Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Det är sällan det är byggar ens i den mjukvaran man byter ut.
Men man har kanske et hårvaru fel (ett slitage på en hårdvara) som gör att den iframtiden kommer att hamna utanför ett gränsvärde som är skrivet i mjukvaran. Om tester visat att man kan klara miljökraven mer ett annat gränsväred, så får den nya mjukvaran ett annat gränsvärde.
Du som kund känner ingen skilnad, men komer troligan slippa ett verkstadsbesök i framtiden!!
den här typen av mjukvara ger inga buggar !!!
Användarvisningsbild
av CarMan
kave skrev:
AndS skrev: Har själv arbetat inom dator/IT-branschen i mera än 30år och detta är inga konstigheter, bara det att idag görs det med automatik att man får något nedladdat.
Jag vet inte vilken värld du lever i men där användarna ställer stora krav på tillgänglighet och väldigt lite nertid så kan man inte bara blint lägga på allehanda uppgraderingar.
Det måste testas och utvärderas först. Idag ligger virtualisering nära till hands.
Tack vara liknande IT chefer med liknande resonemang som dig så hade vi ju en del stora bolag som blint slänger på en så enkel sak som antivirusuppdateringar utan att testa först vilket resulterade i en hel del onödig nertid.
Att det bara är en tillverkare av programvara och bil är ju helt fel. När började Volvo göra motorstyrning t ex?
"If it ain't broken, don't fix it!"

Volvos mjukvaror går igenom många komliserade tester innan dom slätpps!
jag vet att jag vid några till fälen haft fel på bilar (som i grund o botten är ett hårdvaru fel) men som kan fixas enkelt med en mjukvaru förendring.
När man stöter på et sånt här fel så kan man inte byta nån del för att laga bile, då alla delar är idensikga med de nya o felsymtomen kommer att vara kvar. Då kontaktar man volvo, som ofta ligger steget före o käner till problemet.
Det är då man får reda på att en mjukvara kommer att komma, ofta med ett sar om hur många veckor den mommer m.m. (I vissa fall kan man få köre ned en mjukvar som test, för att se hur kundens symtom förendras) Alltså finns mjukvaran, men den släps inte in i systemet, bara föa tt den inte gåt igenom alla tester!!!
av AndS
kave skrev:
AndS skrev: Har själv arbetat inom dator/IT-branschen i mera än 30år och detta är inga konstigheter, bara det att idag görs det med automatik att man får något nedladdat.
Jag vet inte vilken värld du lever i men där användarna ställer stora krav på tillgänglighet och väldigt lite nertid så kan man inte bara blint lägga på allehanda uppgraderingar.
Det måste testas och utvärderas först. Idag ligger virtualisering nära till hands.
Tack vara liknande IT chefer med liknande resonemang som dig så hade vi ju en del stora bolag som blint slänger på en så enkel sak som antivirusuppdateringar utan att testa först vilket resulterade i en hel del onödig nertid.
Att det bara är en tillverkare av programvara och bil är ju helt fel. När började Volvo göra motorstyrning t ex?
"If it ain't broken, don't fix it!"
Man ska nog läsa nog läsa hela texten som jag skrev och inte sluta efter första meningen för då blir det nog lite fel, för jag noterade faktiskt följande och nu klipper jag in också efterföljande mening :wink:
"Tycker att det är en helt naturlig service att uppgradera även programvara med ev. nya funktioner eller förbättringar, men även patchningar av releaser med felaktigheter.
Det är bara det att det tar viss tid att få till rutinerna"

Lägg här märke till att jag skriver "tar viss tid". Detta med att uppdatera programvaror vid service av bilar är trots allt en ganska ny företeelse och här kan man nog förbättra, t.ex. att man för verkstadspersonal kan beskriva vad en uppdatering/patch innehåller för förändringar och hur det påverkar.
Man skulle t.o.m. efter en service som bilägare få en kort beskrivning om något förbättrats med en mjukvaruuppgradering, eller vad säger du CarMan :D
Har själv ansvar i vardagen för att ett dryga 1000-tal av Sveriges största företag/offentlig förvaltning, vissa internationella, har system som fungerar 7/24/365 och visst gör vi misstag ibland. Det går inte i en mindre testmiljö emulera och simulera alla tänkbara varianter som finns i en storskalig systemlösning som dessutom har kundanpassningar.

