Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Med tydliga lämnade fingeravtryck har man i princip ett ID på platsen. Det är viktigt att kunna lagföra även personer som gör "småbrott". Annars tar ju folk snart lagen i egna händer.
AudiRaacing skrev:Precis. Och i mitt fall så hade jag flera fingeravtryck på h.f ruta invändingt. Som sagt fick gnälla för att få ut polisen för att hämta dessa. Riktigt dålig stil.
Vad hände sen då? Inget?
När jag prata med teleoperatören på 11414 så sa jag att det finns färska fingeravtryck och att jag ville ha ut en patrull för att ta dessa. Men hon skickade inte ut nån för att hämta dom. Men sen någon dag senare så åkte jag själv in på station och gnällde riktigt mycket så till sist fick jag ut dom för att hämta dessa.
Servicenivån verkar vara på topp i Gällivare.

Inte f-n skulle det komma någon polisbil och titta på ett bilinbrott i en storstad.
av *pettson*
camaro69 skrev:Servicenivån verkar vara på topp i Gällivare.

Inte f-n skulle det komma någon polisbil och titta på ett bilinbrott i en storstad.
Här åker inte heller nån ut varsej för bilinbrott eller för inbrott i förråd eller ens lägenhet vanligtvis, det ska vara ganska unikt för att få den typen av besök. Inte ens när man ringer och ber dom stänga av vägen några minuter för att bärga en bil så kan man vara säker på att nån dyker upp. Bärgaren här är lagom glad för den saken, nu senast i helgen när en långtradare med släp gick av vägen och snett in i en betongmur. Polisen dök upp och satte upp dom där olycka paraplyerna. Men närvarade inte själva när lastbilen var tvungen att släpas över Rv50 för att kunna tas bort.
Polisens ovilja i vissa situationer är egenligen inte nåt direkt nytt för det får mej att tänka på när jag var 19.. Åkt fast i flygande besiktning fått totalt 10st 2:or, du vet när man får 1st 2:A för att vänster blinkers syns dåligt när solen ligger på bakifrån? 1 för höger.. 1 för vänster bakljus.. Ja du hänger med? Alltså en polis som inte hade nåt att göra den dagen, som heller inte förstod att lyse inte syns bra i lågt stående sol rakt in i lampan. Avslutades med att min nummerplåt satt felmonterad. Den satt på sin fabriksplats men jag hade extraljus och då skulle den sitta längst ut i bågen.. *suckar*. Totalt 20poäng på en bil som 3 dagar innan besiktigades i SBP ua anmärkning i exakt samma skick.
Hursomhelst, glad i det lilla för att inga böter fanns. Jag åker till stationen enligt anvisning på pappret, ställer mej mindre än 5 meter från dörren (är parkering där) går in och ber nån komma ut och besiktiga av. Ingen vill gå ut. DET REGNAR, ingen av dom säkert 10 just då, vill släppa sin varma mugg. Till sist har en gubbe förbarmande. Han tittar på pappret, skrattar och frågar om jag retat upp nån, tittar på bilen IFRÅN SIDAN.. säger: KALASBRA.. då stryker jag det här då. Suckar och går sin väg.
Senare kom ett papper om att *Bristerna avhjälpts.
Naturligtvis är det ju inte så att hela kåren sitter på häcken jämt. Men det visar att ibland är servicenivån oroande låg även när dom är många och har tillfälle trots att det var många år sedan innan polisbristen.
Din berättelse var fan rolig ändå. HAHA.

Men iallafall tillbaka till topic.
Ne tycker att det är sjukt. Står ju på polisens hemsida att dom ska komma ut vid det s.k "mängdbrott" dvs stöld, inbrott, misshandel. Samt att min farbror som är polis intygade det. Men han sa även att det är synd att vid vissa gånger att dom inte kommer ut. Men iallafall så hade ju min bil färscha fingeravtryck vilket operatören på 11414 fick klart för sig men total vägrade skicka ut en patrull för att hämta dessa. Sa även detta till min farbror som reagerade stark på detta. Men sen så har jag även varit i kontakt med polisen nere i Luleå som jag berättade historian för som intyga att dom har slarvat. Och jag fick förfrågan ifall jag vill att myndigheten ska fästa sin uppmärksamhet eller om jag vill göra en anmälan till polisens internutredningsenhet.
Om någon kan förklara vad den förfrågan betyder så kan ni gärna besvara den åt mig för jag har ingen aning.. just nu iallafall.
För att det över huvud taget ska gå att säga något om det så behöver man ju veta hur många patruller som fanns det passen och hur mycket det var att göra. Som jag skrev ovan. Ett icke pågående bilinbrott kan aldrig ha hög prioritet. Det kanske finns 2 patruller inom 10 mil och det kommer in ett överfallslarm t.ex.
Detta kanske inte var det mest högprioriterade uppdraget den här dagen.

Så beslutet att inte skicka någon polisbil var säkert välmotiverat.

Men eftersom din bil fungerade, så gick det ju alldeles utmärkt att åka till polisstationen för att göra anmälan och spårsäkring.

Men fortsätt att argumentera samt ifrågasätta.
Så att polisen hinner lägga ner sin tid på ditt viktiga ärende. Man får ju hoppas att dom slipper prioritera bort grov brottslighet, när man lägger ner sin tid på ditt timade bilinbrott och utreda om eventuellt någon polis gjort fel. :wink:
Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]