Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av greenbay
På min V50 sitter dragkroksbalken FRAMFÖR den bakre tvärbalken. Det blir alltså aluminiumbalk och bilens bakre tvärbalk som "tar" innan dragkrokens balk gör det, därav mitt påstående om att ta en delbar krok.
Var och en blir lycklig på sin tro, jag har min fasta övertygelse om att ALDRIG mer ha fast dragkrok.

7 månader hittills utan kajak, segling, simning eller cykling.
Tejpad nacke, sjukgymnastik, det kliar hela tiden beroende på tejpen, värk i nacke hela tiden. Värk i rygg efter minsta belastning. Sommaren gick åt h-e, vintern är på väg åt samma håll, KANSKE blir det lite längdskidåkning, annars promenader...

Måtte ni klara er från hantverkarpickup:er byggda för att klara snöplogning...

/greenbay
Användarvisningsbild
av Variosboy
greenbay skrev:På min V50 sitter dragkroksbalken FRAMFÖR den bakre tvärbalken. Det blir alltså aluminiumbalk och bilens bakre tvärbalk som "tar" innan dragkrokens balk gör det, därav mitt påstående om att ta en delbar krok.
Var och en blir lycklig på sin tro, jag har min fasta övertygelse om att ALDRIG mer ha fast dragkrok.

7 månader hittills utan kajak, segling, simning eller cykling.
Tejpad nacke, sjukgymnastik, det kliar hela tiden beroende på tejpen, värk i nacke hela tiden. Värk i rygg efter minsta belastning. Sommaren gick åt h-e, vintern är på väg åt samma håll, KANSKE blir det lite längdskidåkning, annars promenader...

Måtte ni klara er från hantverkarpickup:er byggda för att klara snöplogning...

/greenbay
Ja, den sitter framför på V70:in också, och det har ju redan sagts att så är.
Skillnaden är att tvärbalken är av aluminum och går sönder lätt som en plätt till skillnad från dragkroksbalken som är av stål och som dessutom har två "stöttor" framåt som gör att kraften den få på sig fördelas i bilens chassie så att det inte derformeras, utan bilen "knuffas" framåt = nackproblem..

Ps. Lider med dig...
av greenbay
Nej, vi talar om olika saker. På bilden av V70 sitter dragkroken BAKOM karossens bakre tvärbalk ( karossens bakre del ). På V50 sitter dragkrokens ram FRAMför karossens bakre tvärbalk.
På V70 blir "krockordningen" dragkroken, krockbalk ( i aluminium), dragkrokens ram, karossens bakre tvärbalk.
På V50 blir "krockordningen"; dragkroken, krockbalken (alu), karossens bakre tvärbalk, därefter dragkroksramen.
krockbalken är tillverkad i alu eftersom alu "äter" krockkraft mycket bra, vilket dämpar krockvåldet på ett bra sätt.
/greenbay
ps tack för Er medkänsla, jag har fortfarande gott hopp om att bli symptomfri, men tiden går..ds
Användarvisningsbild
av hollan
krockbalken är tillverkad i alu eftersom alu "äter" krockkraft mycket bra, vilket dämpar krockvåldet på ett bra sätt.

ingen alu den är tillverkad i stål i alla fall på v70 s80

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]