Och det lär komma buggar vid uppgraderingar av Volvobilars programvara, men man får inte avstå från att göra dessa förbättringar enbart för att det vid enstaka tillfällen kommer att bli följdfel, utan man får försöka minimera dessa.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det vore jätte bra om man vista vad uppdateringen gjorde. Volvo har inte ett system där dom kan ge oss på ÅF den infon.

(sen kommer ju uppdateringar löpande, så vad du får för förendring på din bil, beror ju helt o håller på vilken version du hade i just din bil fårn början !!!)

alla Mjukvaror som körs i vid kanpanjer o andra åtgärer, har vi uppgifter på vad dom gör för förendingar.
Men vid en service uppdatering så uppdateras ju massa olika styenheter, o de flästa uppdateringar är ju konstig tecknisk mumbo jumbo so är svårt att förstå (& svårt att förklara) Tar desutom lång tid att förklara 100-200 olika små förendringar i stil med:

Vid uppstart av ETM har vi ändrat responstiden från 0,3 sek till 2 sek.
Vi har även ändrat tolerance nivån vör avikelse mellan Pot1 & pot 2 som är internt monterade i ETM från 0,3 grader till 0,5 & desutom lagt till i ECM att den ska till låta spikar från Pot1 & 2 om dom är korare än 0,2 sek
HCM har fått 3 sekunders fördröjning innan den kör självtest, viket den gör direkt efter motor start
TCM har ökat trycket på ssl1 vid växling till växel 3 när motor momentet är mellan 150-300. från 3bar til 3,4 bar.
TCM har desut om ny strategi för halta hem program. man har helt slopat att SSL3 ska trycksetas.

Lägg sedan till yttligare 100 såna här förklaringar ! (sen ska man hålla reda på att nästa kund har samma uppdateringar, föruteom 3 av desa då hasn bil redan hade lite nyare mjukvara i an av enheterna.
av AndS
Tackar CarMan för en bra beskrivning och det var nog lite så jag misstänkte det var i praktiken och det är här som jag tidigare skrivit att man kan göra förbättringar.
Det är ju inte så att varje tekniker ska tolka alla förbättringar utan det ska Volvocars ta fram som system/programvara till er så att programmet först analyserar vad bilen har för något inkört och sedan jämför med vad som rekommenderas ska läggas in/uppdateras. Det är här ni får er teknikerinformation som beskrivs ovan av dig och även här kan man förbättra förklaringarna till det som förändras. Ska självklart inte ges till kunden då mycket är sådant som inte märks för mig som bilförare.
Men, samma system tar sedan fram ett dokument på de förbättringar som kan vara av värde för kunden och i enkel text förklarar vad det är och hur man kan märka det, som kan skrivas ut och bifogas. Det ställer nya krav på tekniker men ger t.ex. Volvoverkstäderna en liten ytterligare kvalitetsfördel.

Detta är inga konstigheter utan bara en mognadsgrad utifrån att man tillämpar ny teknik. Om vi, inom mitt verksamhetsområde, skulle köra ut förändringar/uppdateringar utan informera systemansvariga, slutanvändarkontakt och även användare om de förändringar som görs så skulle det bli kaotiskt i vår helpdesk/support.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag håller med, o bästa sätt att få till det är om kunderna påpekar detta direkt till Volvo, vila volvocars.se

Det finns ju uppdaterings ifo kunden bör få veta!
Tilexampel att dubbelpilarna vid släpvangs blinkars utgår, eller at grafisk visninga v parkerings assistans kommar att finnas även på din bil.

dt vi enkelt kan se i dag är vilka styrenheter i bilen som fått ny mjukvara (det vet vi inte i förväg)
av AndS
CarMan skrev:Jag håller med, o bästa sätt att få till det är om kunderna påpekar detta direkt till Volvo, vila volvocars.se

Det finns ju uppdaterings ifo kunden bör få veta!
Om Volvocars är lite initiativrika så bör de redan nu ha någon/några personer som följer vad som skrivs om deras produkter/bilar via olika internetkanaler som bl.a. detta svenska forum, men även vad som sägs via bloggar, facebook, etc. Så vi får se om de läser vad som skrivs här och om det dyker upp framöver.
av Cunningham
Jag har inte erfarenhet från speciellt många Volvohandlare genom åren, men några har det nog blivit. Dessa erfarenheter tillsammans med en hel del inlägg på detta forum får mig att dra slutsatsen att de "stora" i storstäderna är betydligt sämre på detta än i de mindre städerna.

