Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jocke74
Kom igen nu!
Det måste väl finnas någon i Sverige som vill ha bilen lite högre än originalet, i alla fall två personer nu då!
Undrar därför över påverkan av hjulvinklar vid eventuell höjning, samt frigång i hjulhus om man nöjer sig med att gå upp i däckdimension?

Har precis införskaffat en V70XC -01 automat, som ersättare till vår kära Toyota Rav4:a -01 (också automatare) som frugan manglade fronten på i ett brofundament. Skulle haft en Rav till men behövde större bagage för framtida familjestorleksförändring.
Om jag har fattat rätt så är det samma fyrhjulsdriftssystem på både XC70:n och Ravven, med skillnaden att Ravven har lamelldiffad bakaxel.
Bor på landsbygden och har på vintern behov av fyrkraffs och markfrigång då snöröjningen funkar sådär, och vägen ut till asfalten ofta då består av snödrivor att ta sig igenom. Ibland blir det snö upp över huven på kortare sträckor.

På Ravven gick jag upp i dimension på vinterdäcken från 235/60R16 till 235/70R16 (Cooper Discovery med dubb)utan större problem. Hjulen tog aldrig i i kaross eller skärmkanter och hastighetsmätarens inbyggda avvikelse försvann så att den visade exakt samma hastighet som GPS:en.

// Jocke

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]

Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]