
PH
Innan jag sålde sista BMW:n så väntade jag på X1:an tyckte att den verkade helt rätt.
Jag var och tittade på X1 på en förhandsvisning , kan bra säga att det är sällan jag har blivit så besviken på en ny bilmodell.
Interiören var långt från den standard som jag hade förväntat mej från BMW, visserligen var det en förseriebil, men produktionsbilarna är inte bättre.
av Lövet
1-Serien och X1 har inte samma inredningskvalitet som resten av modellserierna. Men då de är instegsmodeller får man väl ha viss förståelse för det. 1-serie blev åtminstone lite bättre efter facelift.

X1 är en bil som jag nästan inte har någon förståelse för. Den ser ut som en 3-serie Touring, har i stort sett samma markfrigång, kostar ungefär lika mycket, och finns med samma motorer. Vad ska man med den till? Terrängattributen är ju bara marknadssnack, de flesta säljs bakhjulsdrivna.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
Volvo 240 usa front

Tjena hur installera jag usa front på en 240[…]

Hej, en földfråga samma bilmodell, kam[…]

Stänkskydd

Personligen tycker jag att det saknas något […]