Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elfanomad
Lite information:
Jag kontaktade Volvo nu i veckan med mejl och fick ett samtal från dem igår. Han förklarade att uppgraderingen 2.0 innehöll ingen uppdatering för värmaren dvs uppdatering av programvaran för värmaren var ett "tillbehör". Förklaringen var att alla bilar har såklart inte dieselvärmare och därför behövs inte den finnas med i "gratis - uppdateringen" (när man gör service så får man den kostnadsfritt). Så jag frågade hur jag skulle göra nu..ingen varning kommer om låg batterinivå (som tidigare) och att jag var rädd för att batteriet tagit stryk. Fick svar att antingen uppdaterar man mjukvaran för värmaren till en kostnad av 795:- eller köper ett nytt batteri för 1300:-...Då blev jag grinig och frågade varför jag skulle stå för kostnaden och svaret blev att jag inte hade garanti kvar. Men hallå....felet har uppkommit efter uppdateringen till 2.0. Orkade inte bråka med honom utan sa att jag får väl köpa ett nytt batteri på biltema för Volvo ska inte få mina pengar.

Min bil har kostat mig redan 9000-10000 den här hösten. Service + reparation :x

Elfanomad
av Cox
Hade du inte detta problem innan service 2.0 så är det självklart att Volvo har petat i en mjukvara som inte lirar med värmaren. Då skall dom naturligtvis åtgärda problemet åxå. Kontakta konsumentrådgivare och på dom ge dom va dom tål. Rent nonsens från ett UFO som inte vet vad han pratar om.
Användarvisningsbild
av Variosboy
elfanomad skrev:Lite information:
Jag kontaktade Volvo nu i veckan med mejl och fick ett samtal från dem igår. Han förklarade att uppgraderingen 2.0 innehöll ingen uppdatering för värmaren dvs uppdatering av programvaran för värmaren var ett "tillbehör". Förklaringen var att alla bilar har såklart inte dieselvärmare och därför behövs inte den finnas med i "gratis - uppdateringen" (när man gör service så får man den kostnadsfritt). Så jag frågade hur jag skulle göra nu..ingen varning kommer om låg batterinivå (som tidigare) och att jag var rädd för att batteriet tagit stryk. Fick svar att antingen uppdaterar man mjukvaran för värmaren till en kostnad av 795:- eller köper ett nytt batteri för 1300:-...Då blev jag grinig och frågade varför jag skulle stå för kostnaden och svaret blev att jag inte hade garanti kvar. Men hallå....felet har uppkommit efter uppdateringen till 2.0. Orkade inte bråka med honom utan sa att jag får väl köpa ett nytt batteri på biltema för Volvo ska inte få mina pengar.

Min bil har kostat mig redan 9000-10000 den här hösten. Service + reparation :x

Elfanomad
Lät märkligt, men åk till din verkstad där du gjort service så fixar dom det nog om du tar det på ett smart och bra sätt.. Du vet, "som man vill bli bemött själv"... osv...
Det var lätt att förutse att de där uppdateringarna skapar problem. Helt meningslöst att uppdatera mjukvaran om man det inte behövs. Snarare så kan det komma nya buggar med de nya uppdateringarna.
av Cox
Ja funkar bilen felfritt ska man ge fan o släppa in nått skit som troligtvis bara förstör. Om det nu inte är några nya roliga menyer i färdatorn
av AndS
Variosboy skrev:AndS:
Att man blir tvungen att ladda en gång i veckan behöver ju inte ha ett skit å göra med att det är fel på bilen.
Har man värmaren på innan varje åkning, och åker någon Km eller två varje dag så räcker det ju inte till å ladda batteriet.
Men nu är vi inne på ytterligheter "någon Km eller två varje dag", inte tusan kör man värmaren morgon och kväll för att sedan köra den sträckan, det är ju gångavstånd och då ber man om problem.
Vi har precis 10km till frugans jobb och hon kör värmaren morgon och kväll, och det var därför jag nu gjorde denna vinters första laddning och att laddaren gick redan efter 2 timmar över i underhållsladdning.
Vi har haft ganska konstant kring -5 de senaste veckorna och ingen långkörning under den tiden. Så det problem som beskrivs finns inte på vår bil eller så är det fel på just den därför att det fungerar.
Förstår att om man har 15-20minus är tuffare och behöver tätare laddning av batteriet.
av Enzo
VolvoB20 skrev:Gå ut och starta motorn en timme innan avfärd och låt den gå på tomgång i 60 minuer.

+Bilen varm
+Batteriet full-laddat
+Miljönvänligt då motorn har både katalystator och partikelfilter till skillnad får värmaren som är helt orenad.
+Både motor och värmare drar lika mycket ca 0.6 l/h (jag har provat)
+Batteriet lever längre
+Sparar värmaren
Och sliter potentiellt otroligt mkt på motorn om det är riktigt kallt ute.

Om jag får välja mellan att spy ned luften lite i 30-40 minus med dieselvärmaren eller starta en motor där oljan med nöd och näppe kan kallas flytande så är mitt val givet.
av svedan
Enzo skrev:Och sliter potentiellt otroligt mkt på motorn om det är riktigt kallt ute.

Om jag får välja mellan att spy ned luften lite i 30-40 minus med dieselvärmaren eller starta en motor där oljan med nöd och näppe kan kallas flytande så är mitt val givet.
Volvo har sagt precis tvärtom, med dagens oljor är det inte känsligt att köra direkt vid start, därför tog man bort temp-mätaren. Så det sliter inte!
Användarvisningsbild
av AndersP
Ja det är med dieselvärmare och allt därtill verkar kompliceratäärr
Eter att ha fått min fjärr utbytt mot en ny, då den gamla inte gick att programmera in.
Uppträder bilen på följande (antagligen inget samband med ovan men ändå fakta)
Kör jag dieselvärmaren ca 20-30 min startar inte bilen...batteriet är nästan dött
Laddar upp det på nytt över dag/natt.
Samma visa dagen därpå.
När jag åker en sväng på 30 min och sen kollar med CTEK-laddaren står den på 2-3 på en skala 1-8 där den står på 7 vid start
Antingen är batteriet helt slut efter 14 mån och 2500 mil eller så laddar inte batteriet när man ute och åker eller ?
Det märkliga i kråksången är att tidigare fanns det ju programvara som slog av värmaren när batteriet börja tappa power så man åtminstone kunde starta en kall bil.
Nu verkar värmaren köra på tills batteriet inte har mer kräm.
Ska det vara så ?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndersP skrev:Det märkliga i kråksången är att tidigare fanns det ju programvara som slog av värmaren när batteriet börja tappa power så man åtminstone kunde starta en kall bil.
Har skrivt det 1000 ggr nu, programvaran mäter bara spänningen för att se om det finns kräm kvar att starta bilen. Det funkar bara på ett nytt kvalitetes batteri som har hela sin kapacitet kvar.

I min sommarbil sitter ett Varta batteri det är inne på 14:e året nu och har grymt mycket kvar av krämen, volvos originalbatterier verkar vara riktigt skit om man jämför.

Kanske bättre att slänga i ett biltema pirat så man får lite batterikapacitet :oops:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 15

Ja det där med att borra är inte helt ri[…]

Jag har hört det går att ta bort den fu[…]

230fk går snålt

Vad styr uppfetningen av blandningen då vid […]

Slänger in en fråga och hoppas att de[…]