Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zeroiq
Hej.
Har problem med min 855 -94 2,5 10v.
När jag skulle starta bilen märkte jag att kopplingspedelen var halvt nersjunken till golvet. Den återfjädrade även bara till halva läget.
Det går inte heller att lägga i en växel när motorn är startad, men när bilen är avstängd går det!
Det konstiga är att bilen fungerade perfekt igår, men över natten har den blivit såhär.
Vad kan vara fel?

(Sen undrar jag också en annan sak; varningslampan för låg nivå i bromsbehållaren började lysa för ett tag sen, så jag fyllde på med hydralolja, jag undrar om det har något med saken att göra :???: )
av Fairlight
Kopplingen är hydraulisk
Det låter som det är nåt med hydrauliken på den.
Sen är det absolut INTE hydraulolja i bromsvätskan!!!
Det måste vara bromsvätska (som är väldigt frätande på lack och annat!!)
Om du har hällt på hydraulolja är det bara att börja tömma systemet, och sen pumpa ur all hydraulolja samt lufta bromsarna (alla 4 hjulen!)
av Fairlight
Kopplingen är hydraulisk
Det låter som det är nåt med hydrauliken på den.
Sen är det absolut INTE hydraulolja i bromsvätskan!!!
Det måste vara bromsvätska (som är väldigt frätande på lack och annat!!)
Om du har hällt på hydraulolja är det bara att börja tömma systemet, och sen pumpa ur all hydraulolja, fylla på BORMSVÄTSKA samt lufta bromsarna (alla 4 hjulen!)
av *pettson*
Zeroiq skrev:Hej.
Har problem med min 855 -94 2,5 10v.
När jag skulle starta bilen märkte jag att kopplingspedelen var halvt nersjunken till golvet. Den återfjädrade även bara till halva läget.
Det går inte heller att lägga i en växel när motorn är startad, men när bilen är avstängd går det!
Det konstiga är att bilen fungerade perfekt igår, men över natten har den blivit såhär.
Vad kan vara fel?

(Sen undrar jag också en annan sak; varningslampan för låg nivå i bromsbehållaren började lysa för ett tag sen, så jag fyllde på med hydralolja, jag undrar om det har något med saken att göra :???: )
Har du fyllt i hydraulolja så kan jag endast grattulera till att du får riva hela systemet och för övrigt kasta ABS enheten och renovera bromsoken. Samt byta ut slavcylinder och huvudcylindern. Packningarna tål inte den vätskan och dom sväller ...
Användarvisningsbild
av g00ey
Men vänta lite; både du (*pettson*) och Sparkz rekommenderar att spruta in ATF-olja (dvs hydraulolja Dexron II/III ...) inunder damasken på bromsoken för att smörja kolven just för att gummit inte sväller av denna olja.
Jag har sedermera fått rekommendationer att istället använda glykol till detta eftersom killen jag snackade med hävdade att det är bättre än ATF-olja.

Annars är följande tråd bra om du (Zeroiq) vill ge dig in på att renovera bromsoken:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=7953
av Perra N
Hydralolja ska INTE vara inne i ett bromssystem. Däremot kan man smörja dammskydd och tätning vid exempelvis renovering av oket.
Bromssystemet är anpassat för bromsvätska och inget annat.
Användarvisningsbild
av g00ey
Hydralolja ska INTE vara inne i ett bromssystem.
Det tror de flesta av oss är väl införstådda med. Men frågan handlar om hur allvarligt det är om denna olja av misstag hamnar i bromssystemet. Jag har svårt att få ihop det när man påstår att oljan får gummipackningar att svälla samtidigt som man rekommenderar att använda denna olja just för att gummit inte sväller.

Däremot är iaf inte jag införstådd med varför man har en särskild vätska för bromssystemet och inte bara låter det vara hydraulbaserat men jag misstänker att det har med kokpunkten att göra.
av Perra N
Bromsvätskan är en ren alkohol, som har till uppgift att förmedla kraften från pedalen till bromsarna, alternativt kopplingen. Vätskan och systemet är anpassade till varandra, och det är nog inte bra för ventilsystemet i ABS-hydrauliken och bromsoken att det cirkulerar en hydraulolja med kanske 3 ggr tjockare densitet, samtidigt som den kan innehålla aggressiva tillsatser som angriper materialet inne i systemet.
Användarvisningsbild
av g00ey
Jag har hört varningar att man inte skall blanda DOT3/DOT4 och DOT5 vätska eftersom de koagulerar och sätter igen bromsledningar o dyl. Detta för att DOT5 är silikonbaserad till skillnad från tidigare DOT:ar.

Jag misstänker därför att liknande risk föreligger med DOT3 och ATF. Jag vet inte vad som händer men det är bara att testa genom att blanda i en skål eller dyl.

Även bromsvätska är en "aggressiv" vätska; Om jag skulle välja mellan att få ATF-olja eller DOT3/4 på lacken skulle jag nog välja ATF-olja.

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]