Då konkurrensen borde vara hårdare i storstäderna tycker man det borde vara tvärtom. Men icke, anonymiteten och "mentalt avstånd" till kunderna tycks vara allenarådande. Självklart finns undantag, men jag tror detta sätter fingret på en öm punkt. "Bilias" (och många med dem) har stora och flotta kundmottagningar med leende kundmottagare (och ofta tom blick), medan man har sämre resurser på de mindre ställena. Där lär man ofta känna sina kunder på ett personligt plan, och man tar gärna en diskussion om en det ena än det andra. Det man inte kan eller vet, lägger man ner sig på att finna svar på. Som aukt Volvoverkstad har de samma möjligheter till kvalificerad support direkt från Volvo som de stora. Det är viljan och engagemanget det kommer an på.

Det enda rätta är att Volvo centralt, själva på något sätt, kraftfullt tar alla verkstäder i örat som missköter sig. Sedan spelar det ingen roll vad man kallar sin service för.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Cunningham skrev:Jag har inte erfarenhet från speciellt många Volvohandlare genom åren, men några har det nog blivit. Dessa erfarenheter tillsammans med en hel del inlägg på detta forum får mig att dra slutsatsen att de "stora" i storstäderna är betydligt sämre på detta än i de mindre städerna.

Då konkurrensen borde vara hårdare i storstäderna tycker man det borde vara tvärtom. Men icke, anonymiteten och "mentalt avstånd" till kunderna tycks vara allenarådande. Självklart finns undantag, men jag tror detta sätter fingret på en öm punkt. "Bilias" (och många med dem) har stora och flotta kundmottagningar med leende kundmottagare (och ofta tom blick), medan man har sämre resurser på de mindre ställena. Där lär man ofta känna sina kunder på ett personligt plan, och man tar gärna en diskussion om en det ena än det andra. Det man inte kan eller vet, lägger man ner sig på att finna svar på. Som aukt Volvoverkstad har de samma möjligheter till kvalificerad support direkt från Volvo som de stora. Det är viljan och engagemanget det kommer an på.

Det enda rätta är att Volvo centralt, själva på något sätt, kraftfullt tar alla verkstäder i örat som missköter sig. Sedan spelar det ingen roll vad man kallar sin service för.
Det där tycker jag känns igen i stort sett alla brancher.. Ju mindre företag, desto bättre service..
När det gäller att ta i med hårdhandskarna från centralt håll så måste jag säga att det ofta blir skrivbordsprodukter som i slutänden bara blir tomma ord, eller nån liten löjlig skylt på disken vid kundmottagningen där det står ditt å datt.. Det är sällan det får genomslag hela vägen ner, och när det väl får genomslag så lyckas dom alltid vända det till kundens nackdel på något vänster, så istället för att börja uppfylla det man lovat så slutar man lova saker och då är ju alla nöjda internt eftersom man då inte längre lovat något som man sen inte hållt..
av Cunningham
Du har förmodligen rätt Variosboy, men man blir så otroligt frustrerad på dessa stora verkstadsanläggningar. Antagligen är det enda man kan göra att systematiskt börja bojkotta dessa "servicepalats".

Få av oss bor så till så vi inte lika gärna kan välja någon mindre Volvoverkstad och sedan systematisk hålla oss till denna. Visst vore det en fantastisk tanke om alla på detta forum gemensamt kunde komma överens om att bojkotta all Volvoverkstäder som behandlar sina kunder som "mindre vetande fån". Vi entusiastiska Volvoägare är ofta bra mycket mer insatta i olika saker än jönsarna på Bilia, m fl liknande ställen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
LED - bländande halvljus

på tiden

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]

Visa din semesterbil(d)

Mycket trevligt! Själv jobbar jag en vecka ti[…]

Fråga när mer hur många lektion[…]